Skip to main content

Kauko-ohjattavien autojen saapuminen markkinoille sekä muuta epiikkaa tietotekniikasta

Radio-ohjattava Hummer H3
https://www.motor1.com/news/1705/full-size-remote-control-hummer-h3/


Tänään sitten on esitelty kaksi uutista, joiden luulisi aiheuttavan keskustelua esimerkiksi ICT-alalla, ja toinen koskee tietokoneistetun auton kauko-ohjaamista helikopterista peliohjaimella, ja toinen sitä, että keinotodellisuuden välittämiseen laseihin ei vielä riitä tekniikka. Itseasiassa virtuaalitodellisuus-näyttöjä on ollut saatavilla jo ainakin 1990-luvulta saakka, mutta nämä välineet ovat melko painavia, joten varmaan Applen pomo tarkoitti linjauksissaan sitä, että kadulla käytettäviin keinotekoista todellisuutta hyödyntäviin laseihin ei vielä riitä tekniikka.


Se miksi tästä asiasta tässä kirjoitan, on se että se mikä osa noissa välineissä itse asiassa pettää on niiden virtalähde. Sen takia katu-uskottava VR-laitteisto vaatii vielä repussa kannettavan virtalähteen. Kuitenkin noiden laitteiden kehitys on edelleen käynnissä, koska niitä halutaan hyödyntää sekä sotilas- että siviilipuolella. Yläkuvassa muuten on radio-ohjattava Hummer, joten tietenkään Nissan ei ole ainoa, joka on kiinnostunut tällaisesta teknologiasta.  Kun taas puhutaan siitä, kuinka Nissanin superautoa ollaan ohjattu helikopterista, niin tämä saattaa kuulostaa todella hienolta asialta. Mutta samalla voidaan sanoa, että jos tuo tekniikka toimii helikopterista käsin, niin se toimii myös kiinteästä asemasta GSM-verkon yli käytettynä.


Ja tällaisesta tekniikasta ollaan kiinnostuttu monissa valtiollisissa sekä yksityisissä laitoksissa päällä maan. Kauko-ohjattavia autoja ollaan pikku hiljaa tuomassa tavallisten ihmisten saataville, vaikka jo vuosikymmeniä sitten on vieraille taivaankappaleille lähetetty kauko-ohjattavia ajoneuvoja, joista ensimmäisiä olivat Neuvostoliiton  Lunokhod 1 ja 2 luotaimet, jotka  lähetettiin Luna-17 ja -21-luotainten mukana Kuuhun vuosina 1970- ja 1973. Noita hiukan keittopataa muistuttavia ajoneuvoja ohjattiin Maasta käsin radioteleskoopin avulla, ja ne edustivat aikansa edistyksellisintä robottiteknologiaa. Myöhemmin sitten NASA kehitti "Project Roverin" yhteydessä sellaisia ohjausmenetelmiä, että myös kauempana Maasta eli Marsissa sekä tulevaisuudessa myös Jupiterin sekä Saturnuksen jäisissä kuissa olevia ajoneuvoja voidaan kontrolloida Maasta käsin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Lunar_rover


Tämä tekniikka perustuu siihen, että luotaimen tai ajoneuvon liikkeet maassa ikään kuin äänitetään, ja tuo tallenne sitten lähetetään kohti Marsia, ja tuossa tietenkin käytetään hyödyksi luotaimen tekemiä laser-skannauksia ja myös säädettävää kaltevaa tasoa, jossa luotaimen identtistä kopiota liikutellaan, jotta saadaan tietää selviytyisikö se mahdollisesti tuosta rinteestä. Tuo Nissanin tai googlen idea ohjata autoa peliohjaimella muuten on verraten uusi, koska aikaisemmissa malleissa on käytetty yleensä ralli-settiä, joka pitää sisällään polkimet sekä ratin. Ja ajaja on ollut yhteydessä auton kanssa autossa olevien kameroiden välittämän kuvan avulla.


Noissa autoissa pitää muuten olla paljon parempi tietojen käsittelyä koskeva  kapasiteetti kuin vastaavassa lentokoneessa, koska ne joutuvat väistelemään esteitä, jotka tulevat ehkä yllättäen tielle, ja jos yhteys autoon katkeaa, niin silloin sen automatiikka joutuu autonomisesti korjaamaan auton toimintaa vaaratilanteissa. Kuitenkin peliohjaimella ollaan ohjattu lennokkeja sekä UCAV-koneita jo pidemmän aikaa. Eli mitään uutta ei noiden ohjainten käyttö miniatyyrin kokoisilla  laitteilla tapahtuvassa  ilmailussa ole, ja tietenkin esimerkiksi RC-helikoptereiden kautta niiden käyttöä on alettu harkita mm. Predator-taistelu-lennokeissa, joiden toimintaa voidaan ohjata virtuaaliselta näytöltä ja niiden hallintaan voidaan käyttää joystickiä tai muita vastaavia laitteita, joita yleensä tapaa pelikäytössä.

https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/nissanin-superautoa-ohjattiin-pleikkarin-ohjaimella-helikopterista-kasin-eeppista-settia/6613874#gs.CDGz2jw

https://www.mtv.fi/lifestyle/digi/artikkeli/apple-pomo-cook-tekniikka-ei-viela-valmista-lisatyn-todellisuuden-laseihin-emme-valita-ensimmaiseksi-ehtimisesta/6613960#gs.pR2SVgc

https://vapaaverkkojulkaiseminen.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...