Digiaika on tullut myös kouluun, ja tekee mahdolliseksi verkostoitua jopa Atlantin tuolla puolen olevien toimijoiden kanssa
Yllä kuva ilmaisesta GeoGebra-ohjelmasta |
Digiaika muuttaa asenteita ja arvoja sekä tieteen sekä taiteen luonnetta. Digitaalinen yli valtameren tapahtuva kommunikaatio antaa mahdollisuuden jakaa tietoja sekä kokemuksia ilman, että ihmisten täytyy fyysisesti mihinkään työpaikaltaan. Sen takia ei matkustamisesta enää muodostu kustannuksia, ja siksi periaatteessa kuka tahansa voi kommunikoida toisen henkilön kanssa riippumatta siitä, missä he fyysisesti ovat. Tuolloin ihminen voi olla vaikka kävelyllä tehdessään työtään älylaitteiden ja mobiiliteknologian välityksellä jopa ajaessaan polkupyörällä.
Tässä tekstissä kirjoitan kuitenkin sanaa “esimerkiksi”, kun luettelen niitä tapoja, millä digitaalinen teknologia on muuttanut maailmaa. Näet voidakseen kommunikoida toisen ihmisen kanssa tarvitaan tietysti toinen ihminen, jonka kanssa sitten vaihdetaan mielipiteitä. Ilman toista ihmistä ei ole olemassa ihmisten välistä kommunikaatiota.
Tai ainakaan kommunikaatio ei ole kovin kehittävää, jos se rajoittuu vain esimiehen sekä alaisen väliseen käskyjen lähettämiseen sekä vastaanottamiseen. Jos ainoat viestit, mitä tietokoneelta lähtee ovat jotain käskyt, joiden sisältö on, “vaihda lamput toimipisteessä, missä työskentelet ”, johon alainen vastaa “OK”, ei ole mitenkään kovin monipuolista viestintää. Samoin “non stop” metodologialla jaetut bilekuvat eivät kovin hyvää mainosta ole, tai ainakaan missään nimessä se ei kovin kehittävää ole.
Tai ainakin sen verran voin sanoa, että siinä ei ainakaan kielitaito tai itseilmaisun taito kauheasti pääse kasvamaan, kun nettiin ladataan jatkuvasti filminauhan nopeudella erilaisia kuvia, missä henkilö juo ainakin päällepäin juomakelpoiselta vaikuttavaa alkoholipitoista ruskeaa nestettä. Tai sitten hän juo kertaalleen ihmisen läpi kulkenutta kellanruskeaa nestettä. Kuitenkin digitalisaatio on tehnyt mahdolliseksi sen, että samoja välineitä voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen. Tuolla tarkoitan että esimerkiksi mobiililaitteilla voidaan tehdä toimisto-ohjelma presentaatioita, sekä käyttää niitä laskimina ja netin selaamiseen sekä puhumiseen ilmaisia puheluita netin yli.
Kaikki tämä on mahdollista yksinkertaisesti lataamalla sopivat ohjelmat Internetistä. Se tietenkin tarkoittaa dynaamisen tietojenkäsittelyn lisääntymiseen, sekä sen että esimerkiksi oppilaan kokeet voidaan tarkastaa samalla kun hän täyttää tehtäväpaperia, mikä voi tietenkin olla digitaalisesti tietokoneen muistissa, ja oppilas täyttää vastaukset "kosketuskynällä" tabletin näytöllä kuten hän täyttäisi perinteistä koetta, mutta ero on siinä, että tuon kokeen täyttämistä voidaan valvoa ilman, että valvoja häiritsee kokeen täyttämistä seisomalla oppilaan selän takana hengittämässä hänen niskaansa.
Samalla voidaan myös täyttämistä seurata niin, että opettaja näkee myös sen, mitä kokeen tekijä tekee paperilla. Siinä sitten huomataan, jos oppilas täyttää kokeen viidessä minuutissa tehden jokaisen vastauksen oikein. Tuolloin huomattiin myös, jos oppilas ei osaa mitään. Mutta näihin dokumentteihin voidaan lisätä myös kryptattua tietoa, josta käy ilmi dokumentin alkuperäinen tekijä. Tuo tieto voidaan salata niin, että kukaan muu kuin noita asioita valvova viranomainen voi sen saada selville. Tuolloin voidaan myös "käräyttää" henkilöitä, jotka myyvät koevastauksia.
Eli tuossa paperissa voi olla sekä julkinen että salainen allekirjoitus. Julkinen allekirjoitus on siis se, mikä tehdään paperin täyttäjän toimesta. Ja tuo salainen allekirjoitus voidaan generoida laitteen käyttäjätunnuksen tai jonkun muun tunnisteen kuten SIM-tunnisteen, jota käytetään viranomaisten kanssa asioinnin yhteydessä avulla. Ja jos joku sitten jakaa tuon työn eteenpäin, niin alkuperäinen täyttäjä voidaan saada selville välittömästi. Ja koska kyseinen koe tehdään tableteilla, niin sekä kosketuskynän avulla, niin silloin saadaan tietenkin myös oppilaan käsiala selville ilman mitään sen suurempia apuvälineitä, ja tietenkin digitaalisia piirtoalustoja eli digitointipöytiä voidaan hyödyntää kokeen yhteydessä.
Tuolloin tietenkin tabletti lukitaan niin, että mitään muuta kuin koe ei ole käytettävissä, ja sitä kautta aletaan toteuttaa ehkä tulevaisuudessa myös YO-kirjoituksia. Tuolloin voidaan hyödyntää myös sormenjälkitunnistinta, kun vastauspaperin vesileimaa aletaan valmistaa, ja samalla voidaan hyödyntää myös virtuaalisia laskimia, eli tuota kännykkää voidaan valvoa etävalvonnan avulla, ja sen selain lukita, jotta aiheettomia ohjelmia ei voida käyttää. Ja tuolloin voisi opiskelija antaa sitten luvan laitteen lukitsemiseen kokeen ajaksi, jos hän haluaa käyttää kokeessa omaa kännykkäänsä.
Comments
Post a Comment