Skip to main content

Sulaan metalliin perustuvat panssarintorjunta-aseet ovat pian täyttä totta


Hellfire-ohjuksen taistelukärjen tappava säde on noin 10 metriä, ja esimerkiksi torpedojen käyttö satama-altaaseen tunkeutunutta sukellusvenettä vastaan on sikäli vaarallista, että räjähtävä taistelukärki aiheuttaa väistämättä vaurioita myös ympäröiville laivoille, joten sen takia on myös asevoimien täytynyt kehitellä uusia aseita, joilla voidaan helposti pysäyttää vaikkapa kohti tuleva kuorma-auto, jos se syöksyy ihmisiä kohti. Tietenkin kiväärit sekä singot ja ohjukset ovat tuolloin tehokkaita välineitä, mutta jos iskussa käytetään autoa, minkä maskin takana on teräsprofiili, niin silloin pitää autoa ampua todella monta kertaa.


Tai sitten käyttää sinkoja tai muita panssarintorjunta-aseita, jolloin sirpaleita lentää ympäriinsä, ja sivullisia saattaa kuolla. Samoin jos satama-altaaseen tunkeudutaan siten,että sukeltajaryhmää tuetaan sukellusveneen avulla, niin torpedojen käyttö on tuolloin äärimmäisen vaarallista. Kuitenkin jos vartioalus käyttää syvyyspommeja, niin se on jotenkin pysäytettävä. Sen runkoon tuskin kuitenkaan kyetään miinoja asentamaan,joten siksi täytyy kehittää elektromagneettinen taistelukärki, joka itseasiassa leikkaa reiän tuon aluksen tai muun kohteen kylkeen. Kyseessä on itseasiassa generaattori, joka on asennettu taistelukärjen sisään, ja sen tehtävänä on muuttaa tuo ammus sulaksi metalliksi.


Tällöin sula metalli sitten leikkaa kohteen kyljestä palan pois, ja tunkeutuu sen sisään. Elektromagneettinen ammusteknikka on sikäli vaarallista, että noissa sähkömagneettisissa aseissa ei lainkaan käytetä räjähteitä. Normaalisti taistelukärjissä käytetään typpeen sekä hyvin nopeaan hapetusreaktioon perustuvia räjähteitä, joiden havaitseminen perustuu typpii-ilmaisimiin sekä pommien etsimiseen koulutettuihin  koiriin, jotka haistavat räjähteen hyvinkin kaukaa. Kuitenkaan tuollainen generaattori ei lähetä hajua, ja jos se toimii esimerkiksi paine-ilmalla, niin se voidaan soluttaa tukikohtaan tai öljynjalostamoon ilman, että kukaan huomaa mitään, ja jos tuollainen elektromagneettinen pommi asetetaan räjähteiden tai kaasujohtojen päälle, niin se voi aiheuttaa todella vakavan tilanteen.


Tai mitä itse miettisitte tilanteesta, jossa esimerkiksi krakkaustornin päälle on asennettu metallilaatikko, jonka sisällä on generaattori, mikä muuttaa sähkömagneettisella kentällä tuon laatikon sulaksi metalliksi. Noiden taistelukärkien tarkoitus on sellainen, että ne eivät aiheuta sekundäärisiä tappioita, jos niitä käytetään vaikkapa kaduilla jotain ajoneuvoja vastaan. Kuitenkin niiden teho on tarpeeksi suuri, jotta taistelupanssarivaunun runkoon tulee reikä. Nämä kärjet on tehny niin, että niitä säilytetään latauslaitteessa, jonka jälkeen tuo akkuvirta johdetaan kärjessä olevaan generaattoriin, tai toki myös suuritehoisia polttokennoja voidaan käyttää generaattorin pyörittämiseen tai muuten tuon taistelukärjen sulattamiseen. Juuri metallin sulattaminen on ongelmallista näissä uuden sukupolven taistelukärjissä.


Näiden laitteiden lentoaika kohteeseen on vain muutamia sekunteja, ja sen aikana kärjen pitäisi muuttua sulaksi metalipisaraksi, joka sitten lävistää kohteen. Ja tuolloin ongelmana on tietenkin se, että tarvitaan suuritehoinen magneettikenttä, joka sitten ehtii sulattaa kärjen ennen iskeytymistä kohteeseen. Ja juuri kaupunkiympäristö on se missä tämä kärki olisi omiaan, kun taistellaan asutuskeskusten herruudesta. Tuolloin ampumamatka voi olla varsin pieni, ja sen takia käytettävän sähkötehon pitää olla erittäin suurta. Yksi tapa on käyttää räjähteellä puristettavia paristoja, joista voidaan saada ulos erittäin suuri teho. Tuolloin ammuksen sulattaminen voi tapahtua erittäin voimakkaiden valokaarien avulla.


Tai sitten sen sisään asennetaan mikroaaltolähetin, joka sulattaa tuon ammuksen. Kuitenkin esimerkiksi sähköjärjestelmän lataamisessa on omat ongelmansa, koska asetta pitäisi voida käyttää myös kannettavana panssarintorjunta-aseena. Yksi tapa ratkaista nämä ongelmat on tietenkin käyttää ammuksessa paikannuslaitetta, jonka avulla siihen suunnataan mikroaaltoja tai muita voimakkaita sähkömagneettisia kenttiä, joilla tuo ammus sitten sulatetaan matkalla kohti maalia. Eli teoriassa vaikka kaksi voimakasta tutkaa voidaan kohdentaa tuollaiseen GPS:llä varustettuun ammukseen, ja jos nuo tutkat toimivat samalla taajuudella, niin ammus kuumenee todella kuumaksi. Tuolloin voidaan käyttää ammukseen radan suuntaista radioaaltoa, ja sivulta tulevaa radiosätelyä hyväksi, jotta ammuksen pinta saadaan kuumaksi.

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica