Skip to main content

"Status-6": tuomiopäivän torpedo


Deep Space 10 tieteissarjassa näytettiin torakan muotoinen STEALTH-alus, joka telakoituu asemaan, ja jonka miehistö sitten polttaa laserilla reiän aluksen kylkeen. Tuollainen väline voisi olla erittäin vaarallinen myös oikeassa elämässä, jos ajatellaan, että joku henkilö haluaa vallata ydinsukellusveneen. Silloin hän voisi rakentaa stealth-tekniikkaa käyttävän pienoissukellusveneen, joka hivuttautuu sitten tuollaisen ydinsukellusveneen viereen, ja sen jälkeen tuo alus telakoituu tuon veneen viereen. Kun mietitään sitä, että millaisia yllätyksiä mereltä oikeastaan löytyy, niin muistaakseni Venäjällä on käytössään ydinkäyttöinen pienoissukellusvene, josta käytetään NATO:ssa raportti-nimeä “Uniform” tai “Project 1900”, mikä tietenkin on herättänyt ihmisissä hieman ihmetystä.




Näet pienen kokonsa takia tuollainen ydinreaktorin asentaminen johonkin pienikokoiseen sukellusveneeseen ei ole mitenkään erityisen järkevä ratkaisu ainakaan, mikäli ajatellaan sitä, että tilat tuossa veneessä ovat rajallisia, joten sen takia monet eivät ymmärrä sitä, että miksi noin kallis voimalaite on asennettu johonkin 69 metriä pitkään sukellusveneeseen. Joten tiedusteluasiantuntijat ovat ajatelleet, että “Uniform” olisi tarkoitettu muiden veneiden kaappaamiseen. Ydinreaktori takaa sen, että tuo vene pystyy operoimaan itsenäisesti sekä huomaamattomasti.


Tuollainen vene ei kovin montaa ohjusta pysty ottamaan mukaansa, mutta jos taas ajatellaan sitä, että tuo vene olisi olemassa vain sitä varten, että se kuljettaisi vielä pienemmän sukellusveneen toisen veneen viereen, ja sitten tuollaisen India-luokan sukellusveneen päältä tavattava pieni sukellusvene voisi irrottautua tuosta sukellusveneestä, ja hivuttautua kohti kohdettaan. Sen jälkeen pienoissukellusvene työntää sitten tuon kohteen runkoon kiinni kaksikerroksisen putken, joiden välistä ilma poistetaan, jolloin vene liimaantuu kohteeseensa kiinni.




Ja sitten tuossa veneessä oleva valtausryhmä voi tunkeutua kohteeseensa leikkaamalla ensin sen rungosta palan laserilla. Tämän jälkeen nuo kommandot tunkeutuvat kohteeseensa tuosta leikkaamastaan aukosta, ja sitten nämä miehet voivat vallata kohteensa. Tuollaisia laitteita ja niiden käyttöä koskevia profiileja suunnittelevat miehet varmasti tietävät sen, että noita pienoissukellusveneitä voidaan käyttää myös itsenäisinä taisteluvälineinä.


Niissä voi olla torpedot kuten muissakin sukellusveneissä, mutta nuo torpedot yleensä sijaitsevat niiden ulkopuolella olevissa ripustimissa, ja tuolla tavoin voidaan toteuttaa se jokaisen amiraaliin unelma, eli vedenalainen hävittäjäkone, joka voi torpedoilla varustettuna olla todella vakava uhka myös isolle ohjus-sukellusveneelle. Nuo yleensä yhden tai kahden hengen vedenalaiset taisteluvälineet ovat erittäin pieniä, ja ne voidaan lähettää operaatioon sukellusveneen päältä.


Kyseessä on oikeastaan “Mystic”-luokan pelastussukellusveneen muunnos, joka ainoastaan varustetaan torpedoilla iskua varten. Tuollaiset syvänmeren pelastusvälineet voivat toimia myös sellaisissa tehtävissä, missä valtaus-miehistö toimitetaan kohteena olevaan ydinkäyttöiseen sukellusveneeseen tavalla, josta äsken kirjoitin.  Kuitenkin automatiikka on tulossa myös sukellusvene-sodankäyntiin, ja ydinsukellusveneissä on tilaa tarvittavalle tietotekniikalle, mikä sitten avaa uusia sekä kauhistuttavia näkökulmia merisodankäyntiin. Esimerkiksi ydinräjähteellä varustetuilla torpedoilla voidaan ampua satamakaupunkeja melkein yhtä tehokkaasti kuin ohjuksilla. Tuollaiset torpedot voidaan varustaa RTG:llä, jolloin niiden operointiaika voi olla vuosia. Eli nämä huippu-aseet partioivat merellä ja odottavat vain hyökkäyskäskyä, jolloin ne hakeutuvat satamakaupunkeja vastaan.  




Venäjän laivaston tiedetään kokeilleen 50 megatonnin ydintorpedoa, jonka koodinimi on “Status-6”. NATO:n tiedustelu havaitsi erään “Akula”-luokan sukellusveneen toimineen täysin automaattisesti lähellä Norjan rannikkoa, ja tuon kauko-ohjattavan sukellusveneen epäillään olevan tuo salaperäinen “Status-6”. Toisaalta epäillään sellaista asiaa, että tuo termi ei oikeastaan tarkoita mitään tiettyä sukellusvenettä, vaan että kyseessä on sukellusveneen autopilottiin liitettävä laitteisto, joka saa aikaan sen, että tuo vene voi partioida ilman miehistöä jopa vuosikausien ajan, ja tuolla tekniikalla varustettu vene ei tietenkään ole tuhottavissa satamaan tehtävillä ilma-iskuilla.




Tuolloin tietenkin tuolla tavoin varustettu ohjus-sukellusvene on siitä hyvin tehokas väline, että sen paikantaminen on erittäin vaikeaa. Ja konventionaalisimmassa mallissa tuo vene sitten kutsutaan radiosignaalin avulla pintaan, jos tuon veneen pitää ryhtyä laukaisemaan aseitaan. Tuolloin vene saa radiosignaalin, joka sitten saa sen hakeutumaan huoltoaluksen lähelle, josta sitten laukaisusta vastaava miehistö siirtyy veneeseen. Tähän liittyvässä filmissä kerrotaan, että “Status-6” olisi jonkinlainen  sukellusveneestä irroitettava kääpiösukellusvene, mutta itse uskon, että tuo väline on oikeastaan monia eri välineitä, eli kyseessä voi olla myös oikeasti “Akula” tai “Typhoon”sukellusvenettä muistuttava laite.  


Mutta sitten tietenkin pitää ottaa sellainen asia huomioon, että joku tuhoaa tuon yhteydenpitoa varten olevan radion, ja tuon takia pitää tällaisten robotti-aseiden kanssa olla varovainen. Uskoisin että tuon hypoteettisen sukellusveneen täytyy joka päivä saada esikunnasta tieto, että valtiota vastaan ei olla hyökätty, tai sitten tapahtuu kauheita. Itse uskon että tuo “Status-6” on ydinsukellusveneessä oleva turvalaite, joka saa sen kaikki ydinkärjet laukeamaan veden alla samaan aikaan, jolloin valtavat tsunamit tuhoavat suuria alueita tasaisilta mailta kuten Hollannista. Kun puhutaan siitä, miten tämä “Status-6” olisi toteutettu, niin itse uskon, että kyseessä voisi olla esimerkiksi “Akula”-luokan sukellusveneeseen asennettu “Tsar-bomba”, jolla saadaan aikaan valtava hyökyaalto.





Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica