Skip to main content

Nikola Tesla säväyttää edelleen, ja ehkä sähköä voidaan tulevaisuudessa siirtää ilmassa radiomaserin avulla

"Teslan torni" jota hän käytti aikoinaan kokeissa,
joissa testattiin sähkön toimittamista ilman läpi.
Koe epäonnistui koska laite ei käyttänyt
suunnattua radiolähetintä, vaan levitti
radioaaltoja ympäriinsä. . 

Nikola Tesla oli Serbialainen keksijä, joka kehitti aikoinaan induktiomoottorin, mutta samalla hän tutki monia muitakin sähkömagnetismiin liittyviä ilmiöitä, joista yksi on osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi ajatukseksi. Vanderbiltin kokeeksi kutsutulla laitteistolla voisi olla valtava kapasiteetti  kun pohditaan sitä, millä kauas stratosfääriin lähettäville tiedustelua sekä kommukaatioverkon tukitehtäviä hoitaville ilmalaivoille saadaan toimitettua sähkövirtaa siellä missä kaamos peittää maan moneksi kuukaudeksi.

Alkuperäisen vanderbilt-kojeen ongelmana on se, että se ei kykene lähettämään tarpeeksi kohdennettua radioaaltoa ilmassa, mutta jos siihen liitetään radiomaser, jolla voidaan luoda äärimmäisen tarkasti suunnattava radioaalto niin sillä sitten voidaan toimittaa myös erittäin suuria jännitteitä sekä voimakasta sähkövirtaa ilman läpi.  Vaikka sähkön toimittaminen ilman läpi, niin että siinä ei käytetä johtimia saattaa kuulostaa erittäin monimutkaiselta sekä tarpeettomalta ratkaisulta, niin sitä voitaisiin käyttää esimerkiksi Kanadan erämaissa sekä Etelämantereella olevien tutkimusasemien sähkön toimittamiseen, eli tuolloin rannikolle rakennetaan voimala, josta vedetään sitten tuollainen langaton sähköverkko sisämaahan, jolloin ei tarvitse käyttää johtimia, joihin muodostuu jäätä, mikä sitten vaarantaa sähkön toimitukset.

Saattaa olla että tuollainen radiomaser-järjestelmä aiheuttaa jonkin verran hävikkiä sähköverkossa, mutta kuitenkin sellainen hävikki voidaan hyväksyä ainakin tuollaisissa äärioloissa, missä korjaukset ovat tavattoman kalliita.  Samoin tällaisten laitteiden avulla voidaan toimittaa sähkövirtaa esimerkiksi Etelämantereen tai Siperian päällä leijuville ilmalaivoille, joiden tarkoitus on tarkkailla maalla tapahtuvaa toimintaa sekä tarjota esimerkiksi kommunikaation tukipalveluita vaikka öljyä tai kaasua tuottavilla laitoksille. Tuollaisten ilmalaivoihin asennettavien kommunikaatio- sekä havaintolaitteistojen tarve on erittäin suuri silloin kun esimerkiksi arktisella alueella tapahtuu onnettomuus, jolloin pelastushenkilökunnan täytyy pystyä kommunikoimaan tehokkaasti sekä toimia koordinoidusti. Tällainen tilanne voi tulla eteen silloin, jos esimerkiksi ydinkäyttöinen alus ajaa karille Barentsin merellä.

Tai sitten tällaista järjestelmää voidaan hyödyntää myös öljynporausmiehistöjen pitäessä yhteyttä Gazpromin päämajaan, ja tietenkin esimerkiksi Murmanskin tukikohdan valvonnassa siitä voisi olla hyötyä, koska tuollainen ilmalaiva voi leijua paikoillaan vuorokausien ajan kerrallaan. Noiden laitteiden avulla voidaan valvoa huomaamattomasti sekä tehokkaasti suppeita alueita tutkien kaukoputkien sekä infrapunalaitteiden avulla, ja niitä voidaan käyttää myös erilaisten tapahtumien valvomiseen.

Samoin nämä ehkä täysin automatisoidut laitteet voivat seurata vaikkapa laivoja, ja äänittää kaiken mitä niiden kansilla sekä komentosilalla puhutaan. Tutkaan tai laseriin perustuvat etämikrofonit hyödyntävät sitä, että puhe saa aikaan sen, että talon ikkunat sekä seinät värähtelevät. Tuo värähtely aiheuttaa sen, että pinnan etäisyys tuohon laitteeseen muuttuu vajaa tuhannesosamillimetrin, ja nuo laitteet mittaavat tätä eroa, joka sitten dekooderin avulla muutetaan ääneksi. Ja vaikka kohteessa olisi muuta melua, voivat nykyaikaiset tietokonejärjestelmät erotella ihmispuheen tuon äänen seasta.

 Ongelma vain on se, että tuollaiset ilmalaivat tarvitsevat elektronisiin järjestelmiinsä sähkövirtaa, jota tietenkin tuotetaan hybridijärjestelmillä, missä päivällä käytetään aurinkokennoja, mutta yöllä taas esimerkiksi pieniä dieselgeneraattoreita, mutta ongelma on siinä, että jossain vaiheessa tuon ilmalaivan pitää tulla tankkaamaan, ja varsinkin napa-alueella ei ole talvella auringonvaloa auttamaan tehn tuotossa. Ja esimerkiksi Antarktiksella tuollaiset monikäyttöiset modernit Zeppelinit voisivat tukea napojen tutkimusta monilla tavoin, eli ne voivat tukea retkikuntien kommunikointilaitteita, kuljettaa varatelttoja tai rakennustarvikkeita ja muita tavaroita tuonne autioille jäälakeuksille sekä paikallistaa ihmisiä ja etsiä jääkannen alla olevia muodostumia tutkan avulla, sekä tarjota esimerkiksi paikan, missä lääkäri voi hoitaa luunmurtumia onnettomuuden sattuessa.

Toisin sanoen ne voivat toimia ilmassa leijuvina lääkäri-keskuksina, eli niiden tilat voidaan varustaa myös lääkinnällisiä tarpeita silmällä pitäen, ja tukea kaikkia muitakin operaatioita, mitä tuolla asumattomilla seuduilla tehdään. Mutta noiden laitteiden pitää saada sähkövirtaa toimiakseen, ja siksi Teslan vanha yritys lähettää sähkövirtaa ilman kaapeleita voisi toimia tuolla kaukana Antarktiksella, eli tuolloin esimerkiksi laivassa voisi olla radiomaser, joka lähettää valtavan voimakkaita radioaaltoja, jotka suunnataan tuohon ilmalaivaan tai siitä riippuvaan antenniin, joka sitten kerää sähkövirran kyseisen laitteen akuille.

https://pimeakronikka.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica