Skip to main content

Miksi Venäjä on niin tarkka juuri Kaliningradin ilmatilasta?

"Project 1910 Kashalot" eli UNIFORM
Murmanskin satamassa

Kuten kaikki me olemme varmasti lukeneet, niin Venäjä on hyvin ärhäkkä lähettämään hävittäjiään hätistelemään nimenomaan Kaliningradin alueen lähellä lentäviä lentokoneita sekä laivoja. Samoin muiden koneiden ja laivojen pelottelemiseen käytettävä konetyyppi on näköjään SU-27-rynnäkköhävittäjä, jota pidetään yhtenä Venäjän ilmavoimien pelätyimmistä sekä eniten tehokkaista välineistä, niin se sitten panee miettimään, että mitä siellä Kaliningradissa sitten oikeastaan piilotellaan, kun niin nopeasti tuollaisia rynnäkköhävittäjiä lähettävät häiritsemään muita?

Kun tuota Kaliningradin alueen laivastotukikohtaa ajatellaan tarkasti, niin sen ero esimerkiksi Kronstadtin tukikohtaan nähden on se, että sieltä operoivat alukset pääsevät nopeasti suoran melko laajalle vesialueelle, missä ne voivat suorittaa manöövereitä paljon vapaammin kuin kapealla sekä karikkoiselle Suomenlahdella operoidessaan, jolloin esimerkiksi sukellusveneen on helpompi piileskellä merellä kuin lähtiessään Kronstadtista, ja sen operointialue on laajempi. Tuolloin veneen sijaintia on vaikeampi ennakoida kuin jos se liikkuisi kapealla merialueella kuten Suomenlahdella.


Uskoisin että esimerkiksi Kaliningradissa olevaan tukikohtaan on sijoitettu pienoissukellusveneitä, joita Venäjän laivasto käyttää rauhan aikana tiedusteluun sekä sodan sytytyttyä SPETSNAZ:in sukeltajaryhmien tukemiseen sekä väylien ja satamien miinoittamiseen. Pienoissukellusvene on oikeastaan vain kutistettu versio normaalista sukellusveneestä, ja se voi pienen kokonsa takia partioida esimerkiksi saaristossa, missä se kykenee liikehtimään paljon vapaammin kuin  70-metrinen KILO-luokan alus. Pienoissukellusvene voi iskeä kohteeseen samoilla aseilla kuin sen isommat "kollegat", mutta sen iskuvoima tietenkin on rajoittuneempi. Eli yleensä tuollaisessa noin 10-40 metriä pitkässä veneessä on usein torpedoita, mutta ne on asennettu veneen ulkopuolelle, jolloin niitä on yleensä kahdesta neljään.


Nämä veneet saattavat olla verustettu erilaisilla manipulaattoreilla, joilla ne kykenevät kuljettamaan konventionaalisia tai ydinräjähteellä varustettuja miinoja kohteisiin, kuten satamiin sekä kapeisiin väyliin. Tuollaiset miinat voidaan räjäyttää sekä SONAR-laukaisimilla tai sitten niissä on akustinen hydrofonitunnistin, joka tunnistaa kohteet, joita vastaan tuollaista räjähdettä kannattaa käyttää. Samoin kääpiö- tai pienoissukellusveneiden tehtävänä on asentaa esimerkiksi merenpohjaa pitkin kulkevien kaapeleiden lähisyyteen laitteita, joilla noita kaapeleita pitkin kulkevia signaaleja voidaan vakoilla.


Niissä on yleensä erityisherkkiä valokennoja, joilla nuo laitteet kykenevät havainnoimaan valokaapelissa kulkevaa valoa. Tuo havainnointi tapahtuu siten, että tuo kaapeli suljetaan äärimmäiseen pimeyteen, missä valokenno voi havainnoida tuon valokaapelin sisällä olevan valon kirkkauden muutoksia.  Tai sitten eräänlaiset hiukan akkukaapelia muistuttavat elektrodit, joilla nämä välineet voivat havainnoida kuparikaapelissa kulkevan sähkövirran jännite-eroja.  Noin 40-metriä pitkät erikoistehtäviin tehdyt Venäläiset  X-RAY (Project 678/1851 Nelma /X-ray) tai ydinkäyttöisen UNIFORM-luokan sukellusveneet ovat ehkä myös tarkoitettu muiden sukellusveneiden sekä pinta-alusten valtaamiseen. Noita veneitä ei Venäjällä kovin paljoa ole, joten niitä on käsitelty samoissa artikkeleissa.

http://www.globalsecurity.org/military/world/russia/678.htm


Kuten joskus olen kirjoittanut, niin tuollaiset erikoisoperaatioihin varatut veneet kuten 69-metriä pitkä ydinkäyttöinen UNIFORM  (Project 1910 "Kashalot") voidaan varustaa ulos työnnettävällä ilmalukolla, jonka väliseinän välistä pumpataan ilma pois, jolloin se tarttuu toisen sukellusveneen kylkeen tai pinta-aluksen pohjaan tällaisella metallisella imukupilla. Tämän jälkeen valtausryhmä voi leikata kohteen kyljestä palan esimerkiksi laserilla tai polttopuikolla, ja sitten kommandot voivat tunkeutua tuohon alukseen. Noita pienoissukellusveneitä voidaan siirtää paikasta toiseen esimerkiksi kuljettamalla niitä tavallisten laivojen pohjaan tehdyssä kuljetuskotelossa tai sitten ne voidaan kytkeä vaikka toiseen sukellusveneeseen, ja silloin niitä on vaikea havaita.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kashalot-class_submarine


Itämerellä noiden pienten sekä ketterien veneiden käytöstä on enemmän hyötyä kuin suurten sukellusveneiden käytöstä, vaikka toki Itämeren eteläosa tarjoaa hyvää tilaa myös esimerkiksi isojen ydinsukellusveneiden toiminnalle. Ja tuollaiset melko suuret esimerkiksi SIERRA (Project 945 "Barracuda" ) veneet voidaan ajaa Itämerelle Murmanskin kanavan kautta, jolloin niitä ei ehkä havaittaisi, jos muut laivat tekevät niille "äänimaskia", mikä tarkoittaa että niiden potkurin äänet peitetään muiden alusten potkurien metelillä, jotta esimerkiksi Suomen merivoimien vesikuuntelulaitteet eivät niitä havaitse.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sierra-class_submarine

Mutta olisiko esimerkiksi risteilyohjuksilla varustetusta avomerellä tapahtuvaan toimintaan tarkoitetusta hyvin tulivoimaisesta 107 metriä pitkästä SIERRA-luokan veneestä Itämerellä Venäjälle mitään hyötyä on sitten kysymys, mihin ei ole vastausta. Mutta kuitenkin sen tulivoima varmasti riittäisi voittamaan suuren osan Itämeren maiden laivoista, ja sen risteilyohjukset voisivat konfliktissa aiheuttaa todella rumia tappioita NATO:lle, jos niillä isketään esimerkiksi Gdanskin, Hampurin sekä Kielin ja Kööpenhaminan satamiin, lentokentille sekä NATO:n ohjustorjunta-järjestelmän ohjuksia vastaan.  Ja tietenkin myös tehtaat ovat tämän SS-N-21 "Sampson" (K-10 "Granat") ohjusten kohteiden luettelossa.


Eli mikään heiveröinen väline tämä vene ei ole, koska se on varustettu tehokkailla risteilyohjuksilla sekä torpedoilla. Ja joidenkin asiantuntijoiden mielestä SIERRA ei ole ehkä tarkoitettu niinkään taistelusukellusveneeksi kuten esimerkiksi ALFA oli, vaan tuon SIERRA-luokan veneen tehtävänä olisi enemmänkin iskeä vihollisen maakohteita vastaan, joten Itämereltä tuleva risteilyohjuksin tehty hyökkäys voisi yllättää NATO:n pahasti. Se voisi hiipiä lähelle rannikkoa, ja iskeä hyvin tehokkaasti sekä rannikolla että sisämaassa olevia teollisuus ja sotilaskohteita vastaan.


Jos kohteet ovat esimerkiksi Hampurin lähellä olevia teollisuuskohteita, niin torpedoputkista ammuttavilla SS-N-21 "Sampson"-ohjuksilta ei kovin pitkään kestäisi lentää noihin kohteisiin. Lentokenttiä vastaan tuo ase voi käyttää rypäletaistelukärkeä tai se voidaan varustaa myös panssaria läpäisevällä konventionaalisella sekä ydinkärjellä, joten se on oikeastaan vain Venäjän kopio Tomahawk risteily-ohjuksesta, joten SS-N-21:tä käytetään varmasti samalla tavoin ja sen kärkien valikoima on varmaan samanlainen kuin Tomahawkin arsenaali on.


 http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/hultqvist%20puolustusministeri%20ven%C3%A4j%C3%A4-67482

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica