Skip to main content

Mitä portti voi symboloida: Ajatuksia siitä mitä tekemistä portilla ilman aitaa on jossain pihalla?


Tässä sitten taas pohdin sellaista asiaa, mitä kutsu tasan symbolifunktioksi. Yläkuvassa oleva yksinäinen portti, missä ei ole aitaa symboloi mielestäni ihmisen kaavoihin jähmettyneitä tapoja sekä tarvetta noudattaa aina jotain tiettyä rituaalia, mikä saattaa muista ihmisistä vaikuttaa hiukan omituiselta, ja jos noita outoja tapoja, niin tämä muutamissa julkaisuissa vilahtanut yksinäinen portti symboloi erittäin usein esiin tulevaa tapaa, missä ihmisen vain täytyy toimia jotenkin tietyllä tavalla, vaikka kaikkien ihmisten silmissä tuo tapa on vähintään omalaatuinen. Jos tähän kuvaan liittyvää omituista tapaa ajatellaan, niin se voisi olla sellainen, missä jokainen ryhmän jäsen kulkee aina tällaisen portin lävitse, vaikka siihen ei mitään erityistä syytä olekaan.

Ja toki tuon portin ollessa auki, pääsee henkilö sen läpi. Eli auki oleva portti merkitsee ryhmän jäsenille lupaa tulla johtajan luokse, ja jos portin merkitystä pohditaan tuon ryhmän ulkopuolisten tahojen kannalta, niin silloin pitää muistaa se, että muille ihmisille tällaiset tavat ovat vähän omituisia. He näkevät tuossa paikassa vain portin, jonka joku on jättänyt keskelle peltoa pystyyn, ja mitään muuta merkitystä sillä ei sitten olekaan ryhmän ulkopuolisille henkilöille.

Maailma on täynnä kaikenlaisia portteja, joilla ei näennäisesti ole  käytännön merkitystä tavallisille ihmisille, ja osa näistä porteista on lainsäädännöllisiä, eli lähinnä viranhoitoa koskevat säädökset ovat sellaisia, että niistä ei tavallisten ihmisten tarvitse välittää. Samoin tieliikennelaki koskee vain ihmisiä joilla on ajokortti.

Jos ihmisellä ei tätä asiakirjaa ole, niin hän voi elää piittaamatta yhdestäkään sen pykälästä, paitsi tietenkin hänen pitää tietää se, että onko hänellä ajokortti, koska jos ajokortiton lähtee rattiin, niin silloin hän saa rangaistuksen ajokortitta ajamisesta. Toki sellainen asia pitää tietää, että virkamiehen lahjominen on rikos. Mutta kun pohditaan lakikirjan abstraktiutta, niin yksikään eläin maailmassa ei omaa mitään lakeja paitsi ihminen, jonka yhteiskunta perustuu lakeihin sekä asetuksiin.

Mutta osa laeista tietenkin velvoittaa jokaista ihmistä, joka elää tietyssä valtiossa. Yksi esimerkki portista, joka ei luonnossa merkitse mitään, mutta joka on hyvin tärkeä osa kaikkien länsimaisten ihmisten elämää on nimenomaan lakikirjassa olevat tekstit. Ne velvoittavat kaikkia ihmisiä tässä yhteiskunnassa, mikä perustuu ennalta sovittuihin kaavoihin.

Esimerkiksi lakikirjaan on merkitty tiettyjä ikärajoja, joiden mukaan vaikkapa ajokortin saa vain tietyn ikäinen henkilö, ja tietenkin tuo laki on varmasti sellainen, että se velvoittaa kaikkia ihmisiä, jotka sitten tietenkin saavat rangaistuksen, jos he tätä lakia rikkovat. Mutta tuon lain kirjaimella ei ole sinällään mitään tekemistä ajotaidon kanssa, eli toisin sanoen kuka hyvänsä voi maassamme ajaa autoa ilman autokoulua tai ajokorttia, jos hän ei jää tuosta teosta kiinni.

Ja tietenkin ajokortitta ajosta rangaistaan ankarasti, eli jotta ihminen välttyy sakolta, niin ajokortti kuitenkin kannattaa hankkia, niin sitten ei tarvitse sakkoja maksella. Kun mietitään tuon lainsäädäntöön liitetyn keinotekoisen portin merkitystä normaalille ihmiselle, niin me kaikki emme koskaan huomaa, miten tärkeä tuo ikäraja ihmisille oikeasti on. Se on muutakin kuin vain oikeus käydä pudottamassa äänestyslippu johonkin puiseen laatikkoon, tai oikeus ostaa keskiolutta kaupasta.

Tätä jälkimmäistä lakia takuulla rikotaan hyvin paljon. Eli jotkut alaikäiset saattavat ymmärtämättömyyttään varastaa alkoholia kaupasta, mistä heille kirjataan esimerkiksi varkaus-syyte. Tai jos joku on ne oluet tuolle nuorelle välittänyt, niin alaikäiselle sitten kirjataan syyte alkoholijuomien hallussapidosta alaikäisenä. Ja hakija saa sitten välittämisestä syytteen ja vähän vajaat 70 euroa sakkoja,  vaikka toki jossain tapauksissa on saattanut käydä niin, että joku on tuon repun antanut vahdittavaksi, ja sitten paikalle tullut poliisipartio on sitten tehnyt ratsian, ja tuloksena on ollut alaikäisenä tapahtunut alkoholijuomien hallussapito.

Tuon ikärajan merkityksen huomaa vain sellainen ihminen, joka on määrätty holhoukseen. Syy miksi tästä asiasta ei juurikaan puhuta missään julkisissa keskusteluissa, johtuu siitä että meille kaikille lankeaa valtiossa oletusarvoisesti tiettynä vuotena tiettyjä oikeuksia. Valtiovallan kannalta tietenkin on oletusarvona sellainen asia, että kaikilla ihmisillä on tiettyjä oikeuksia sekä niihin liittyviä velvollisuuksia, koska silloin valtion edustajat voivat asioida henkilön itsensä kanssa, ilman lakimiehiä tai edunvalvojia. Edunvalvoja on siis henkilö, jota kutsutaan usein erheellisesti tiettelillä “virkaholhooja”, ja hänen tehtävänsä järjestelmässä on sitten kirjaimellisesti  tuon asiakkaansa edun valvominen sekä siitä huolehtiminen, että tämä saa tarvitsemansa oikeudellista apua.

Ja tuollaisen edunvalvojan tehtävänä on sitten myös saattaa asiakkaaseensa kohdennetut väärät oikeustoimet sekä muut laittomuudet asianmukaisten viranomaisten tietoon.  Tuosta asiakkaasta käytetään muuten termiä, rajoitetusti oikeustoimikelpoinen henkilö. Samoin tuollainen rajoitetusti oikeustoimikelpoinen henkilö joutuu sitten aina kysymään edunvalvojaltaan lupaa esimerkiksi ulkomaan matkoja varten. Kun puhutaan vakavista asioista, niin tietenkin jokaisella ihmisryhmällä maailmassa on oma käsityksensä siitä, mikä on vakavaa.


Tuolle alussa mainitulle yhteisölle tuo portti on tietenkin kaikki kaikessa, mutta meille muille se ei merkitse yhtään mitään. Jos asiaa tarkastellaan tuon yhteisön näkökulmasta, niin sen ehdottomaan tapa-koodistoon kuuluu sellainen asia, että yhteisön jäsenten pitää odottaa tuon portin aukeamista, ennen kuin he voivat jatkaa matkaa. Muuten edessä on erotus tuosta ryhmästä. Me muut voimme sen sijaan ohittaa tuon portin milloin haluamme, ja meidän ei tarvitse seisoa sen edessä odottamassa, että tuo portti sitten jossain välissä aukeaisi.

http://porttiilmanaitaa.webnode.fi

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica