Skip to main content

Empatiasta sekä positiivisuudesta ja asenteista sekä niiden vaikutuksesta opiskelumenestykseen



Kimmo Huosionmaa

Yhteisöllisyys ja sen vaikutus myötätuntoon. Myötätunto lisää yhteisöllisyyttä. Ja jos ihminen kokee yhteisössään myötätuntoa sekä myötäelämistä, niin se tietenkin lisää yhteisön tuottavuutta. Mikäli jo lapsena luodaan myötätunnon ilmapiiri, niin silloin luomme lapselle valmiudet olla myötäelävä myöhemmässä elämässä. Empatiaa sekä myötätunto tarkoittaa sitä, että toisen ihmisen hätää ymmärretään. Samoin se on tilannekohtaista harkintaa. Eli tässä varmaan tarkoitetaan sitä, että myötätunto joka kohdistuu vaikkapa alkoholisteihin, niin että heidän käytöksensä hyväksytään, niin tietenkin se vahingoittaa tuon henkilön elämää.


Tämän takia esimerkiksi itsetuhoista käytöstä ei saa koskaan tukea. Myötätunto on asia, jota ei saa koskaan käyttää väärin. Myötätunto on tietenkin hieno asia, mutta sen osoittamiselle pitää varata oikea hetki. Pahimmillaan tämä myötätunto aiheuttaa eriytymistä sekä vääristynyttä toimintaa. Jos myötätuntoa annetaan esimerkiksi sillä tavalla, että siinä tuetaan esimerkiksi rasistisia ajatuksia, niin silloin tietenkin siitä seuraa rasistisen käsityksen nouseminen ihmisen mielessä. Kun esimerkiksi väkivallan uhrille annetaan myötätuntoa, niin aina pitää muistaa se, että teon on tehnyt yksittäinen ihminen, joka ei aina kuulu mihinkään äärioikeistolaiseen tai vasemmistolaisiin liikkeisiin.


Kun keskustellaan esimerkiksi siitä, että jos joku kansakunta joutuu hyökkäyksen kohteeksi, niin silloin tietenkin vaaditaan aina kostoa. Tässä sitten eteen tulee tilanne, missä vastustajaa demonisoidaan sekä tietysti rasismi on hyvä ase, kun yllytetään kansaa rankaisemis toimien taakse. Ja varmasti myös tuolloin voi myötäeläminen sekä empatia muuttua sellaiseksi, että siinä ikään kuin kaikki vastapuolella olevat henkilöt leimataan terroristeiksi sekä väkivaltaisiksi fundamentalistiseksi. Se tietenkin pelottaa ihmisiä, jotka tuntevat tarvetta hakea tukea aseista sekä väkivallasta.


Motivaatio sekä oppiminen ovat erittäin tärkeä osa koulunkäynnissä. Ja tietenkin kun lapsi käy koulua, niin häneltä odotetaan kovia opintosuorituksia. Se että jos ihmisellä on edessään sellainen tilanne, niin voidaan olettaa että nykykoulu on hyvin suorituskeskeinen. Ja jos koulua ajatellaan kokonaisuutena, niin tietenkin voidaan sanoa, että sitä käydään seuraavaa koulua tai porrasta varten. Päästäkseen huippuluokan yliopistoon, niin silloin oppilaan pitää olla erittäin hyvä jo peruskoulussa.


Näet oppilaan pitää osata peruskoulussa asiat hyvin, jotta he pääsevät sitten lukemaan mieleiseen tiedekuntaan. Tai tuon sanan "tiedekunta" kohdalla voidaan sanoa myös sana "ammattikoulun linja". Jos ihminen haluaa päästä huipulle, niin hänen pitää todella taistella paikasta auringossa. Tuo aiheuttaa stressiä sekä myös mielenterveydellisiä ongelmia. Samoin ihminen saattaa tuolloin alkaa pelätä tekevänsä virheitä. Jos ihminen pelkää virheitä, niin silloin hän ei ehkä kykene tekemään mitään työtä. Kuitenkin motivaatio sekä itsensä piiskaaminen on asia, mikä vie ihmisiä eteenpäin. Ja jos puhutaan huippuluokan arvostusta nauttivista ammattilaisista, jotka toimiva halutuilla  ammatti-sektoreilla, niin niihin pääsee vain sellainen ihminen, joka on motivoitunut erittäin hyvin.


Positiivisuus on asia, jolla tuetaan kaikkea oppimista. Jos ihminen saa hyvää palautetta työstään sekä oppimisesta,niin silloin hän rohkaistuu tekemään itsenäisiä päätöksiä. Positiivisuus on asia, joka kohottaa mielialaa sekä saa kaiken oppimisen tuntumaan hyvältä. Tämä asia unohtuu aina välillä kaikissa asioissa. Ihmisistä on varmaan jostain syystä mukavampaa olla toisia kohtaan negatiivisia. Se koetaan ikään kuin kasvattavana kokemuksena, mutta jatkuva negatiivinen palaute saa aikaan innostuksen lopahtamisen ihan mitä asiaa kohtaan hyvänsä. Ja kun puhutaan siitä, mitä tuo jatkuva negatiivinen palaute aiheuttaa, on se että ihminen ikään kuin lopettaa yrittämisen.


Se tarkoittaa sitä, että jos ihminen tietää ennalta saavansa vain negatiivista palautetta, niin hän ei varmaan halua tehdä mitään enää kunnolla. Positiivinen palaute varmaan lisää työn tuottavuutta, sekä työpaikan viihtyvyyttä. Tuo ei tarkoita sitä, että ihmisen täytyy töissä hyväksyä kaikki mahdolliset asiat, mutta kuitenkin myös hyvin tehdystä työstä voidaan antaa palautetta. Aina joskus törmätään tilanteeseen, joissa palautetta annetaan asioista, joissa joku on tehnyt virheitä. Ihmisestä ja hänen työstään etsitään vain virheitä. Se tietenkin vaikuttaa työtehoon. Ja sitten tässä tulee mieleen se, että tuolloin hyvin tehtyä työtä pidetään ikään kuin itsestäänselvyytenä. Se ei kuitenkaan tätä ole, ja jos koskaan ei ihminen saa positiivista palautetta, niin hän jää sitten jossain vaiheessa tulematta työpaikalleen, koska hän ei loputtomiin kestä kuunnella sitä, kuinka huonosti työ on tehty.

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

There is a suggestion that dark matter may have deformed another universe.

The researchers suggest that dark matter is the deformed dark universe. Or in the most exciting theories, dark matter is the dark universe inside our universe. In that theory dark matter is entangled with the visible material. That theory is taken from the multiverse theory. There our visible universe is one of many universes. The other universes can be invisible because their electrons and quarks are different sizes. And that thing makes those other universes invisible to us.  Another hypothesis is that the hypothetical other universes send radiation that radiation from our universe pushes away. Things like invisible 9th. planet causes ideas that maybe there is another universe in our universe. The thing that makes the mysterious dark matter interesting is that. The dark matter can form structures that can be similar to visible material. But those structures are not visible.  The multiverse theory is not new. The thing in that theory is that there are multiple universes at this moment

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica

Nano-acoustic systems make new types of acoustic observation systems possible.

' Acoustic diamonds are a new tool in acoustics.  Another way to make very accurate soundwaves is to take a frame of 2D materials like graphene square there is a hole. And then electrons or laser beams can make that structure resonate. Another way is to use the electromagnetic field that resonates with the frame and turns electromagnetic energy into an oscillation in the frame.  Nano-acoustic systems can be the next tool for researching the human body. The new sound-wave-based systems make it possible to see individual cells. Those soundwave-based systems or nano-sonars are tools that can have bigger accuracy. Than ever before. The nano-sonar can use nanodiamonds or nanotubes as so-called nano-LRAD systems that send coherent sound waves to the target. In nanotube-based systems, the nanotube can be in the nanodiamond.  The term acoustic diamond means a diamond whose system oscillates. The system can create oscillation sending acoustic or electromagnetic waves to the diamond. Diamond