Skip to main content

Droneja koskeva lainsäädäntö tiukkenee, mutta onko siitä mitään hyötyä?


Dronet eli pienoisilma-alukset ovat todella hienoja välineitä. Niillä voidaan etsiä ihmisiä, kuljettaa tavaroita tai niitä voidaan käyttää myös linnunpesien tutkimiseen, mutta samalla niillä voidaan saada aikaan hyvin pahaa tuhoa. Toisin sanoen ne voivat joutua vahingossa esimerkiksi suihkukoneen turbiiniin, tai joku gangsteri voi asentaa niihin vaikka MAC-10-konepistoolin, jonka liipasimeen kiinnitetään radiolla ohjattava vinssi, ja jolla sitten voidaan aiheuttaa todella pahaa tuhoa. Samoin niillä voidaan kuvata ihmisiä salaa, ja niitä voidaan lentää vaikka johonkin konsertti-alueelle.

Tuollaisten "kokeilijoiden" takia näitä välineitä halutaan nyt sitten rekisteröidä. Mutta sitten taas seuraa sellainen induktiokysymys, että kertooko joku rikollinen, jos hän haluaa käyttää tällaista ilma-alusta väärin? Eli jos tuollainen "Drone" sitten pitää rekisteröidä, niin tarkoittaako se sitten sitä, että sen käyttötarkoitus vain pitää ilmoittaa, joten uskooko kukaan oikeasti, että kukaan joka kyseistä välinettä aikoo väärin käyttää, ilmoittaa tuota rikollista käyttötarkoitusta myyjälle, vai runoileeko hän siihen esimerkiksi lintujen tarkkailun tai muun vastaavan tarpeen.

Suomen ja EU:n lainsäädännön pitää seurata aikaansa, ja vaikka tietenkin on hienoa, että näiden pienoisilma-alusten omistamista ei tarvitsisi säädellä mitenkään, niin kuitenkin tilanne on muuttumassa radikaalisti. Näet vaikka ihmisten pitää saada kokeilla kaikkea uutta, ja innovaatiot ovat hyvin tärkeitä teollisuuden kannalta, niin kuitenkin on aina välillä käynyt niin, että nämä pienoisilma-alukset ovat vaarantaneet liikennettä, tai niitä on lennätetty niin, että nämä välineet ovat häirinneet ihmisten yksityisyyttä. Eli tämä  jälkimmäinen asia tarkoittaa lähinnä asuntojen kuvaamista sekä pihojen tirkistelyä, mikä varmasti on joistakin ihmisistä hyvin ikävää.

Mutta kun puhutaan ilmailuliikenteen vaarantamisesta, niin se että tällainen drone yksinkertaisesti lennetään vahingossa tai tahallaan jonkun siviili- tai sotilaskoneen tielle, ja se imeytyy turbiiniin, niin silloin seurauksena on varmasti todella vakava asia, koska jos lentokoneen turbiiniin imeytyy vierasesine, niin silloin tämän laitteen tuho on väistämätön. Pentagon kokeilee tällä hetkellä ilmasta toiminta-alueelle pudotettavia droneparvia, joita voidaan käyttää sekä kohteiden paikallistamiseen, koska ne peittävät valtavan alueen, että myös vihollisen helikopterien sekä lentokoneiden tuhoamiseen. Eli nuo dronet voidaan lentää lentokoneen tielle tai helikopterin roottoria vastien, ja niissä voi olla myös esimerkiksi käsikranaatteja, joita voidaan pudottaa vihollisen päälle. Väärin käytettynä tällaiset välineet ovat todella murhaavia. Turbiinin pyörimisnopeus on noin 60 000 kierrosta minuutissa, joten kovin pajon vieraita esineitä tuo laite ei sisäänsä voi vetää, ilman että se tuhoutuu täysin.

Tuollaisen toiminnan takia täytyy näitä ilma-aluksia sitten hiukan rajoittaa, tai ne pitää ainakin rekisteröidä, jotta kuka vain ei niitä voisi ostaa, mikä merkitsee sitten ongelmia tuhansille ihmisille, jotka haluavat käyttää näitä välineitä rakentavasti. Eli muutamien ihmisten mukaan tällaisessa tapauksessa on tilanne vähän sama kuin ampuma-aseissa. Muutaman niitä väärin käyttävän ihmisten takia koko harrastus taas sitten kärsii siksi, että jonkun yksittäistapauksen mielestä on niin mukavaa, kun niillä saa sitten räiskiä ympäriinsä, ja juuri noiden Pekka Erik Auvisten takia maassamme on tiukat aselait, joten kiittäkäämme näitä rikollisia siitä, että jokaiseen mahdolliseen välineeseen pitää kehittää joku laki, jolla ihmisiä suojellaan kiusaamiselta tai vakavilta vaaratilanteilta.

Kuitenkin avoin innovaatio on erittäin tärkeää kaikelle teollisuudelle, ja näiden pienoisilma-alusten omistaminen ei olisi mikään ongelma, jos niitä käytetään oikein. Mutta kun tuolla sitten on ihmisiä, joista on mukavaa lennellä noita välineitä ympäriinsä, ja kuvailla asuntojen sieniä, niin silloin tietenkin pitää sanoa, että tässäkin tapauksessa muutamien ihmisten takia tuhannet ihmiset kärsivät. Kun puhutaan asuntojen ja yksityisten pihojen kuvaamisesta, niin varmasti se toiminta koetaan häiritseväksi, varsinkin jos noita kuvia levitetään YouTubessa.

Ja vaikka joissakin tapauksissa kyseessä voisi olla rikollisten halusta katsoa, onko asunnoissa aseita, niin itse olen sitä mieltä, että kyseessä on kyllä usein pelkkä kiusaaminen. Mikä sitten tietenkin lisää tarvetta rekisteröidä tällaisia välineitä, ja varmasti monet ihmiset ovat tästä sitten erittäin ilahtuneita, kun heidän pitää sitten kaikkia mahdollisia kaavakkeita alkaa täytellä, että mikään Osama Bin Laden ei näitä pikku kapistuksia sitten pääse ostamaan, tai kenenkään ei tarvitse ihailla itseään istumassa WC-pytyllä.

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suomessa-on-arviolta-kymmenia-tuhansia-droneja-eu-kiristaa-suomen-loyhaa-lennokkilainsaadantoa/6507268#gs.8vE65nA

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica