Skip to main content

Lockheed-Martin-yhtiön kehittämä robottihämähäkki mullistaa ilmalaivojen korjaamisen ja myös tiedustelun


Lockheed Martin yhtiö on kehittänyt robottihämähäkin, jonka tehtävänä on esimerkiksi paikata sen kehittämän ilmalaivan runkoa, jos siihen tulee vaikka osumia. Toisin sanoen se pitää HAA (High Altitude Airship) toiminnassa, jotta se kykenee valvomaan alla olevaa aluetta sekä tarjoamaan samalla omille joukoille viestintä- sekä kohteenosoitus “palveluita”, joiden takia tuon ilmalaivan tehtävien onnistuminen on erittäin tärkeää. Kyseinen HAA-ilmalaiva on tarkoitettu täydentämään satelliittien sekä vakoilukoneiden toimintaa esimerkiksi terrorismin vastaisissa tehtävissä, missä jotain aluetta pitää tarkkailla hyvin intensiivisesti pitkiä aikoja kerrallaan.




Noilla robottihämähäkeillä saattaa olla  muuten myös muita tehtäviä, kuin korjailla hajonneiden ilmalaivojen kuorta. Nimittäin niitä voidaan käyttää sekä valokuvaustiedustelussa, että ELINT ja COMINT-tehtävissä, jolloin ne on oikeastaan mallinnettu täysin oikeaa hämähäkkiä muistuttavaksi robotiksi. Niitä ei normaalisti erota mitenkään oikeista hämähäkeistä, ja niiden mukana kulkee tuolloin hämähäkin seittiä muistuttava hyvin ohuesta hybridimateriaalista eli kevlarin sekä raudan sekoituksesta tehty antenni, jonka nämä pienet keinotekoiset hämähäkit asettavat puiden oksien väliin, kuten myös oikeat hämähäkit tekisivät.



Tuon jälkeen nämä pienet robotit menevät tuon antennin keskelle, ja muuttavat itsensä pieniksi digitaalisiksi releasemiksi, jotka välittävät tuon sieppaamansa SIGINT-datan suoraan tietoliikennesatelliiteille, jotka taas lähettävät tuon datan edelleen Fort Meadeen NSA:n päämajaan tarkempaa analyysiä varten. Noilla laitteilla tietenkin on myös digitaalikamerat, joilla ne kykenevät lähettämään kuvia toiminta-alueiltaan samaan tapaan suoraan Pentagonin operaatiokeskukseen.



Nuo välineet eivät kuitenkaan varmaan kaikkia mahdollisia välineitä kuljeta sisällään, vaan niille voidaan tietenkin pudotella myös huoltosäliöitä, jotka voidaan naamioida esimerkiksi tupakannatsoiksi, jotka pitävät sisällään vara-antenneja yms. välineitä. Siitten ne varmasti tulevaisuudessa kykenevät myös autonomiseen toimintaan, niin että nuo laitteet muodostavat sitten keskenään WLAN:in avulla langattoman tietoverkon, joka saa niiden prosessorit toimimaan, kuin ne olisivat sama tietokone.



Ja tietenkin ne kykenevät sitten myös soluttautumaan johonkin tukikohtaan, ja toimimaan kuuntelulaitteina, jotka välittävät kaiken puheen tai WLAN ja BlueTooth-viestinnän suoraan satelliitin kautta vastapuolen tiedustelun päämajaan. Tuolloin ne voivat myös murtaa EMP-suojattuja tiloja, esimerkiksi vetämällä niistä ulos valtavan pitkää nanotekniikkaa käyttävää ohutta piiska-antennia. Tai sitten ne voivat muodostaa ketjun, ja käyttää FLASH-muisteja noiden keskustelujen äänittämiseen, ja kun muisti tulee täyteen, niin tuollainen mekaaninen hämähäkki vain “marssii” ulos talosta, ja lähettää sitten tuon datan esimerkiksi viestintäsatelliitille, joka kykenee tuolloin ohittamaan paikallisen sodanjohdon valvonnan.



Kun puhutaan noiden robottihämähäkkien muotoilusta, niin ihminen pelkää luonnostaan lähes jokaista maailman hämähäkkiä. Tietenkin suhteellisen isokokoiset sekä seittiä kutovat ja myrkylliset lajit ovat varmasti muotoilijoille mieleen, ja varmasti ketään ei koskaan huvittaisi lähteä häiritsemään isoja lintuhämähäkkejä.


Nuo robottihämähäkit voidaan varustaa pitkäkestoisilla pienillä nappiparistoilla sekä FLASH-muistilla, ja tietenkin niiden sensorien valmistamisessa käytetään uuden sukupolven tekniikkaa, jota käytetään myös esimerkiksi mikroprosessorien valmistamisessa. Tällaisella tekniikalla voidaan sitten valmistaa erittäin pieniä radiolähettimiä, jotka eivät kovin paljoa virtaa vie, sekä muita erittäin tehokkaita järjestelmiä, joilla tuo laite saadaan sitten toimimaan tehokkaana tiedusteluvälineenä.



Samoin noiden robottihämähäkkien varusteisiin voi kuulua myös GPS-paikannin tai transponderi, jonka avulla niiden sijainti saadaan selville, ja ne voivat sitten asettua esimerkiksi panssarivaunujen päälle, jolloin niihin voidaan kohdistaa GPS-hakeutuva pommi tai rynnäkköohjus. Tuollaiset luonnollista eläintä matkivat laitteet ovat jo tulossa sotilaiden sekä vakoojien käyttöön, joten niiden toimintakenttää halutaan varmasti myös laajentaa, eli niiden avulla voidaan vaikkapa keskustietokoneita oikosulkea, ja jos ne varustetaan esimerkiksi VX-hermokaasulla, niin silloin seurauksena on erittäin vaarallinen taisteluväline, joka takuulla on äärimmäisen tehokas.





Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica