Skip to main content

Yhä enemmän yhä tehokkaammin on asia, mikä palautti C-5 Galaxyn taivaalle


Kun puhutaan sellaisesta asiasta kuin tulli-muureista, niin tietenkin meidänkin maassamme on sellaisia poliitikkoja, joide mielestä ero EU:sta on sitten ainoa oikea ratkaisu. Se kuitenkin merkitsisi tullimuurien nostamista maamme rajoille, ja sen takia tätä ratkaisua on aina välillä yritetty lobata joidenkin ihmisten toimesta, ja sen perusteluna on sitten ollut sellainen, että tuolla erolla voidaan hoitaa paitsi rajavalvonta tehokkaammaksi, niin myös kotimaiselle teollisuudelle voitaisiin luoda suojatulleja, joilla estettäisiin ulkomaisia halpa-tavaroita pääsemästä maamme markkinoille. Kuitenkin tuollaiset suojatullit ovat olleet sellainen asia, mikä ei sitten ainakaan elintarvikkeiden hintoja koskaan ole mitenkään alentanut.

Nimittäin kauppaketjuilla on aina ollut sellainen tapa, että ne siirtävät nämä tullit suoraan kuluttajahintoihin, eli tavaroiden hintoja nostetaan päivittäistavarakaupoissa sen verran, kuin mitä tullit siihen tuovat lisää hintaa. Oman teollisuuden suojaamiseksi tehtyjen tullien ongelma on siinä, että niiden vaikutus kohdistuu nimenomaan siihen teollisuuden alaan, mihin maamme valtiollisen- sekä yksityisen elinkeinoelämän sektorien johto on halunnut panostaa eli HighTech-teollisuuteen, jonka komponentit tilataan joko ulkomailta, tai sitten yhtiöiden pitää ostaa patentit noiden kallisarvoisten mikroprosessorien tuotantoon ulkomailta, koska maassamme ei tällaista tuotantoa ole olemassakaan.

Tai sitten meidän maamme teollisuuden pitää ryhtyä kehittämään omia mikroprosessoreja, joilla kierretään Intelin sekä AMD:n patentit. Toinen versio sitten voisi olla se, että me ryhtyisimme myymään esimerkiksi puuteollisuuden tuotteita, mutta kuten tiedämme, niin huonekalut sekä hirsimökit eivät ole niin kauhean tuottoisia tuotteita kuin HighTech. Tämä johtuu siitä, että noita tuotteita päivitetään todella harvoin. Ja jos tuo suojatulli sitten kohdistuu esimerkiksi HighTech-laitteisiin kuten juuri mikroprosessoriin sekä noiden laitteiden ohjaus-ohjelmistoon, niin tietenkin silloin se vaikuttaisi esimerkiksi tietotekniikkaan sekä HiFi-laitteisiin sekä niiden osien saatavuuteen.

Tuolloin tämä vero sitten vain nostaisi muutenkin kalliiden tuotteiden hintoja, ja tietenkin se heijastuisi heti alkuun esimerkiksi tuonti-vihanneksiin, joita tuodaan jopa Afrikasta saakka meidän maamme satamiin, ja silloin tietenkin tarvitaan suuria laivoja, koska kappalekohtaiset kustannukset saadaan pienemmiksi, jos tuotteita saadaan kuljetettua mahdollisimman paljon kerralla. Ja sen takia myös USA:n ilmavoimien kannattaa palauttaa 75 metriä pitkät C-5M Galaxy-kuljetuskoneet käyttöön, koska niiden avulla se kykenee kuljettamaan mahdollisimman paljon lastia kerrallaan. Kaiken kaikkiaan tavaroiden kuljetuksen hinta saadaan alas sillä, että mahdollisimman paljon tavaraa saadaan ahdettua samaan kuljetusvälineeseen.

Tämä on syynä muuten siihen, miksi esimerkiksi lentomatkustaminen on niin mukavaa, kuin mitä sen maine on. Lentokoneet ahdetaan nykyään todella täyteteen, jotta niiden matkustaja-kohtaiset polttoainekustannukset saadaan mahdollisimman pieniksi, koska tuolloin ne voidaan jakaa todella monen ihmisen kesken, mikä alentaa kustannuksia, mutta nostaa taas matkustajamääriä sekä lisää epämukavuutta matkustamoissa. Sekä samalla myös tarvetta nostaa lentokoneiden runkotilavuutta.

Esimerkiksi tämän runkotilavuuden kasvattamisen takia Airbus on alkanut rakentaa kaksikerroksisia matkustajakoneita, jotta koneen runkoon saadaan ahdettua mahdollisimman paljon ihmisiä.  Joten tämän takia C-5 Galaxy on huokeampi väline kuin kevyempi kuljetuskone, jos se vain lastataan täyteen asti.

Silloin lastin kappalekohtainen tai painoyksikkö-kohtainen polttoainemaksu on pienempi kuin pienemmän koneen. Mutta se sitten edellyttää sitä, että lentokoneeseen lastataan riittävän paljon tavaraa, niin silloin iso kone hakkaa pienen koneen edullisuudessa aina, kun lastia kuljetetaan pitkiä matkoja. Sama asia tietenkin on havaittavissa tuotannossa. Eli kuten jo Henry Fordin aikaan havaittiin, niin mitä suurempia määriä tuotetta eli tässä tapauksessa T-mallin Fordia voitiin tuottaa tehtaassa aikayksikköä kohti, niin silloin sen tuotantokustannukset saatiin painettua alas.

Siksi Fordin liukuhihna antoi tuolle tehtaalle sitten etulyöntiaseman muihin autotehtaisiin nähden. Toki se että Ford saattoi teettää tuon työn henkilöllä, jota ei tarvinnut mitenkään kouluttaa tehtäviinsä alensi kustannuksia entisestään. Kuitenkin esimerkiksi Chaplinin elokuvassa "Nykyaika" ivailtiin tuollaisten tehtaiden työ-olosuhteille, jotka silloin olivat sellaiset, että työntekijä saattoi tehdä koko päivän samaa liikettä, mikä sitten aiheutti ehkä tuollaisia kyseisessä elokuvassa esiteltyjä kohtauksia.

Eli työntekijät tekivät Fordin tehtailla työtä, joissa tehtiin jatkuvasti samaa liikettä, ja sitten tietenkin tylsät sekä yksitoikkoiset työpäivät johtivat siihen, että Fordia alettiin arvostella. Mutta liukuhihna oli kuitenkin hyvin tehokas väline, kun haluttiin tuottaa suuria määriä jotain tuotetta. Samoin työmotivaatio oli hyvä, koska työläinen oli helposti vaihdettavissa, jos hän sattui joutumaan riitoihin pomonsa kanssa, ja silloin korvaavan työläisen löytäminen oli helppoa, kun tuo mies sai sitten lähteä etsimään uutta työtä, ja tehtaan portilta löytyi uusi työläinen vanhan tilalle.

Sitä mikä sitten tekee esimerkiksi lentomatkustamisesta halpaa voidaan soveltaa muuhunkin tuotantooon. Lentomatkustaminen  nimittäin on myös tuottamista, eli kyseessä on SOAP(Service Oriented Application) eli palvelukeskeinen tuotantomalli, missä asiakkaalle suunnataan aineettomia palveluita. Mutta toki mikään lentoyhtiö ei noita palveluita pysty tuottamaan rajattomasti, koska lentokoneen matka pisteestä A pisteeseen B kestää sen ajan mitä se kestää, ja tietenkin lentokoneet pitää tankata. Kuten tässä ennenkin kirjoitin, niin tietenkin suuret määrät alentavat tuotteen hintoja, ja sen takia esimerkiksi Rock-konsertteihin halutaan myydä paljon lippuja, koska silloin kustannukset jakautuvat suuremman joukon kannettaviksi.

http://talousjagalaxy.webnode.fi


Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica