Skip to main content

Werner Holmbergin metsä-aiheiset taulut kertovat siitä, millainen maailma oli joskus kauan sitten.


"Metsä sadeilmalla"
Werner Holmberg, 1859
(Kansallisgalleria)

Kimmo Huosionmaa

Kun puhutaan taiteesta ja nimenomaan suomalaisesta kansallisromantiikasta, niin tietenkin kaikki ovat nähneet sekä Akseli Gallen-Kallelan että myös Eero Järnefeltin maisemakuvia. Samoin tietenkin metsä-aiheisia maalauksia teki sellainen nimi, kuin Werner Holmberg (1830-1860), joka on onnistunut ikuistamaan sellaisia metsiä, ja asioita, joita voisi kuvitella oikeasti tapahtuneeksi. Ne kertovat jotain siitä, millainen oli sellainen tavallinen päivä jossain maaseudulla, silloin kun maamme oli ikään kuin uinumassa sekä odottamassa sitä, että se herää kuorestaan sekä alkaa elää itsenäisen kansakunnan vapaata elämää. Se tietenkin oli noiden taiteilijoiden aikana lähinnä utopiaa lähenevä asia, joka varmaan oli samanlainen kuin, jos joku sitten tavoittelisi Kuuta taivaalta.


Nuo upeat maalaukset ovat ikään kuin jäänne siitä, mitä suomalainen maalaismaisema oli silloin kauan sitten. Kun tarkastellaan esimerkiksi juuri Werner Holmbergin töitä “Metsä sadeilmalla” (1859) sekä “Suomalainen metsämaisema” vuodelta (1859), niin silloin tietenkin noista töistä voidaan havaita sellainen asia, että niissä puut kuvataan tavattoman suurina. Näistä tauluista välittyy ikään kuin Viikinki-aikaan sijoittuva tarina “Maailman puusta”, mikä säilöö kaiken maailman elinvoiman itseensä. Tuollainen tarinoiden puu on valtavan suuri, ja sen oksilla ylijumala Odin lepää ja lähettää kaksi korppiaan selvittämään ihmisten asioita, sekä kantamaan niitä hänelle, jotta tuo ylijumala voisi sitten tehdä niiden pohjalta päätöksiä. Mutta kun palaamme Viikinkien myyteistä tähän Holmbergin maalaustyöhön, niin niissä puu kuvataan elinvoimaisena sekä ikään kuin voiman hahmona, joka salaperäisenä vangitsee katsojan katseen.


"Suomalainen metsämaisema"
Werner Holmberg, 1859
(Kansallisgalleria)

“Suomalaisessa metsämaisemassa” on kuvattu ikään kuin jonkinlainen massa, joka syöksyy kohti puuta. Tuo puu taas vaikuttaa olevan irti alustastaan. Se on kuin korissa, ja tässä kuvassa vaikuttaisi olevan myrskyinen ilma. Toisinaan taas näen tuon puun syöksyneen taivaalta maahan, ja se seisoo kuin keihäänheittäjän keihäs keskellä tannerta, tai ainakin omasta mielestäni tuo puu vaikuttaa jotenkin keinotekoiselta. Tai sitten se on kaupungin puisto-osaston tuoma.


Tuollainen tapa kuvata puuta varmasti on ollut hyvin mielenkiintoinen, ja Holmberg oli ihminen, joka mielellään kuvasi luontoaiheita. Mikäli Holmbergin elämää ajatellaan noita hänen töitään vasten, niin suurimman osan luomistyöstään tuo nuorena nukkunut taiteilija teki Saksassa, ja ehkä hänellä oli käytössään joitakin piirroksia siitä, mitä hän aikoi maalata, mutta saattoi tietenkin olla niin, että Werner Holmberg maalasi kuvia saksalaisista vaunuista sekä maisemista, ja sitten hän vain tyylitti ne vastaamaan kuvaa Suomalaisesta maisemasta. Ja tietenkin osa hänen kuvistaan saattoi olla synteettisiä. Eli hän saattoi maalata mielikuvituksen sekä oman muistinsa varassa. Se mikä tekee Holmbergista hyvin mielenkiintoisen ihmisen on se, että hän kuoli vähän turhan nuorena. Tuo mies oli vain 30-vuotias kuollessaan. Jostain syystä hän tiesi ennen keuhkotautia kuolevansa nuorena, ja sitten tietenkin herää kysymys, että missä vika oikeastaan oli, kun tuo mies tämän asian ikään kuin ennalta näki?


Kun ajatellaan sitä, että hän liikkui paljon luonnossa tehden työtään, niin on hiukan ihmeellistä, että hän sitten tunsi olevansa jotenkin sairas. Hän sitten keuhkotaudin murtamana menehtyi kaksi vuotta sen jälkeen, kun tuo mies sai 28 vuotiaana professuurin Weimarin akatemiaan. Hän kieltäytyi tehtävästä, koska tiesi kuolevansa, joten itseäni kyllä kiinnostaisi tietää se, mistä hän tuon tiedon sai? Näet kukaan taiteilija ei varmasti tuosta tehtävästä kieltäytynyt, koska se takasi toimeentulon sekä myös sen, että taiteilija sai oppilaita. Eli tuolloin varmaan oli jonkun mielessä käynyt kysymys, “missä nyt mennään?", kun Holmberg tuon viran hylkäsi.

Lähteet

“Metsä sadeilmalla”
https://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4_sadeilmalla

“Suomalainen metsämaisema”



https://pimeakronikka.blogspot.fi/p/werner-holmbergin-metsa-aiheiset-taulut.html

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...