Tämä on löysennetty alku ihan mukava asia, mutta tietenkin meille aikoinaan armeijan käyneille hiukan myöhään tuleva uudistus. Se mitä tästä asiasta aion nyt sanoa ei kuitenkaan liity tähän juttuun mitenkään muuten, kuin että tällaisilla asioilla, kuten juuri sotilaskotiin pääseminen tai kuntosalilla käyminen on olemassa sellainen arvo, jota kutsutaan traditioksi. Joissakin maailman joukko-osastoissa muuten maastopuvun päälle paneminen sekä varsikenkien käyttö on ollut vasta taistelijatutkinnon suorittaneiden oikeus. Sama koskee monia muitakin asioita maailmassa, eli esimerkiksi teekkareilla sekä monilla muillakin ylioppilaskunnilla on myös omia traditioitaan, joita tehdään siksi, että "näitä asioita on aina tehty". Osasta noista traditioista on onneksi kuitenkin päästy eroon.
Yksi näiden joissain tapauksissa hyvin ikävien traditioiden tarkoitus on hitsata ryhmää paremmin kasaan, ja samalla näyttää se, että hän on jotenkin läpäissyt jonkinlaisen testin, missä tehdään ehkä melko nolojakin asioita, kuten saapua ensimmäisen kerran tovereiden eteen alasti. Ainakin ennen eli vielä 1920-luvulla joissakin yliopistoissa on ollut tapana miekkailla eli kaksintaistella vanhempaa oppilasta vastaan, kun henkilö saapuu ylioppilaskuntaan, ja tuohon jo 1900-luvun alussa kiellettyyn tapaan on liittynyt ikään kuin rituaalinomainen viilto. Ja vaikka tuo tapa oli virallisesti kielletty asetuksella jo vuonna 1900, niin sitä joissakin tapauksissa on jatkettu vielä 1920-luvulla laittomasti, vaikka kiinnijääminen on johtanut oikeustoimiin sekä vankeuteen.
Aina välillä sitten on ylioppilaalta mennyt silmä tuossa ikävässä riitissä. Ja samoin joissakin tapauksissa on tuo kaksintaistelu tehty paljain nyrkein, eli kyseessä on ollut rituaalinomainen nyrkkeilyottelu, joka on muutamissa tapauksissa muuttunut järjettömäksi pahoinpitelyksi, missä henkilö on sidottu tuoliin ja hakattu puolikuoliaaksi. Varsinkin kun noissa tilanteissa on otettu alkoholia, niin silloin on saattanut joku "innostua" hiukan liikaa, jolloin seuraukset ovat olleet kamalia, ja niistä saa joskus lukea vanhoista poliisiraporteista, missä joku onneton on esimerkiksi löydetty tiensivusta kuolleena.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ruotuvaki-uusilla-alokkailla-entista-kevyempi-alku-armeijassa-rajoitamme-ihmisten-oikeuksia-ihan-turhaan/6503744#gs.mArP16A
Tuo yleensä vaaraton rituaali on joissakin tapauksissa saattanut johtaa esimerkiksi sairaalareissuun tai jopa ylioppilaan kuolemaan, kun tuossa rituaali-kaksintaistelussa on jompikumpi osapuoli mennyt liian pitkälle, ja sitten viiltänyt toista vaarallisesti. Samoin joissakin tapauksissa tuollainen rituaali on aiheuttanut elinikäisiä psyykkisiä sekä fyysisiä vammoja, joiden takia ihminen on saattanut olla kyvytön harjoittamaan ammattiaan. Noilla siitymäriiteillä on samalla tehty ikään kuin "rappuset", mitä pitkin henkilö pääsee kohoamaan toveripiirinsä hierarkiassa, ja samalla myös muita kannustetaan yrittämään kaikkensa, ja samalla myös ikään kuin pyritään unohtamaan se, mikä ihminen on ollut tullessaan toveripiiriin. Mutta joissakin tapauksissa tällainen riitti on ollut erittäin vaarallinen, koska se on saatettu käsittää väärin, tai sitten tuota asiaa on käytetty puhtaasti simputtamiseen.
Eli toiselle saatetaan tarjota lasi vettä, kun hän tulee johonkin ryhmään, ja sitten joku toinen käsittää, että kyseessä oleva lasi täytetään vessanpytystä, ja sitten kolmas saa päähänsä laittaa siihen jotain akkuhappoa, mikä tietenkin on hengenvaarallista. Yksi niistä on ollut rituaalimaljojen juominen, missä henkilö on joutunut kaatamaan suuhunsa kaiken mitä oppilaskunnan muut jäsenet hänelle tarjoavat suuhunsa, ja silloin seurauksena on ollut joskus alkoholimyrkytys. Tai joissakin tapauksissa on toverin sormet katkottu, koska halutaan testata sitä, että osaako hän pitää suunsa kiinni. Samoin joissakin toverikunnissa on tuollaisia asioita käytetty pelkästään toisen rahastamiseen, eli siellä on ikään kuin maksettu siitä, että tuohon riittiin ei tarvitse osallistua. Se sitten on tehty niin, että joku oppilaskunnan jäsen on käynyt tekemässä toisen siivouspaikat, jotta tämän ei tarvitse tehdä mitään.
Se mikä noista riiteistä tekee traditioita on se, että ne periytyvät ikään kuin toverikunnan jäseniltä toiselle, ja siksi niistä eroon pääseminen voi olla hyvin vaikeaa, mutta niihin liittyy sellainen pieni vaara, että henkilö ikään kuin käsittää ne vähän väärin. Ja sitten eteen tulee joku, jonka mielestä esimerkiksi rikkihapon juottaminen toiselle on loistava versio tällaisesta toiminnasta. Tuo johtuu siitä, että joukossa tyhmyys tiivistyy, ja sitten joillekin tulee päähän, että seuraaville tulijoille täytyy tehdä vähän enemmän kuin, mitä itse tuli koettua, ja se sitten saattaa aiheuttaa hyvin vakavia vammoja. Joidenkin ihmisten mielestä esimerkiksi SS-valtakunnanjohtajan Heinrich Himmlerin sairas juutalaisviha saattoi johtua tällaisesta ehkä yliopistossa tehdystä siirtymäriitistä, missä suoritetaan ikään kuin rituaalinomainen miekkataistelu.
Siinä on saattanut sitten toinen mennä liian pitkälle, ja seurauksena oli ehkä verenhukka. Eli tuollaiset rituaalit saavat varmasti sitten aikaan myös vihaa, joka voi kohdistua myöhemmin sellaisiin ihmisiin, jotka eivät mitenkään ole syyllisiä itse tapahtumaan. Ja se mikä tekee niistä siirtymäriittien yhteydessä tapahtuneista pahoinpitelyistä erittäin vakavia, on se että niitä saatetaan peitellä, eikä poliisille kerrota asioista mitään.
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/ruotuvaki-uusilla-alokkailla-entista-kevyempi-alku-armeijassa-rajoitamme-ihmisten-oikeuksia-ihan-turhaan/6503744#gs.mArP16A
https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/
Comments
Post a Comment