Skip to main content

Diesel ei ole saasteiden suhteen ongelmaton, kuten ei mikään muukaan polttomoottori ole täysin saasteeton


Dieselmoottori on hiilidioksidin osalta erittäin puhdas, mutta kuten varmaan kaikki tietävät, niin kaikki eivät ole ajatelleet esimerkiksi sitä, että tuo moottori kehittää typen oksideja, vaikka se varustetaan katalysaattorilla. Mutta tuon moottorityypin pääasiallinen ongelma ovat pienhiukkaset, joita ei saada oikein poistettua filtterillä, ja tuo dieselille tyypillinen musta savu johtuu nimenomaan näistä pienhiukkasista.

Ja tuo noki on siitä ikävää, että se sitten kerrostuu katalysaattorien pinnalle, jolloin ne lakkaavat toimimasta. Noiden lähinnä hiilestä koostuvien pienhiukkasten poistaminen pakokaasuista ei ole ongelmatonta, koska vaikka pakoputkeen on näennäisen helppo asentaa filtteri, niin kuitenkin se tukkeutuu hyvin nopeasti. Tuo sitten aiheuttaa moottorivaurion vaaran, koska tukkeutunut filtteri toimii kuten peruna tai joku muu tukos pakoputkessa, ja aiheuttaa vastapaineen nousua, mikä saattaa vahingoittaa moottoria hyvin pahasti.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kommentti-kuolinkellot-soivat-skandaalinkaryiselle-dieselautolle/6491034

Mutta nuo näennäisen vaarattomat nokihiukkaset aiheuttavat sen, että nokea alkaa kerrostua katalysaattorien pinnalle. Ja jos katalysaattorin platina ei pääse koskettamaan pakokaasuja, niin silloin tietenkin käy niin, että tuo hyvin tärkeä puhdistusväline ei enää toimi kuten sen pitäisi. Toimiakseen katalysaattori vaatii sen. että tuon laitteen pinta koskettaa pakokaasuja, ja jos siinä on jotain muuta ainetta välissä, niin silloin tietenkin pakokaasu jää puhdistamatta. Mutta tietenkin dieselin hiukkasissa on sellainen riski, että ne nostavat alueen ilman hiukkaspitoisuutta, ja se sitten tietenkin aiheuttaa keuhkosairauksia.


Vaikka dieselin pienhiukkaset ovat luonnolle näennäisen vaarattomia, koska ne ovat puhdasta hiiltä, niin jos noita hiukkasia on paljon, niin ne aiheuttavat tilanteen, missä keuhkoihin menee paljon tuollaisia pieniä hiukkasia. Samoin kun katalysaattorit lakkaavat toimimasta, niin ilmaan pääsee typen sekä rikin oksideja, ja tietenkin hiilidioksidi muuttuu vesistössä hiilihapoksi, mikä lisää nimenomaan happamuutta. Ja kun noita hiukkasia tulee ilmakehään tarpeeksi, niin silloin se lisää pilvien muodostumista. Jos pilviä on todella paljon, niin silloin sateet lisääntyvät sekä ilman lämpötila alenee, koska auringon valo ei pääse lämmittämään pilvien alla olevaa ilmaa.


Syy miksi ilmaston lämpenemistä pelätään liittyy juuri tähän ilmiöön. Eli se lisää pilvisyyttä mikä lähinnä napojen lähellä tapahtuessaan jäähdyttää nimen omaan napojen lähellä olevaa ilmaa. Ja tuo sitten aiheuttaa ilmiön mitä voidaan kutsua "pohjoiseksi el ninõksi", mikä johtaa ilmaston viilenemiseen pohjois- ja etelänapojen lähellä, ja samalla lämpötila päiväntasaajalla alkaa kohota.


Ja jos pilvet ovat valkeita, niin se sitten aiheuttaa sen, että auringon säteilyä alkaa heijastua takaisin avaruuteen, mikä viilentää planeetan pintaa. Eli ydintalven ajatus on juuri tässä. Jos ydinsota syttyisi, niin valtavat määrät metsää ja muuta palavaa materiaalia syttyy palamaan sekä suuret määrät vettä höyrystyy, jolloin Maapallo peittyy pilviin, jotka viilentävät sitä todella paljon, ja seurauksena olisi talvi, joka ehkä kestäisi vuosikymmeniä tai jopa vuosisatoja.


Kuitenkin ydintalvi voisi muodostua myös hyvin hitaasti, eli tuolloin ilmassa olevien hiukkasten määrä lisääntyy hitaasti, mikä laskee planeettamme lämpötilaa. Vaikka Maan keskilämpötila ei paljoa laskisi, niin jos vaikka joku tulivuori purkautuu, niin se saattaa lämpötilan laskun kanssa aiheuttaa sen, että tilanne muuttuukin kriittiseksi, koska tuollainen muutos tekee sään muutoksista helpommin tuhoisia, koska jos lämpötila laskee lähemmäksi nollaa, niin silloin on pelko siitä, että tuolla asialla on suurempi vaikutus vaikkapa viljaan, kuin mitä olemme koskaan edes miettineet.

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica