Skip to main content

Eilispäivän fantasia on nykypäivän todellisuutta


Kun puhutaan fantasiasta, niin unohdetaan sellainen asia, että kaikki maailman keksinnöt ovat aluksi olleet fantasiaa, ja eräs mielenkiintoisimmista mahdollisuuksista ilmalaivojen hyödyntämiseen esimerkiksi vakoilussa olisi rugby-palloksi naamioitu ilmapallo, johon sitten vaikka nippusiteillä kiinnitetään gondoli, missä on kiinni valvontakamera sekä muita mahdollisia sensoreita, kuten laser-mikrofoneja tai kemiallisia analysaattoreita.

Kyseinen rugbypallo tai sen sisus vain vaihdetaan mylar-palloon,  jos sille halutaan antaa todella suuri lentokorkeus, ja kun tuota ilmalaivaa halutaan lennättää, niin silloin vain tuon pallon päällinen otetaan pois, ja sekin voidaan varustaa vetoketjulla, jolloin sen poistaminen ei paljoa tekniikkaa vaadi, ja tuon suojuksen voi sitten jokainen selittää esimerkiksi sillä, että kyseessä on vaikkapa kynäkotelo. Ja sitten gondoli kiinnitetään tuossa kaasupallossa oleviin lenkkeihin vaikka nippusiteillä.  

Tuollainen ilmalaiva voidaan viedä huomaamattomasti vaikka jonkun toimiston edessä olevaan puistoon, missä se laitetaan kasaan. Tuo väline voidaan varustaa tehokkaalla tietokoneella, joka voidaan modifioida vaikkapa kännykästä. Eli tuolloin kännykän ohjelmistoja vain muokataan siten, että sitä voidaan hallita etäkäytön avulla, tai sitten tuo ilmalaiva voisi olla hyvin autonominen, ja se voisi hyödyntää vaikkapa “periscopea" datan lähetykseen vastaanottajalle. Tuollaisia laitteita voidaan kauko-ohjata vaikka toiselta puolen maailmaa, joten tuollainen ilmalaiva voi aiheuttaa hyvin pahoja tietoturvan vaarantamisia, kun se käy kamerallaan katsomassa asuntoihin ja tuossa kännykässä sitten on valmiina myös “Wardriving” mahdollisuudet.


Fantasiakirjoissa sekä tietokonepeleissä on usein miekkoja, jotka saattavat vaikuttaa hupaisilta yksityiskohdilta muuten niin upean HighTech rymistelyn keskellä, mutta tietenkin voidaan sanoa, että esimerkiksi nykytekniikalla voidaan toteuttaa miekka, missä on samalla sekä ääni tai mikroaaltoase. Jos miekan rakennetta ajatellaan tarkasti, niin silloin pitää muistaa se, että tuon laitteen muoto ohjaa tuota ääntä tai elektromagneettista säteilyä kohteeseen, ja ehkä joskus vielä taistelijoilla on käytössään viikinkimiekkoja, joihin on liitettyultraääniase, mikä toimii samaan tapaan kuin hammaslääkärien ultraäänipuhdistin, jonka avulla hän poistaa plakin hampaista.

Miekan terä sitten ohjaa  ultraääntä kohteeseen, ja jos sillä sitten on sellainen värähtelytaajuus, että uhrin luusto alkaa värähdellä, niin silloin kohteena oleva henkilö saattaa räjähtää kappaleiksi. Kyseinen ultraääniase ei muuten ole kovin vaikea toteuttaa, ja se voi muistuttaa esimerkiksi jotain lasten lelua. Tiedetään että varsinkin asevoimat ja poliisi varmasti ovat kiinnostuneita LRAD-laitteen kannettavasta versiosta.

Tuossa laitteessa oleva piikki ohjaa ääntä siihen suuntaan, mihin tuon laitteen käyttäjä haluaa sen kohdistaa. Mikroaalto- sekä ultraääntä käyttävien käsiaseiden kehittely on käynnissä, ja noihin välineisiin pitää osata varautua sekä lentokentillä että taistelukentillä, joissa niiden aiheuttama uhka on kaikkein todellisin. Tuollainen ultraääntä käyttävä pistooli voi olla hyvin paljon lelua muistuttava, joten sen voi viedä lentokoneeseen huomaamatta.


Eli kun oikein tarkasti ajatellaan, niin silloin tietenkin tulee mieleen se, että tuollaisilla aseilla voisi olla kaksoisvaikutus, eli niissä voisi olla sellainen rakenne, että ne kykenevät iskemään kohteeseen sekä mikroaalloilla että ultra- ja infraäänen yhdistelmällä, joiden ansiosta kohde sitten eliminoituu melko tehokkaasti. Puhtaiden laseraseiden ongelmana on se, että niistä pitää tehdä todella voimakkaita, jotta ne surmaavat kohteen.

Siis kuten kaikki tietävät, niin sokaisevien aseiden käyttö sodassa on kiellettyä, mutta kuitenkin esimerkiksi valonvahvistimen suuntaaminen laseretäisyysmittariin voi aiheuttaa vakavan silmävamman, mutta kuitenkin nuo samat etäisyysmittarit voidaan varustaa niin voimakkailla lasereilla, että ne surmaavat kohteen, tai kuumentavat vaikkapa panssarivaunua erittäin voimakkaasti, ja laserase ei mitenkään muuten eroa etäisyysmittareista paitsi tehonsa puolesta.


Joten oikeastaan voidaan sanoa, että laseraseen tai etäisyys-mittareissa käytettävien mittauksiin käytettävien laserien ero on häilyväinen, ja kuka sitten sanoo, että onko tuollainen laser kohdennettu ihmiseen vahingossa vai tahallaan. Mutta kevyiltä lasereilla voidaan suojautua savuverhon avulla, mikä tietenkin rajoittaa myös omien taktisten tähystykseen sekä tulenjohtoon tarkoitettujen  järjestelmien toimintaa.

http://eilisenfantasia.webnode.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica