Skip to main content

Tapaus Amelia Earhart vuodelta 1937 on edelleen yksi maailman arvoituksellisimmista katoamisista

Amelia Earhart seisomassa
(1892-1937)
 Lockheed Electra E.10 nokan alla
 ennen katoamistaan


Amelia Earhartin (1892-1937) katoaminen vuonna 1937 on jostain syystä edelleen yksi maailman omituisimmista katoamistapauksista. Hänen ruumistaan etsitään yhä erittäin aktiivisesti, vaikka tuo nainen julistettiin kuolleeksi 5.1.1939, mikä on tietenkin joidenkin mielestä vähän liian nopeasti tehty oikeustoimi, koska tuolla Tyynellämerellä on paljon saaria, ja niiden tutkimiseen menee vielä moderneilla välineillä ja  menetelmillä hyvin kauan aikaa. Kyseinen oikeustoimi kuitenkin sai aikaan sen, että Earhartin mies kustantaja George P. Putnam (1887-1950) pääsi hänen omaisuutensa herraksi, ja joidenkin mielestä tuo Putnam minkä kanssa Earhart oli ollut naimisissa vuodesta 1931 olisi saattanut murhata Earhartin, mutta mitään todisteita tuosta väitteestä ei ole.


Kuitenkin tuo herra Putnam meni uusiin naimisiin 21.5.1939, mikä kertoo sitten hänen suhteestaan Earhartiin. Eli sen epäiltiin olevan lähinnä taloudellisiin syihin perustuva liitto, mutta kuitenkin Putnamilla ei rahasta ollut puutetta, joten ainakaan taloudellinen syy ei sitten ollut syy tuohon Earhartin murhaan. Vaikka joskus on eteen tullut sellaisia väitteitä, että Earhart olisi saanut avioliitossaan selville jotain Mafian asioita, ja siksi joutunut murhatuksi. Mutta kuten sanotaan, niin Putnamilla ei ainakaan tiettävästi ollut suhteita tuohon järjestöön. Tietenkin tuo kone: Lockheed Electra oli varmasti kiinnostanut ulkovaltojen tiedustelua, koska siinä oli paineistettu hytti, mikä mahdollisti paljon suuremman lentokorkeuden kuin perinteisissä koneissa, koska paineistettu hytti esti lentäjien ruumiinnesteiden kiehumisen, kun lennettiin äärimmäisissä korkeuksissa. Ja paineistettu hytti on stratosfäärikoneen toiminnan edellytys, ellei lentäjillä ole painepukua käytössään 


Ja joidenkin mielestä koko etsintää ei jostain syystä tuolloin edes haluttu suorittaa kunnolla, vaikka siihen osallistui useita laivoja sekä Japanista että USA:sta, ja esimerkiksi USS Lexington lähetti koneitaan suorittamaan etsintöjä. Tuo etsintä oli aikansa kallein, ja maksoi 4 miljoonaa dollaria. Viimeinen havainto Earhartista oli 2.7.1937, kun hän yritti yhteyttä radion kautta- Hän lensi katoamisen aikaan Lockheed Electra koneella maailman ympäri, ja syy tämän konetyypin valintaan oli se, että hän halusi lentää kaksimoottorista konetta, koska tuolloin saattaisi tulla ongelmia toisen moottorin kanssa.
Lockheed Electra USAF:in tunnuksilla
ennen Toista Maailmansotaa


Hän ei katoamisensa aikana kuitenkaan ollut ensimmäistä kertaa lentämässä yksin pitkiä matkoja, vaan oli lentänyt ennen yksin Atlantin yli. mutta ongelmallisin oli tietenkin Tyynenmeren ylitys, koska se vaati välilaskun Havaijilla, ja silloin tietenkin piti osua oikealle saarelle, Se tuotti varmaan eniten vaikeuksia. Tuolloin Earhart saattoi tietenkin saada lukemisekseen jonkun Tyynellämerellä lentäneen lentäjän ”nuotit”, ja tuolloin herää sellainen kysymys, että muistiko Earhart kysyä kummasta suunnasta lentäjä lähestyi tuota saarta?


Earhart ei toki lentänyt tuolloin vuonna 1937 tapahtuneella kohtalokkaalla lennolla konettaan yksin, vaan hänellä oli kaverinaan navigaattori Fred Noonan, jonka virhettä epäillään syyksi tuon koneen tuhoutumiseen sen matkatessa kohti Havaijia. Mutta kuten tiedämme, niin tuo lento oli siitä hyvin tyypillinen tapaus ilmailun historiassa, että vain Earhartin nimi muistetaan. Ja ehkä tuolla koneessa sitten oli tullut jonkinlainen riita tai kommunikaatiokatkos, ja ehkä Earhart oli unohtanut herättää ehkä hän vain unohti mainita Noonanille aikovansa ottaa pienet torkut Noonanin, tai sitten tapahtui päinvastoin siitä emme koskaan saisi tietää. Tai ehkä Noonan oli unohtanut merkitä koneen suunnan näihin papereihin.


Eli tuo lentäjä saattoi lentää reittilentoja posti lentokoneella, ja silloin hän lähestyi saarta aina samalta puolelta, jolloin Earhartin olisi pitänyt kysyä, kummasta suunnasta Idästä vai Lännestä hän tuota saarta lähestyi? Kuitenkin itseäni ihmetyttää, että miksi tuo lentäjä luovutti muistiinpanonsa Earhartille välittämättä perehdyttää tätä tuohon lentoon, joka oli kuitenkin paljon vaativampi kuin normaali postilento. Mutta saattoiko se että tuo ensimmäinen lento tapahtui toiseen suuntaan saattoi sitten aiheuttaa tuon naisen kuoleman. Eli kääntyikö hän vain yksinkertaisesti väärään suuntaan kesken lennon?


Tuolloin Earhart olisi sitten kuollut siksi, että hän oli vain unohtanut kääntää VOR-signaalin toisin päin, eli kun lentokone lensi tuolloin erittäin pitkiä matkoja meren päällä, niin lentokoneen lentäjän ei tarvinnut nähdä tähtiä, vaan noilla lentokentillä oli käytössään laite, mitä kutsutaan nimellä VOR, mikä on oikeastaan vain kaksi suunnattua radiolinkkiä, joiden välissä lentäen saattoi lentäjä sitten päätellä oliko hän lentämässä oikeaan suuntaan.


Mutta jos lentäjä lensi sitten vain yhden VOR-säteen mukaan, ja hän oli lähestymässä tuota kenttää vastakkaisesta suunnasta kuin yleensä, niin silloin tietenkin jos hän ei tehnyt tarkistusliikettä, niin hän lensi silloin poispäin tuosta reitistä, joka olisi vienyt hänet lentokentälle. Eli kuten tekstistä voidaan päätellä, niin Earhart katosi lennon aikana, ja tuota katoamista pidetään erittäin mystisenä, vaikka tuolloin lentäminen oli paljon vaarallisempaa kuin nykyään.


Joidenkin ihmisten mielestä tapaukseen liittyy jonkinlainen rikos, jonka motiivia ei kuitenkaan juuri kukaan ole kyennyt selvittämään. Tuolloin kysytään, että houkuteltiinko hänet pois reitiltä väärennetyillä radiokutsuilla sekä valoilla, joilla esitettiin että hän oli lähestymässä rantaa, mutta mikä tuon teon motiivi sitten oikeastaan olisi ollut? Se että tuosta tapauksesta kirjoitetaan todella paljon kiinnostaa varmasti monia, ja juuri tuo outo julkisuus varmasti sitten saa aikaan sen, että tapauksen ympärillä on edelleen paljon kohua.


Kun tuota lentoa ajatellaan, niin kuitenkin voidaan pitää hyvin epätodennäköisenä sitä, että Earhartin murhalle olisi ollut mitään motiivia. Toisaalta jos hän oli antanut ”pakit” jollekin kosijalleen, niin se sitten olisi voinut aiheuttaa sen, että joku tuhosi hänen koneensa. Toisaalta voidaan ehkä ajatella sitä, että jos tuo salaperäinen ”ihailija” olisi sitten tehnyt Earhardia varten ”nuotteja” tuolle lennolle olisi sitten ottanut nokkiinsa, ja jättänyt työnsä kesken, jolloin tuo VOR-signaalin muuttuminen peilikuvakseen olisi jäänyt merkitsemättä, kun tuo kirjoittaja olisi käskenyt ”hänen itse tehdä tämänkin työn”, mikä ehkä olisi sitten saattanut aiheuttaa Earhartin kuoleman.


Tai ehkä sitten Earhart olisi itse ryhtynyt tekemään lentosuunnitelmaa, mutta ei ollut huomannut, että ne oli jo tehty peilikuvakseen. Mutta miksi Earhart olisi kenenkään muun antanut tehdä tuota työtä, on tietenkin jäänyt selvittämättä, ja miksi sitten tuo salaperäinen kirjoittaja ei tuosta muutoksesta sitten mitään olisi kertonut tuolle lentäjättärelle osittain kumoaa tämän teorian. Eli tappoiko Amelie Earhartin vain se että jonkun piti käydä vessassa. 


Se mikä tekee tästä asiasta ihmeellisen on se, että vielä vuosikymmenien jälkeen paikalle tuodaan ruumiskoiria, vaikka Earhart on niin kauhean vanha tapaus. Kuitenkin tuoreempiakaan katoamisia ei noin intensiivisesti tutkita, ja se mikä tässä tapauksessa sitten kiinnostaakin on se, että sitä käsitellään kuin tuoreita tapauksia. Ja syyksi tuohon katoamiseen esitetään välillä Mafiaa tai Saksan tiedustelua, välillä UFO:ja sekä välillä inhimillistä erehdystä.  


Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica