Skip to main content

Olisiko aaveella oikeasti luonnollinen selitys?


Aaveita sekä kummituksia näkee moni ihminen, ja joskus eteen tulee tilanne, missä henkilö kohtaa esimerkiksi metsässä aaveen, jolla on hohtavat silmät. Tuollaiset hohtavat silmät saattavat syntyä valonvahvistimella varustetuista laseista, joita tuollainen henkilö pitää silmillään, ja tuolloin kyseessä ei ehkä ole kuitenkaan aave, vaan aivan todellinen henkilö, joka käyttää kevyitä yökiikareita kulkiessaan pimeässä.

Nuo kevyet yönäkölaitteet ovat sellaisia, että niitä voidaan suoraan pitää silmien päällä, eli ne kiinnitetään päähän remmillä, kuten VR-näkölasit joita myydään tavallisissa elektroniikka-alan liikkeissä. Toki tuollainen laite voidaan toteuttaa aivan tavallisella kännykällä, joka kiinnitetään kypärässä olevaan Infrapunakameraan esimerkiksi BlueToothin avulla, jolloin kännykkään pitää vain ohjelmoida sopiva sovellus, ja sitten tuo 3D-lasien käyttäjä voi liittää infrapunakameran omaan kännykkäänsä, ja se varmasti sitten helpottaa toimimista pimeässä. Nykyaikainen sotilaskypärä on muuten varustettu sellaisilla laitteilla, että ne havaitsevat esimerkiksi aivovaurion, ja samalla myös esimerkiksi stressi näkyy näiden välineiden välittämästä informaatiosta. Samalla ne saattavat antaa myös sähköisiä impulsseja aivokuorelle, joiden tehtävänä on hallita henkilön tunnetiloja.


Kyseinen ”aave” voi olla oikeastaan kuka hyvänsä eli hän voisi olla ihan joku tavallinen ohikulkija tai sitten esimerkiksi erikoisjoukkojen jäsen, joka toimii pimeässä ehkä jossain tarkkailutehtävässä. Kuitenkin on olemassa kuvia, joissa joku läpikuultava hahmo seisoo esimerkiksi jonkun laitteen vieressä, ja ehkä tuollainen kuva esittää henkilöä, jolla on päällään älyvaatteet, mikä tarkoittaa suomeksi sitä, että hänen vaatteensa on päällystetty kalan suomua muistuttavilla pienillä monitoreilla, ja niissä oleva kamerajärjestelmä sitten antaa sen kuvan, mikä on noiden vaatteiden käyttäjien toisella puolella, ja niiden avulla ihminen saadaan sulautumaan taustaansa täydellisesti, eli hän olisi kuin kameleontti. Noiden älyvaatteiden toiminnasta vastaa sitten tietokone, joka on ilmeisesti vain modifioitu GSM-puhelin.

Tuollaisia vaatteita on tietenkin toimitettu esimerkiksi NATO:n tarkka-ampujille, ja osassa niistä on sellainen putkisto, missä kiertää jäähdytysvesi. Tuon veden avulla voidaan ampujan jättämää infrapunajälkeä pienentää, mikä tekee hänen havaitsemisestaan vaikeaa. Samoin tuollaisten älykkäiden vaatteiden avulla voidaan esimerkiksi aavikolla sotimisesta tehdä helpompaa, koska tuolloin taistelijoiden ruumiinlämpö voidaan pitää alhaisena. Toki myös lainvalvojille on tuollaisia laitteita toimitettu, jotta he voivat tarkkailla epäilyttäviä alueita ilman, että heidät huomataan. Kun puhutaan taas ”aaveautoista”, niin tietenkin myös auton pinta voidaan peittää sellaisilla LCD-näytöillä, mitkä tekevät autosta kuin kameleontin, mutta tietenkin myös sen väri voidaan aina vaihtaa.

Nämä välineet varmasti kiinnostavat kaikkia maailman poliiseja sekä sotilaita, ja ajatelkaa mitä esimerkiksi poliisipartio tekee sellaisella maalauksella, mikä vaihtaa väriä tarpeen mukaan, ja mihin voidaan laittaa ”poliisi”-teksti näkyviin vasta, kuin sitä tarvitaan. Samoin tietenkin pysäytysvalot voisivat nousta tuollaisen auton katolle, ja rekisterikilpi vaihtua vasta, kun noita välineitä tarvitaan. Tuolloin luodaan illuusio siitä, että henkilöä on seurannut poliisin virka-auto, mikä sitten tietenkin herättää tuollaisen liikenne-törttöilijän seuralaisissa hilpeyttä.

Ja samalla tekniikalla voidaan esimerkiksi panssarivaunuista tehdä näkymättömiä, mikä helpottaa niiden tehtävien hoitoa. Eikä myöskään korkealla vuoristossa partioivia ajoneuvoja tarvitse maalata uudella suoja maalauksella, jos ne tulevat karuilta vuorilta vehmaisiin laaksoihin. Kameleontti-pinta voisi selittää ainakin osan niistä salaperäisistä ”aaveautoista”, mutta tietenkin tällaiset ajoneuvot herättävät välillä keskusteluja siitä, että miksi näistä asioista tehdään niin hirvittävän vaikeita.

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica