Skip to main content

Miksi ammattiautoilija joutuu rattiraivon valtaan, ja miksi hänen taipumustaan ei olla huomattu?


Se että esimerkiksi taksikuski tai joku vastaava henkilö saa raivokohtauksen kovin helposti tai joutuu suorastaan rattiraivon valtaan ei ole mitenkään pikkujuttu. Kuten sekään ei ole, että ammattiautoilija ei hallitse ajoneuvoaan tai jättää pysähtymättä suojatien kohdalla, koska silloin on joku asia pielessä. Meillä Suomessa on erittäin vaikeaa saada ajokortti, jos henkilöllä on psyykkisiä vaikeuksia, jotka tässä tekstissä käsittävät myös keskushermoston kasvaimet tai alkoholi sekä huumeongelma. Maassamme ajokorttia hakevat henkilöt joutuva toimittamaan ajokorttihakemuksen yhteydessä lääkärintodistuksen, josta sitten tulevat henkilön erilaiset ajamiseen vaikuttavat ongelmat ilmi.

Samoin ajokorttia koulussa ajettaessa sekä insinööriajoa suoritettaessa tuoretta ajajaa tarkkaillaan, jotta hänen mahdolliset asenneongelmansa tulisivat esiin. Kuten myös puutteet ajoneuvon käsittelyssä täytyy löytää, sekä korjata ennen kuin henkilö sitten saa ajokortin. Tuon asiakirjan hinta on myöskin niin kova, että sitä kukaan tuskin haluaa jättää poliisilaitokselle narikkaan.  Taksi- tai muun ammattimaisen ajoluvan haltijan kanssa ollaan vielä tarkempia kuin yksityisen toimijan kohdalla, ja sitä taustaa vasten ihmisten yli ajaminen, rattiraivon saaminen ratissa  sekä liikennepaon toteuttaminen ei mikään houkutteleva asia ole. Kuitenkin aina välillä tulee eteen tapauksia,  joissa ammattimainen kuljettaja on törkeästi vaarantanut liikenneturvallisuutta melkein tahallaan.

Tai hän on muuten sellainen, että asiakkaat eivät tuota kuljettajaa hyvällä muutenkaan muistele. Tuolloin tietenkin olisi hyvä tietää, että kuka tuon kaltaisen henkilön on noihin tehtäviin hyväksynyt? Jos henkilö ei osaa esimerkiksi ajaa autoa, ja hänellä on kortti, niin silloin kyllä pitää pohtia sitä, että miten hän oli päässyt ajotutkinnosta läpi, mutta jos kyseessä on  tilanne, missä henkilön liikenteen vaarantamisen aiheuttaa joku rattiraivon kaltainen tilanne, niin silloin voidaan kyllä kysyä, että millainen lääkäri tuon todistuksen on kirjoittanut?

Tietenkin insinööriajossa käytetty reitti voi olla helppo, mutta jos myös henkilön asenne ajamiseen on väärä, niin silloin voidaan epäillä sellaista, että henkilö olisi ehkä ostanut nuo todistukset kirjoittaneet  lääkärit sekä insinööriajon vastaanottajan, tai sitten hän on muuten kiristänyt heitä. Sen takia tällaisessa tapauksessa, että autoilija ei ole kykenevä ajamaan psyykkisen tilansa takia, voidaan epäillä aiheesta viranomaisen edustajan tekemää laiminlyöntiä. Huono kuljettaja tulee varmasti esiin esimerkiksi sen takia, että hän ikään kuin kolaroi liian usein, jolloin hänestä tulee tilastollinen poikkeama.

Ja jos kyseessä on esimerkiksi taksikuski, niin silloin hänen kyytimääränsä putoaa, tai sitten asiakkaat keskeyttivät kyydin kovin usein. Tuo paljastuu sillä, että taksilla ilmoitetaan osoite, mutta 500 metrin päässä sitten matkustaja käskee auton sivuun ja ottaa viiden minuutin päästä uuden taksin. Jos tätä tapahtuu usein, niin silloin varmasti ei syy ole asiakkaassa. Varsinkin jos tuota tapahtuu monien erilaisten ihmisten kanssa, ja eri kaupunginosien menevien kyytien osalta tilanne on sama, eli pahimmillaan lähes kaikki hänen asiakkaansa keskeyttävät ajon.


Tuolloin ei voi olla kyse mistään “romanin vihaajasta”, vaan ihmisestä jolla on yleisesti vaikeuksia muiden ihmisten kanssa, ja tuolloin ei tietenkään voida puhua siitä, että tällainen kuljettaja olisi läpäissyt koneensa mitenkään puhtaasti. Taksikokeessa testataan henkilön palvelu osaamista, joten jos kuljettaja ei osaa käyttäytyä taksissa vaan solvaa asiakkaitaan, niin silloin tietenkin tulee mieleen, että mitä tuo henkilö ylipäätään on lähtenyt tekemään ryhtyessään taksi-tai bussinkuljettajaksi? Onko hän ehkä sitten jonkun muun syyn takia lähtenyt ajamaan autoa kuin palkkansa? Eli eikö sitten palkka kelpaa, kun ei asiakasta enää haluta kuljettaa ollenkaan. Vai kuvitteleeko hän sitten, että valituksia ei tehdä, jos kuljettaja sitten koko matkan aukoo päätään kyytiläisille? Ja mistä tuollainen taksifirma sitten rahaa saa, jos se ei kuljeta asiakkaita.

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica