Diesel ei ole saasteiden suhteen ongelmaton, kuten ei mikään muukaan polttomoottori ole täysin saasteeton
Dieselmoottori on hiilidioksidin osalta erittäin puhdas, mutta kuten varmaan kaikki tietävät, niin kaikki eivät ole ajatelleet esimerkiksi sitä, että tuo moottori kehittää typen oksideja, vaikka se varustetaan katalysaattorilla. Mutta tuon moottorityypin pääasiallinen ongelma ovat pienhiukkaset, joita ei saada oikein poistettua filtterillä, ja tuo dieselille tyypillinen musta savu johtuu nimenomaan näistä pienhiukkasista.
Ja tuo noki on siitä ikävää, että se sitten kerrostuu katalysaattorien pinnalle, jolloin ne lakkaavat toimimasta. Noiden lähinnä hiilestä koostuvien pienhiukkasten poistaminen pakokaasuista ei ole ongelmatonta, koska vaikka pakoputkeen on näennäisen helppo asentaa filtteri, niin kuitenkin se tukkeutuu hyvin nopeasti. Tuo sitten aiheuttaa moottorivaurion vaaran, koska tukkeutunut filtteri toimii kuten peruna tai joku muu tukos pakoputkessa, ja aiheuttaa vastapaineen nousua, mikä saattaa vahingoittaa moottoria hyvin pahasti.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-kuolinkellot-soivat-skandaalinkaryiselle-dieselautolle/6491034
Mutta nuo näennäisen vaarattomat nokihiukkaset aiheuttavat sen, että nokea alkaa kerrostua katalysaattorien pinnalle. Ja jos katalysaattorin platina ei pääse koskettamaan pakokaasuja, niin silloin tietenkin käy niin, että tuo hyvin tärkeä puhdistusväline ei enää toimi kuten sen pitäisi. Toimiakseen katalysaattori vaatii sen. että tuon laitteen pinta koskettaa pakokaasuja, ja jos siinä on jotain muuta ainetta välissä, niin silloin tietenkin pakokaasu jää puhdistamatta. Mutta tietenkin dieselin hiukkasissa on sellainen riski, että ne nostavat alueen ilman hiukkaspitoisuutta, ja se sitten tietenkin aiheuttaa keuhkosairauksia.
Vaikka dieselin pienhiukkaset ovat luonnolle näennäisen vaarattomia, koska ne ovat puhdasta hiiltä, niin jos noita hiukkasia on paljon, niin ne aiheuttavat tilanteen, missä keuhkoihin menee paljon tuollaisia pieniä hiukkasia. Samoin kun katalysaattorit lakkaavat toimimasta, niin ilmaan pääsee typen sekä rikin oksideja, ja tietenkin hiilidioksidi muuttuu vesistössä hiilihapoksi, mikä lisää nimenomaan happamuutta. Ja kun noita hiukkasia tulee ilmakehään tarpeeksi, niin silloin se lisää pilvien muodostumista. Jos pilviä on todella paljon, niin silloin sateet lisääntyvät sekä ilman lämpötila alenee, koska auringon valo ei pääse lämmittämään pilvien alla olevaa ilmaa.
Syy miksi ilmaston lämpenemistä pelätään liittyy juuri tähän ilmiöön. Eli se lisää pilvisyyttä mikä lähinnä napojen lähellä tapahtuessaan jäähdyttää nimen omaan napojen lähellä olevaa ilmaa. Ja tuo sitten aiheuttaa ilmiön mitä voidaan kutsua "pohjoiseksi el ninõksi", mikä johtaa ilmaston viilenemiseen pohjois- ja etelänapojen lähellä, ja samalla lämpötila päiväntasaajalla alkaa kohota.
Ja jos pilvet ovat valkeita, niin se sitten aiheuttaa sen, että auringon säteilyä alkaa heijastua takaisin avaruuteen, mikä viilentää planeetan pintaa. Eli ydintalven ajatus on juuri tässä. Jos ydinsota syttyisi, niin valtavat määrät metsää ja muuta palavaa materiaalia syttyy palamaan sekä suuret määrät vettä höyrystyy, jolloin Maapallo peittyy pilviin, jotka viilentävät sitä todella paljon, ja seurauksena olisi talvi, joka ehkä kestäisi vuosikymmeniä tai jopa vuosisatoja.
Kuitenkin ydintalvi voisi muodostua myös hyvin hitaasti, eli tuolloin ilmassa olevien hiukkasten määrä lisääntyy hitaasti, mikä laskee planeettamme lämpötilaa. Vaikka Maan keskilämpötila ei paljoa laskisi, niin jos vaikka joku tulivuori purkautuu, niin se saattaa lämpötilan laskun kanssa aiheuttaa sen, että tilanne muuttuukin kriittiseksi, koska tuollainen muutos tekee sään muutoksista helpommin tuhoisia, koska jos lämpötila laskee lähemmäksi nollaa, niin silloin on pelko siitä, että tuolla asialla on suurempi vaikutus vaikkapa viljaan, kuin mitä olemme koskaan edes miettineet.
https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/
Comments
Post a Comment