Skip to main content

Kauko-ohjattavien autojen saapuminen markkinoille sekä muuta epiikkaa tietotekniikasta

Radio-ohjattava Hummer H3
https://www.motor1.com/news/1705/full-size-remote-control-hummer-h3/


Tänään sitten on esitelty kaksi uutista, joiden luulisi aiheuttavan keskustelua esimerkiksi ICT-alalla, ja toinen koskee tietokoneistetun auton kauko-ohjaamista helikopterista peliohjaimella, ja toinen sitä, että keinotodellisuuden välittämiseen laseihin ei vielä riitä tekniikka. Itseasiassa virtuaalitodellisuus-näyttöjä on ollut saatavilla jo ainakin 1990-luvulta saakka, mutta nämä välineet ovat melko painavia, joten varmaan Applen pomo tarkoitti linjauksissaan sitä, että kadulla käytettäviin keinotekoista todellisuutta hyödyntäviin laseihin ei vielä riitä tekniikka.


Se miksi tästä asiasta tässä kirjoitan, on se että se mikä osa noissa välineissä itse asiassa pettää on niiden virtalähde. Sen takia katu-uskottava VR-laitteisto vaatii vielä repussa kannettavan virtalähteen. Kuitenkin noiden laitteiden kehitys on edelleen käynnissä, koska niitä halutaan hyödyntää sekä sotilas- että siviilipuolella. Yläkuvassa muuten on radio-ohjattava Hummer, joten tietenkään Nissan ei ole ainoa, joka on kiinnostunut tällaisesta teknologiasta.  Kun taas puhutaan siitä, kuinka Nissanin superautoa ollaan ohjattu helikopterista, niin tämä saattaa kuulostaa todella hienolta asialta. Mutta samalla voidaan sanoa, että jos tuo tekniikka toimii helikopterista käsin, niin se toimii myös kiinteästä asemasta GSM-verkon yli käytettynä.


Ja tällaisesta tekniikasta ollaan kiinnostuttu monissa valtiollisissa sekä yksityisissä laitoksissa päällä maan. Kauko-ohjattavia autoja ollaan pikku hiljaa tuomassa tavallisten ihmisten saataville, vaikka jo vuosikymmeniä sitten on vieraille taivaankappaleille lähetetty kauko-ohjattavia ajoneuvoja, joista ensimmäisiä olivat Neuvostoliiton  Lunokhod 1 ja 2 luotaimet, jotka  lähetettiin Luna-17 ja -21-luotainten mukana Kuuhun vuosina 1970- ja 1973. Noita hiukan keittopataa muistuttavia ajoneuvoja ohjattiin Maasta käsin radioteleskoopin avulla, ja ne edustivat aikansa edistyksellisintä robottiteknologiaa. Myöhemmin sitten NASA kehitti "Project Roverin" yhteydessä sellaisia ohjausmenetelmiä, että myös kauempana Maasta eli Marsissa sekä tulevaisuudessa myös Jupiterin sekä Saturnuksen jäisissä kuissa olevia ajoneuvoja voidaan kontrolloida Maasta käsin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_rover


Tämä tekniikka perustuu siihen, että luotaimen tai ajoneuvon liikkeet maassa ikään kuin äänitetään, ja tuo tallenne sitten lähetetään kohti Marsia, ja tuossa tietenkin käytetään hyödyksi luotaimen tekemiä laser-skannauksia ja myös säädettävää kaltevaa tasoa, jossa luotaimen identtistä kopiota liikutellaan, jotta saadaan tietää selviytyisikö se mahdollisesti tuosta rinteestä. Tuo Nissanin tai googlen idea ohjata autoa peliohjaimella muuten on verraten uusi, koska aikaisemmissa malleissa on käytetty yleensä ralli-settiä, joka pitää sisällään polkimet sekä ratin. Ja ajaja on ollut yhteydessä auton kanssa autossa olevien kameroiden välittämän kuvan avulla.


Noissa autoissa pitää muuten olla paljon parempi tietojen käsittelyä koskeva  kapasiteetti kuin vastaavassa lentokoneessa, koska ne joutuvat väistelemään esteitä, jotka tulevat ehkä yllättäen tielle, ja jos yhteys autoon katkeaa, niin silloin sen automatiikka joutuu autonomisesti korjaamaan auton toimintaa vaaratilanteissa. Kuitenkin peliohjaimella ollaan ohjattu lennokkeja sekä UCAV-koneita jo pidemmän aikaa. Eli mitään uutta ei noiden ohjainten käyttö miniatyyrin kokoisilla  laitteilla tapahtuvassa  ilmailussa ole, ja tietenkin esimerkiksi RC-helikoptereiden kautta niiden käyttöä on alettu harkita mm. Predator-taistelu-lennokeissa, joiden toimintaa voidaan ohjata virtuaaliselta näytöltä ja niiden hallintaan voidaan käyttää joystickiä tai muita vastaavia laitteita, joita yleensä tapaa pelikäytössä.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/nissanin-superautoa-ohjattiin-pleikkarin-ohjaimella-helikopterista-kasin-eeppista-settia/6613874#gs.CDGz2jw

https://www.mtv.fi/lifestyle/digi/artikkeli/apple-pomo-cook-tekniikka-ei-viela-valmista-lisatyn-todellisuuden-laseihin-emme-valita-ensimmaiseksi-ehtimisesta/6613960#gs.pR2SVgc

https://vapaaverkkojulkaiseminen.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica