Skip to main content

Luvatonta rajan ylittämistä ei koskaan kannata julkistaa, koska tuo teko on laiton ja siitä voi tulla seurauksia

Lehtikuva

Tässä muuten sellainen asia, mistä ei paljoa olla muistettu puhua. Eli missään nimessä valtion rajaa ei saa luvatta ylittää, ja vaikka omat rajaviranomaisemme ovatkin melko leppoisia ihmisiä, niin kuitenkin heidän velvollisuutensa on pidättää ihmiset, jotka tulevat ilman lupaa rajan yli. Ja jos henkilö sattuu sitten Venäjällä jäämään kiinni tuosta seikkailusta, voi edessä olla vähän vakavampi juttu, kuin se että henkilö istuu mukavassa poliisiputkassa ja vastailee muutamiin tuhansiin kysymyksiin. Muistakaa että Venäjän rajavartiosto voi ottaa henkilöstä kuvan esimerkiksi kauko-ohjattavalla kameralla, ja sitten jos henkilö seuraavan kerran tulee käymään ehkä turistina Venäjällä, niin hänelle voi silloin koitua seuraamuksia, vaikka edellistä käyntiä ei olisi ilmoitettu Suomen viranomaisille.

Rajavartiolaitoksen tehtävänä on turvata maamme suvereenia koskemattomuutta, ja sen takia tuon rajan yli ei saa missään nimessä mennä. Näet on mahdollista että joku saattaisi yrittää soluttaa joko Suomeen tai Suomesta Venäjälle aseita, joita ehkä aiotaan käyttää poliittisissa tai muissa vastaavissa attentaateissa, sekä tietenkin repussa voidaan kuljettaa myös huumausaineita. Itärajan yli tietenkin on legendojen mukaan kulkenut valtava määrä vakoilijoita, mutta uskoisin että suuri osa noista tapauksista sattui kyllä joskus 1950-luvulla, jolloin nuo vanhat kaukopartiomiehet sekä aseveljet olivat vielä voimissaan, ja aatteet elivät noiden 30-kymppisten miesten mielissä tuoreina. Tuolloin vakoilu tapahtui niin, että Venäjän tai oikeastaan Neuvostoliiton lentotukikohtien sekä Murmanskin laivastoaseman läheisyyteen asetettiin ajastimella varustettuja kameroita, joiden filmit sitten käytiin hakemassa pois.

Eli tähän aikaan  ei ollut olemassa satelliittiradioita eikä automaattisia kameroita, jotka lähettävät kuvia reaaliaikaisesti satelliiteille, ilman että ihmisten täytyy niiden toimintaan puuttua. Tuolloin 1950-luvulla kamerat käytiin viemässä rajan yli entisten antikommunistien toimesta, ja nämä operaatiot olivat tietenkin hyvin vaarallisia. Niistä asioista  en enempää yksityiskohtia tiedä, mutta toki tällaista toimintaa harjoitettiin CIA:n toimesta, ja suurin osa noista laittomista rajanylityksistä tehtiin ilmeisesti Norjan kautta, jotta Suomalaiset yhteistoimintamiehet eivät paljastuisi, ja tuolloin USA tai oikeastaan NATO saattoi ohjata noita Norjan rajavartioston partioita muualle, jotta tiedot noista rajanylityksistä eivät päätyisi vääriin käsiin.

Suomen rajavartiosto ei näet ollut NATO:n kontrollissa, joten sen toimintaan eli lähinnä aikatauluihin ei USA voinut vaikuttaa, joten tuon takia operaatiot suoritettiin Norjan kautta, ja muutenkaan CIA ei suoraan asioinut Norjalaisten kanssa, jotta nuo rajamiehet eivät kertoisi asioista Neuvostoliiton tiedustelupalvelulle, joka saattoi suuntamikrofonin avulla kuunnella noita rajalla liikkuvia partioita, ja kyseiset mikrofonit voidaan liittää radiopuhelimiin, joten tieto noista keskusteluista saattoi päätyä suoraan GRU:n päämajaan ketjutettujen radioiden kautta. Nykyään nuo laitteet voidaan myös suunnata etäkäytön avulla, ja niihin on myös liitetty kameroita, ja noiden laitteiden valvonta voidaan hoitaa suoraan Moskovasta . Nykyään tällaiset kamerat voidaan pudottaa satelliitista eräänlaisessa kapselissa, ja niitä käytetään tilanteissa, missä satelliittien omat kamerat eivät kykene tarkkailemaan kohdetta.

Usein nämä kamerat on asennettu RPV:hen, jota voidaan liikuttaa niin, että se kykenee katsomaan esimerkiksi sukellusveneiden tukikohtaan tai niiden huoltobunkkeriin sisään. Tällaiset välineet käyttävät satelliittien kautta tapahtuvaa kommunikaatiota, ja ne valmistetaan sellaisesta materiaalista, että ne voidaan tuhota huomaamattomasti. Eli niihin on asennettu sellainen itsetuhopanos, joka tuhoaa nuo laitteet jos niitä aiotaan avata, ja tietenkin myös paristojen loppuessa niiden joutuminen väärin käsiin voidaan estää.

Mutta jos noita nanohelikoptereita käytettäessä ei rahasta ole puutetta, niin silloin voidaan käyttää myös Kromi-85-isotooppiin perustuvia paristoja, joiden avulla noiden tavallisten X-helikopterien toiminta-aikaa voidaan jatkaa lähes äärettömän pitkään. Mutta tällainen RTG vaatii sitten erikoisluvat, mutta vastavuoroisesti se voisi lennellä vuosikausia vastapuolen ilmatilassa, ja käyttää esimerkiksi laser-mikrofoneja, sekä infrapunakameroita ja ehkä plasmaspektrometrejä siihen, että se kerää tietoja vihollisen toiminnasta sen sotilastukikohdissa, ja tuo laite voi siis vuosien ajan lennellä ympäri Venäjää tai USA:aa, jos sen lähettäjä on GRU eli Venäjän sotilastiedustelu. Mutta kun palataan tuohon luvattomaan rajanylitykseen, niin sitä ei kannata koskaan kuuluttaa ympäriinsä, koska siitä voi tulla ikäviä seurauksia.


Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica