Skip to main content

Suihkumoottorikäyttöisten riippuliitimien aiheuttama uhkakuva, eli mikä hyvänsä lentokone voidaan ehkä kaapata kesken lennon ulkoa tulevalla iskulla



Mikroilmailu on avannut aivan uusia mahdollisuuksia monissa asioissa, jotka eivät ehkä ole niin mukavia, kuin miltä ensisilmäyksellä vaikuttaa. Alla olevassa filmissä esitettyjen lentolaitteiden kaltaiset pienoisilma-alukset eli niin sanotut suihkumoottori-käyttöiset riippuliitimet voivat tulevaisuudessa tehdä sellaisen painajaisen mahdolliseksi, että esimerkiksi suihkuhävittäjä kaapataan ilmassa. Tällaista tilannetta voidaan hyvin ajatella liittyvän pahimpaan ajateltavissa olevaan painajaiseen, missä esimerkiksi joku terroristi hankkii tämän kaltaisen laitteen haltuunsa, ja kaappaa sen avulla sitten esimerkiksi F-16-hävittäjän Syyrian taivaalla.


Eli hän vain lentää kohteena olevan lentokoneen eteen, ja painaa rynnäkkökiväärin lentokoneen kuomua vasten. Tällainen skenaario missä lentokone kaapataan ilmassa on ollut myös monien Toisen Maailmansodan aikaisten lentäjien painajaisena, eli noissa skenaarioissa esimerkiksi hävittäjiin valjailla kiinnitetyt laskuvarjo- tai kommandosotilaat laskeutuivat lentokoneen päälle, ja  kaappaavat esimerkiksi ampujia torneistaan. Tuon jälkeen tätä skenaariota pidettiin lähinnä huvittavana, ennen kuin eräässä katastrofi-elokuvassa eräs matkustajakone lensi päin toista konetta, menettäen lentäjänsä, ja sitten varalentäjä laskettiin nopeasta suihkumoottorikäyttöisestä helikopterista tuon Jumbon ohjaamoon tulleesta aukosta sisään.



Tuolloin alkoi sitten ihmisten mielissä liikkua kuva siitä, että esimerkiksi terroristit ampuisivat B-52 tai Tu-95 pommikoneeseen ankkurin, eli eräänlaisen sateenvarjoa muistuttavan nuolen, joka ammutaan kohteeseen. Tuo laite avataan sen osuttua kohteeseen, jolloin sen päässä olevat ankkuriraudat tarttuvat koneen kylkeen tulleen aukon reunoihin.


Skenaarioissa kyseiseen nuoleen on kiinnitetty vaijeri, jota pitkin nuo miehet sitten pääsevät tuon koneen ohjaamoon, ja sitten he kranaattikiväärillä avaavat kyseisen koneen katon. Vaikka tällaisen operaation suorittaminen vaatii tietenkin sitä, että ydinpommittaja ei muuttele suuntaansa ja korkeuttaan, jotta tuota vaijeria ei saada siihen kiinni, tai että henkilö joka laskeutuu tuon koneen päälle valjaissa, ei kykene saamaan kyseisestä koneesta otetta. Mutta kun puhutaan tuollaisista moottoroiduista riippuliitimistä, niin niiden käyttöä myös tämän kaltaisissa operaatioissa tutkitaan jatkuvasti. Eli kauhukuvissa ryhmä hyppää esimerkiksi jonkun kuljetuskoneen rampilta alas ja asettaa panoksen tuon kohteen runkoon, ja valtaa kyseisen lentokoneen.


Ja vaikka esimerkiksi supervaltojen erikoisjoukkoja pidetään maailman parhaina, niin täytyy muistaa se, että niillä on tietenkin takanaan esimerkiksi omien valtioidensa ydinasearsenaali, mikä tietenkin vähentää näiden joukkojen kohtaamien joukkojen innokkuutta tehdä vastarintaa, eli jossain maassa voi olla parempia tai tehokkaampia joukkoja kuin NAVY SEAL tai SPETSNAZ, mutta kuten voidaan sanoa, niin näiden joukkojen maine on todella kova, mutta kuitenkin usein pitää kyllä kysyä, että ovatko nuo joukot oikeasti niin tehokkaita, kuin mitä niiden väitetään olevan? Eli tällaiset operaatiot tehdään usein niin, että mukana ovat sekä laivasto että ilmavoimat, joiden toiminta sitten nivotaan yhteen tuon erikoisryhmän kanssa, ja esimerkiksi GPS-hakeutuvat aseet ovat siirtäneet paljon noiden ryhmien työtä ilmavoimille sekä laivastolle ja strategisille ohjusjoukoille.


Kuitenkin noita miehiä tarvitaan edelleen esimerkiksi vankien sieppaus-operaatioissa. Ja kun tutkalaitteet ovat kehittyneet, niin sen tähden ryhmien toimittaminen yhä etäämmältä on tullut tarpeelliseksi, ja samalla noita suihkumoottoreilla varustettuja riippuliitimiä voidaan käyttää niin, että kun miehet on saatu maahan, niin ne lennähtävät pois. Ja kun ryhmä pitää hakea tehtävästä, niin silloin nuo laitteet voidaan lähettää paikalle vaikka C-130 “Hercules” tai Antonov-12 “Cub” kuljetuskoneista, ja ne voivat noutaa tuon ryhmän huomaamattomasti pois. USA:n asevoimilla on käytössään tällaisen laitteen prototyyppejä, joita varmasti kehitetään jatkossakin.


Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica