Skip to main content

"Mies jolla oli rautasydän" sekä "Operation Anthropoid" eli Reinhard Heydrichin kuolemaa vuonna 1942 pidetään osittain hyvin erikoisena tapauksena

Heydrichin auto attentaatin jälkeen 
27.5.1942

SS-Obergruppenführer und general der polizei Reinhard Tristan Eugen Heydrich (1904-1942) oli RSHA:n päälliköistä se, jonka osallisuutta “Operaatio Reinhardissa” eli juutalaisten massamurhissa tai “Holokaustissa”- Euroopassa pidetään ratkaisevana. Tuo mies kutsui koolle Wannseen kokouksen, jossa päätettiin siitä, että Euroopan juutalaisten kohtalona oli kuolema. Hän oli RSHA:n Reichssicherheitshauptamt ”Valtakunnan pääturvallisuusvirasto”joka joskus suomennetaan myös “Valtakunnan turvallisuuden päävirastoksi”  päällikkönä vastuussa myös Adolf Hitlerin vastustajien eliminoinnista sekä kiduttamisesta. Mutta kuitenkin hänen kuolemaansa liittyy paljon sellaista, mistä joskus olisi ehkä kannattanut keskustella.



En väitä että Heydrich ei kuolemaansa ansainnut, mutta se että ketään muuta natsikenraalia ei ole salamurhattu S.O.E:n (Special Operations Executive) toimesta tekee tuon miehen kuolemasta hyvin arvoituksellisen. Yleensä S.O.E teki lähinnä materiaaliin kohdistuvaa sabotaasia, kuten esimerkiksi räjäytti Norsk Hydron raskasta- eli paljon deuteriumia sisältävää vettä tuottavan laitoksen, mikä sitten viivytti natsien ydinpommihankkeita.



Tiedetään että hän lensi mm. taistelulentoja Luftwaffen riveissä, ja noita lentoja vastusti ainakin hänen esimiehensä Heinrich Himmler, joka pelkäsi kenraalinsa jäävän vangiksi, jos hänen koneensa ammutaan alas. Ja tuo sitten tapahtui Itärintamalla, kun Heydrichin vahingoittunut Bf-109 putosi “ei kenenkään maalle”, josta hänet sitten saatiin haettua takaisin. Itseasiassa Himmler ei pitänyt siitä, että hänen alaisensa lensi taistelutehtävissä siksi, että tuolloin Heydrich oli poissa  Himmlerin asettamien valvojien  näköpiiristä, ja hän olisi voinut pudottaa esimerkiksi mikrofilmejä vihollisen alueelle.



Tai sitten Gestapon päällikkö jäädä vangiksi, ja murtua kuulusteluissa kertoen kaiken esimerkiksi SS:n yhteydestä salaiseen teollisuuskompleksiin, jossa työtä teetettiin orjilla, jotka oli komennettu tuottamaan sotatarvikkeita. Samoin Heydrich olisi varmasti antanut mielenkiintoisia tietoja myös siitä, mikä olisi Euroopassa asuvien juutalaisten kohtalo. Mutta myös se mitä oli tapahtunut “eutanasia” eli  “Aktion T4”-laitoksissa varmasti olisi kiinnostanut liittoutuneita.



Ja tietenkin Himmler näki myös Heydrichin kalastelevan henkilökohtaisia irtopisteitä päästäkseen Hitlerin suosioon, ja muutenkin Himmler koki Heydrichin uhkana omalle vallalleen, koska tuo mies oli saanut ihmiset pitämään itseään jo itsensä Adolf Hitlerin seuraajana. Samoin Himmler ei varmasti pitänyt tuon miehen tavasta lennellä Bf-109-hävittäjällä, koska hän oli kontrollifriikki, jonka oli ikään kuin pakko valvoa kaikkea, mitä hänen ympärillään olevat ihmiset tekivät tai sanoivat.



Kuitenkin Kenraali Heydrichilla saattoi olla myös sellaisia tietoja, jotka tekivät hänestä kiusallisen tuttavuuden myös esimerkiksi britannian sekä USA:n teollisuusjohtajille, jotka olivat ehkä antaneet Saksan insinööreille tietoja uusista pommikoneista, ja tähän viittaa esimerkiksi Catalina- sekä eräiden Dornier-lentoveneiden samankaltaiseen ulkonäköön, sekä varsinkin Bohl und Voss Bv-222 ja Short Sunderland sekä Japanin Kawanishi H8K lentoveneiden outoon samankaltaisuuteen. Tuohon yhteistyöhön viittaa se, että Saksa ei jostain syystä halunnut myöskään valmistaa esimerkiksi Dornier DO-19 pommittajaa, joka olisi tarinoiden mukaan voinut olla jopa B-17 veroinen. Nuo koneet voi jokainen googlettaa itse Internetistä, ja todeta niiden yhdennäköisyyden.
Reinhard Tristan Eugen Heydrich
(1904-1942)


Kuitenkin tuon koneen ensilento tapahtui jo vuonna 1936, joten siinä varmasti on jotain outoa. Ja itse epäilen mahdollisesta tietovuodosta, mikä koski lentokoneiden paineistettuja hyttejä sekä muita vastaavia asioita jotain amerikkalaista “Ku Klux Klanin kannattajaa”, joka varmasti olisi nähnyt natsit mieluusti Saksan herroina.  Joten oliko joku sitten antanut Saksalle vähän enemmän kuin vain näitä lentoveneitä koskevia tietoja. Joten tietenkään tuo mies ei varmasti halunnut joutua keskustelemaan vihaisten lentäjien kanssa siitä, miksi joku hänen kaverinsa oli ammuttu alas Saksan päällä.


“Operation Anthropoid” eli Reinhard Heydrichiin kohdistunut  salamurha on yksi maailmanhistorian mielenkiintoisimmista operaatioista. Sen suoritti kaksi S.O.E:n (Special Operations Executive) kouluttamaa Tsekkikommandoa, joiden nimet olivat Jozef Gabčík ja Jan Kubiš, jotka heittivät 27.5.1942 panssarintorjuntaan tarkoitetun ilmeisesti termobaarisen eli FAE käsikranaatin Heydrichiä kuljettaneen auton alle. Kyseinen operaatio oli sikäli hyvin erikoinen, että kukaan muu natsiupseeri ei tuota palvelua saanut, paitsi RSHA:n päällikkö eli “mies jolla oli rautasydän”.




Kukaan muu kuin nuo kaksi edellä mainittua S.O.E:n agenttia ei milloinkaan ole saanut suoraa käskyä surmata jotain vihollisen korkeaa upseeria, ja muutenkin tuo “Operaatio Anthropoid” ei juurikaan sujunut, kuten sen piti sujua. Esimerkiksi iskua suoritettaessa tuli Gabčíkin Sten-konepistooliin toimintahäiriö, jolloin Kubišin käyttämä panssarintorjuntaan suunniteltu käsikranaatti sitten jäi ainoaksi tehokkaaksi välineeksi, jota tuossa iskussa käytettiin. Samoin eräs mies tuosta toimintaryhmästä loikkasi Gestapon puheille, ja suoritti sitten ilmiannon, mikä melkein aiheutti operaation epäonnistumisen. Mutta on myös muita asioita, jotka tuossa operaatiossa menivät vähän toisin kuin oppikirjoissa.



Eli noilla kommandomiehillä oli käytössään väärät välineet tuota operaatiota ajatellen. Heidän varustukseensa ei kuulunut esimerkiksi kiikarikivääriä, jolla he olisivat voineet ampua Heydrichiä ilman että heidän henkilöllisyytensä tulisi ilmi. Jos Heydrich piti välttämättä räjäyttää, niin miksi siihen ei käytetty PIAT (Personal Infantry Anti Tank) sinkoa.  Eli kun he sitten tuona päivänä suorittivat tuon iskun, niin silloin useat ihmiset näkivät nämä miehet, ja kun Gabčík heitti tuon kranaatin salkun sisällä, niin se ei osunut auton sisään, vaan putosi sen alle, minkä jälkeen nämä miehet avasivat tulen Heydrichiä vastaan Colt 1911 pistooleillaan.



Tuo räjähdys oli sikäli hyvin voimakas, että tuo pommi varmasti oli termobaarinen ja ehkä siinä oli sitten käytetty myös jotain muuta ainetta kuten hiekanmuruja, mikä muodosti ilmaan paljon sirpaleita, mikä tehosti räjähdyksen voimaa. Joidenkin tarinoiden mukaan nuo sirpalevamman aiheuttajat olisivat olleet kuivattuja herneitä, joita sitten ei olisi löydetty tuon takia röntgenissä.  Se että Heydrich oli ulkoisesti täysin vahingoittumaton viittaa kuitenkin painevammaan, jollainen syntyy termobaarisen räjähteen räjähtäessä, ja ehkä nuo vatsaan tai muualle kehoon tulleet sirpalevammat tulivat autosta irronneista palasista.


Se mikä tässä ihmetyttää on, että miten Heydrichin autonkuljettaja Klein sitten kykeni tuon iskun jälkeen lähtemään noiden attentaatin tekijöiden perään, ja muutenkin olen aina ihmetellyt, että eikö tuolla SS-kenraalilla ollut tuolloin saattuetta, eli oliko hän kahdestaan autonkuljettansa kanssa? Heydrichin kuolinsyy oli muuten verenmyrkytys, joten oliko hänelle ehkä syötetty jossain kutsuilla jotain maksamyrkkyä, jonka käytön S.O.E sitten oli halunnut peittää.


Jos ihmiseltä tuhoutuu maksa, niin hän kuolee nimenomaan verenmyrkytykseen, ja ehkä tuon kommando-operaation tarkoitus oli peittää se, että S.O.E:lla oli mies SS:n päämajassa, joka sitten toimitti heille raportteja. Kuka tuo mies olisi ollut ei ole ainakaan omassa tiedossani, mutta voidaan sanoa, että noiden miesten nimet ovat hyvin erikoisia. Ainakaan itse en kuvittele kenenkään olevan oikeasti nimeltään “Stahlecker”, mikä tarkoittaa teräseristäjää, joten siltä kannalta katsottuna voidaan sanoa, että jokainen tuossa kerhossa on voinut olla tuo soluttautuja.

https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Anthropoid



Kuitenkin tuo salamurha on hyvin kiehtova kertomus, jonka voi jokainen lukea kirjasta “Eurooppa tulessa”, ja se kertoo oikeastaan koko Toisen Maailmansodan oudoimpiin kuuluneesta sotatoimesta, koska yhtään muuta natsikenraalia ei pidetty niin tärkeänä henkilönä Saksan sotatoimien kannalta, että heitä varten olisi lähetetty salamurhapartioita.  Tuo “Operation Anthropoid” oli kuitenkin  valtavista tappioista huolimatta liittoutuneiden menestys, eli se pakotti SS:n vaihtamaan turvallisuuspalvelun päällikön sekä sitoi Tsekkoslovakian vastarintaliikettä yhä tiukemmin liittoutuneiden kontrolliin.


Siitä piti Saksan erikoiskomennuskunta huolen surmaamalla kaikki Lidicen kylän yli 16-vuotiaat miehet, ja lähettämällä naiset ja lapset keskitysleireille, ja muutenkin Saksan toiminnan raakuus varmasti loi traumaattisia muistoja nimenomaan Lidicen asukkaiden ja heidän omaistensa mieliin. Mutta kun tuota operaatiota tarkastellaan tarkemmin, niin huomataan, että nuo miehet lähetettiin itsemurhatehtävään, mikä tarkoittaa että heidän pakoaan ei ilmeisesti oltu mitenkään suunniteltu. Noiden miesten oleskelu Tsekkoslovakiassa ei kuitenkaan varmaan ollut enää kenellekään mieleen, koska heidän käyttämistään välineistä olisi voitu saada hajujälki. Ja tietenkin Gestapo turvautui korruptioon, ja lupasi miljoona saksan markkaa sille, joka ilmiantaa nämä kommandot.


Eli heidän varusteenaan olleet välineet konepistooli, pistooli sekä tuo käsikranaatti sopivat tietenkin paremmin lähitaisteluun kuin varsinaiseen salamurhaan. Mutta niitä käyttämällä heidän piti sitten surmata tuo mies.  josta oli kaavailtu ehkä jopa Hitlerin seuraajaa, mutta samalla heidät varmasti olisi tunnistettu. Nämä miehet eivät kuitenkaan Gestapolle puhuneet, koska he ottivat syanidikapselit tuon teon jälkeen. Mutta kuten tiedämme, niin tällaiset asiat synnyttävät legendoja, jotta me voimme niistä sitten kirjoitella näitä kirjoituksia ihmisten huviksi.

https://pimeakronikka.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica