Skip to main content

Mars ja sen salaisuudet eli miksi näitä kuvia salataan?


Olemme taas pääseet niihin paljon puhuttuihin "Marsin aikakirjoihin", joita kaksi tämän tekstin lopussa olevaa videota esittelee oikein auliisti. Kun noissa filmeissä olevista objekteista keskustellaan, niin silloin tietenkin kaikki me varmasti toivoisimme niiden olevan luonnonmuodostumia, mutta asia ei aivan näin yksinkertainen ole. Nämä objektit eivät kuitenkaan välttämättä ole mitään "marsilaisen sivilisaation" tuotteita, vaan ehkä ne sittenkin ovat ihmisten tekemiä. Neuvostoliitto sekä USA suunnittelivat Kuulennon jälkeen Mars-lentoa, mutta tuo ohjelma sitten peruttiin. Syynä olivat tekniset vaikeudet, eli Neuvostoliitolla oli vaikeuksia N-1-raketin kanssa, joka räjähti Baikonurissa vuonna 1972.


Tuo raketti oli Neuvostoliiton avaruusohjelman kannalta erittäin tärkeä, koska sillä piti viedä kiertoradalle tuon maan Mars-lentoja varten valmistama NERVA:a muistuttava ydinraketti, joka sitten piti panostaa Maan kiertoradalla, ja sitten se olisi kytketty Proton-raketilla laukaistuun miehitettyyn moduuliin, joka oli samantyyppinen kuin Saljut:issa käytetty paineistettu kapseli, ja sitten miehistö olisi toimitettu alukseen Sojuz-kapseleilla. Kun puhutaan Marsista sekä miehitetyistä lennoista sinne, niin silloin tällöin mieleeni tulee muistoja siitä, että NASA suunnitteli 1980-luvulla Mars-lentoja, jotka olisi tehty NERVA-ohjelman raketeilla. Miehitetty tento tälle planeetalle kestää todella pitkään verrattuna lentoon Kuuhun, ja tietenkin tuolloin pitää Marsissa olla tilaa, missä miehistö voi oleskella. Tuo "mars-asema" olisi suunnitelmien mukaan valmistettu puhallettavista rakennelmista, ja siellä olisi käytetty ydinreaktoria energian tuotantoon.

Nuo puhallettavat rakennelmat olisivat muistuttaneet tavallisia kuplahalleja, mutta ne olisi tehty vahvemmasta materiaalista, ja niiden seinät olisivat olleet kaksikertaista mylar-kevlar-komposiittia, mikä olisi suojannut miehistöä mahdollisilta meteoriittien törmäyksiltä. Koska Marsin kaasukehä on niin ohut, niin silloin piti NASA:n insinöörien oli varmistettava, että asemassa oleva vuoto ei sitten aiheuttaisi vaaraa miehistölle, joten siksi he tekivät kaikkensa asioiden sujumiseksi täysin oikein. Kuitenkin 1980-luvuksi suunniteltu lento peruuntui budjettien takia, ja siksi NASA tai Neuvostoliiton avaruusvirasto saattoivat lähettää tuonne Marsiin tarvikkeita valmiiksi, jotta lento olisi onnistunut.

Kuitenkin kun lento sitten peruttiin, niin nuo esineet saatettiin vain jättää tälle planeetalle. Osa noista Marsin pinnalta löydetyistä esineistä varmasti ovat peräisin epäonnistuneista luotaimista, jotka ovat murskautuneet planeetan pintaan, koska niiden laskuvarjo on liian pieni. Osa noista kuvista saattaa olla peräisin esimerkiksi halleista, joissa noita välineitä kokeiltiin, ja osa kuvista taas on photoshopattu, mutta saattaa olla niin, että avaruusvirastojen työntekijät ovat testanneet myös esimerkiksi hiirten selviämistä tuolla planeetalla, jotta saadaan tutkittua mahdollista biologista uhkaa, minkä lentäjät ehkä kohtaisivat Marsissa.

Tuollaisia kokeita varten rakennetaan usein halleja, joissa simuloidaan kohteessa olevia olosuhteita, jotta voidaan todeta, että muuttuuko eläimen aggressiivisuus tuossa ympäristössä.  Mutta tietenkin suuri osa niistä varmaan on photoshopin avulla tehtyjä. Tai sitten simulaatiohalleissa otettua kuvaa noista hiiristä on päätynyt Internetiin, mikä tietenkin on mahdollista. En kuitenkaan usko, että noita olioita on Marsiin päästetty, koska ne likaavat tuon planeetan, ja tekevät biologiset kokeet planeetan pinnalla marsista päin katsottuna endeemisen elämän etsimiseksi mahdottomiksi.


Tällaisia ovat esimerkiksi Neuvostoliiton Mars-sarjan-luotaimet, joita kohtasi oikea epäonnen suma, ja sen takia Viking I-luotaimesta tuli ensimmäinen alus, joka otti kuvia Marsin pinnasta.Tai sitten nämä oudot esineet ovat peräisin kokeista, joita tehtiin turvallisen Mars-lennon varmistamiseksi. Mars-ohjelmien peruuntuminen johtui paitsi budjeteista, niin myös turvallisuudesta, ja itse olen ajatellut, että jos nuo NASAN tai Neuvostoliiton avaruustutkimusta harjoittavien virastojen työntekijät olivat laukaisseet esimerkiksi astioita Marsiin ilman lupaa, ja ohjelma olisi peruttu, niin he eivät ehkä tätä asiaa olleet maininneet poliittisille päättäjille, ja ehkä näille "luurangoille" löytyy myös luonnollinen selitys. Eli saattoi olla niin, että jonmpi kunpi virastoista laukaisi Marsiin joitain orankeja tai vastaavia kädellisiä, joiden avulla olisi simuloitu avaruuslennon vaikutusta ihmisiin, mutta kun hypoteettinen alus sitten laskeutui, niin silloin tapahtui ehkä sellainen asia, että sen alla aukeni hiilidioksiditasku, ja sitten tuo kapseli putosi siihen.


https://www.youtube.com/watch?v=U-8KBJfEa5Y&index=2&list=TLGG3m_vpgjz4TMyNzAzMjAxNw

https://www.youtube.com/watch?v=KdeE3Rf4xk8&list=TLGG3m_vpgjz4TMyNzAzMjAxNw

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica