Globaali informaatio lisää tarvetta mediakriittisen ajattelun opettamiseen, koska yksittäistä ihmistä voidaan siellä mustamaalata myös muiden kuin poliittisten asioiden ajamiseksi
Talouden
teollisuudessa tuotettavien tuotteiden sekä yhteiskunnan moraali
kehittyy nykyään tiedotusvälineiden eli virallisen lehdistön ja
sosiaalisen median vaikutuksesta. Nykyään kehitys on erilaista kuin
ennen. Eli mukaan tulee myös moraalisia aspekteja kuten
eläinsuojelu, sekä muita sellaisia asioita, joista ennen ei olisi
koskaan voitu edes keskustella, ja joiden nimissä tapahtuu asioita,
jotka eivät varmasti tuotteiden valmistajia imartele. Kuitenkin moraalisia aspekteja voidaan käyttää hyväksi tuotteiden mustamaalaamisessa, eli esimerkiksi sosiaaliseen mediaan voidaan sitten "vuotaa" raportteja, joihin on miksattu esimerkiksi vanhoja uutisfilmejä, jotta jonkun tuotteen valmistusolosuhteet vaikuttaisivat epäinhimillisiltä. Eli kun puhutaan vaikkapa lihan tuottamisesta, niin ei ole mitenkään yhdentekevää, että keneltä esimerkiksi kaupunkien tai oppilaitosten keittiöt tai catering-toimi ostaa palveluitaan, Tai että mikä yhtiö toimittaa kaupunkien työntekijöiden työasut, tai missä maassa esimerkiksi merkkifarkut ommellaan.
Vaikka moraalia
on ennen hiukan karsastettu, kun puhuttu liiketoiminnasta, niin
nykyään esimerkiksi tuotteiden tuottamisen eettiset näkökannat
määräävät yhtä paljon, kuin niiden valmistuksen hinta.
Toisaalta meidän länsimaisten ihmisten käsitys moraalista on
muuttunut paljon viime vuosina, ja pääpaino ei enää ole siinä,
että joku malli tai muu henkilö esiintyisi pornoelokuvissa noiden
koko perheen mainosten lisäksi tai että jollain johtajalla olisi
aviottomia lapsia siihen, että käytetäänkö tuotteiden
valmistuksessa sellaisia materiaaleja, jotka myös tuotantotapansa
puolesta palvelee kestävää kehitystä.
Eli missään
nimessä mitään keskitysleirejä ei saa löytyä tuotantoketjun
alkupäästä, eikä myöskään mitään kemikaalidumppausta saa
paljastua paikoista, missä esimerkiksi valmistetaan farmareita. Tai
T-paitoja. Nykyään meidän länsimaisten toimijoiden on oltava
entistä valppaampia esimerkiksi eläinrääkkäyksen tai muun
vastaavan asian kanssa, koska sosiaalinen media on helppo tapa
levittää tuollaisia kuvia, ja niiden välittämä informaatio
tietenkin on sinällään aitoa ja helppo todeta faktaksi, mutta
kuitenkin voidaan sanoa, että tuollainen informaatio voidaan silti
väärentää, eli noita navetoista otettuja filmejä voidaan miksata
yhteen, ja esimerkiksi esittää väärää henkilöä tilan
omistajana, jotta hänestä voidaan tehdä mediassa kyvytön hoitamaan asioitaan.
Tuolloin kuitenkin voi kyseessä olla yritys siirtää tilaa aikaisemmin perikunnalle, kun tuo tilan isäntä sitten raahataan mielisairaalaan sekä leimataan eläinrääkkääjäksi, jolloin naapuri voi sitten "hyvää hyvyyttään" käydä viljelemässä noita peltoja. Ja tuon filmimateriaalin luukuttaminen "ulkomaisen" henkilön nimiin tehdyn Facebook-tilin kautta lisää uskottavuutta. Eli tuolloin voidaan esimerkiksi turistimatkalla ottaa ihmisistä ja paikoista kuvia, ja sitten tehdä niiden avulla esimerkiksi uskottava Facebook-profiili, jota voidaan käyttää tällaiseen operaatioon, eli tässä termi "operaatio" tarkoittaa yksinkertaisesti kotitilan haltuunottoa.
Joten sen takia tuollaiseen filmiin on aina suhtauduttava
tietyllä varauksella. Informaation globalisaatio on johtanut siihen, että emme enää ole tiedonvälityksessä virallisen median varassa, mikä tietenkin pitää sisällään erikoisen paradoksin. Tuo paradoksi on siinä, että jos media välittää oikeaa sekä sensuroimatonta tietoa, niin silloin se on hyvä asia. Mutta media voi välittää myös yksipuolista tai jopa vääristeltyä tietoa, ja tällä tarkoitan esimerkiksi diktatuurivaltioiden medioita, eli valtiollisia TV- ja radioyhtiöitä, jotka kertovat asioista vain sen puolen, mikä imartelee viranomaisia tai heidän edustajiaan.
Mutta
sosiaalinen media on oikeastaan muuttanut yhdessä virallisen
lehdistön web-julkaisuiden kanssa julkaistavaa informaatiota todella
paljon, eli nykyään näkyy myös muille se, miten reilusti ja
mukavasti joku ”setä” tai ”täti” kohtelee muita ihmisiä,
tai mitä esimerkiksi vanhainkodin virikkelliseen arkeen oikeasti
kuuluu. Sosiaalinen media on muuttamassa maailmaamme melkein yhtä
nopeasti kuin Internet itse, ja entiset kotisivut ovat muuttuneet
ikään kuin virtuaalisiksi Interneteiksi, joissa toisiinsa
linkitettyjen sivujen avulla voidaan luoda erittäin tehokas ja
toimiva kotisivu, joka esimerkiksi Facebook itseasiassa edelleen on.
Tuon kotisivun
keskellä olevaan kenttään syötettävä käyttäjätunnus sekä
salasana sitten avaavat tuon porttisivun, ja päästävät henkilön
sosiaaliseen mediaan, joka on ikään kuin Internet Internetissä.
Sitä voidaan käyttää yhdessä muiden sosiaalisen median
sovellusten kanssa, ja vaikka ihmiset eivät välttämättä pidä
sosiaalisesta mediasta, koska siellä joudutaan julkaisemaan omia
tekstejä, niin silti tuo sosiaalinen media on tullut jäädäkseen.
Ja sen avulla
voidaan tietenkin toteuttaa rajoitettuja astraalimatkoja toisten
ihmisten elämään. Vaikka normaalissa elämässä ei ole saatu
näyttöä OBE-kokemuksista eli astraalimatkoista , niin
sosiaalisessa mediassa jaetuista kuvista löytyy usein paljon enemmän
informaatiota ihmisten elämästä, kuin mitä he ovat sinne edes
halunneet ladata. Eli kuvia voidaan ladata omalle koneelle, ja sitten
zoomailla niitä, eli etsiä seinästä tyhjiä taulukoukkuja, tai
vilkuilla erilaisia heijastuksia, joista voi näkyä paljonkin
asioita tuosta huoneesta. Samoin ihmisen
julkaisemien tekstien laatu, kuten se kuinka monipuolisia ne ovat, ja
miten hyvää kieltä niissä on käytetty kertovat ihmisestä
paljon, vai mitä mieltä itse olisitte ihmisestä, joka kehuskelee
aseilla tai huumeilla Internetin keskustelupalstoilla, joita myös
Facebook sekä muut vastaavat ympäristöt ovat, ja joskus on ihminen
saatu hoitoon, kun vanhemmat ovat huomanneet lapsensa
Facebookissa julkaistuissa kuvissa esimerkiksi kokaiiniviivoja pöydällä.
Tuolloin
ihmiset ovat havainneet kaverinsa tai lapsensa ajautuneen huonoille
teille, ja ehkä hän sitten on tullut järkiinsä, eli lopettanut
huumeiden käytön tai sanonut noille tovereilleen hellät
jäähyväiset. Sosiaalisessa mediassa julkaistaan paljon asioita,
joiden oikeellisuutta ei olla todistettu, ja vaikka noita kuvia tai
videoita on ehkä nimellisesti jaettu joidenkin Greenpeacen tai
Animalian aktivistien toiminnan seurauksena, niin noita videoiden
jakamiseen tarvittavia sähköpostitilejä on ehkä otettu takanapäin joidenkin hakkereiden hallintaan, ja he voivat käyttää näita
tilejä vääristellyn informaation jakamiseen. Eli siihen on voitu
miksata osia vaikkapa jostain romanialaisesta karjatilasta, ja
samalla tuo videoiden sekä tiloille tunkeutumisen kohteen on ehkä
valittu jonkun yhtiön kannalta sopivasti.
Jos vaikka joku
tila on sellutehtaan tiellä, niin sen omistajaa voidaan painostaa
vaikkapa leikatun materiaalin avulla luopumaan omaisuudestaan, jos
valtio ei ole suostunut ulosmittausmenettelyyn. Mutta sosiaalinen
media on sellainen asia, että sen kanssa kannattaa olla hiukan
varovainen. Jos siellä sitten aletaan kysellä joidenkin filmien
alkuperään, niin silloin voi edessä olla paljon selittämistä. Ja miten esimerkiksi tuollaista filmimateriaalia voitaisiin vääristellä on se, että kun tilan isäntä lähtee vaikka lomille, niin kesälomittaja sitten tulee paikalle, ja jättää navettatyöt tekemättä, jonka jälkeen paikalle sitten soitetaan Animalia, joka tekee tuollaisen reportaasin tilasta, ja sitten koko juttu pannaan isännän päälle. Eli tuolloin kesälomittaja on tehnyt sitten oikeastaan kuvareportaasin omista teoistaan, ja syyttää sitten isäntää kaikesta. Ja tietenkään kunnaneläinlääkäri ei tilalla ole käynyt, kun ei häntä sinne ole kutsuttu.
Tietenkin Animalian nimissä on helppoa lähettää vaikka uhkauskirjeitä, tai tilan omistaja voi itsekin päästää minkit pois häkeistä, jos vaikka hänen liiketoimensa ovat menneet huonosti. Ihmismieli on melko pimeä paikka, ja kun puhutaan esimerkiksi tiloista, joiden maa-alueen hinta on ehkä hyvinkin korkea, niin silloin varmasti joillekin herää ajatus siitä, että raivaamalla isännän pois tieltä, ja mustaamalla perikunnan mainetta, niin he voisivat sitten siirtää nuo maat omiin nimiinsä vähän halvemmalla kuin mitä he muuten voisivat tehdä. Eli tuollaisen mustamalaamisen takana ei välttämättä ole korkean tason poliittinen salaliitto, vaan aivan tavallinen rikollinen yrittäjä, joka haluaa tehdä tuosta tilasta golf-radan.
Mutta tietenkin on paljon hyviä asioita, joilla noita Facebookissä
toimivat henkilöitä voidaan saattaa noloon tilanteeseen. Ja tuo jos
tuo Facebookissa julkaistu teksti on kovin erilaista, kuin mitä hän
muuten puhuu, tai että somepäivitys tapahtuu jotenkin oudolla
tavalla, niin silloin voidaan epäillä sitä, että tuo henkilö on
ehkä palkannut seuralaisen tai sitten hän on palkannut jonkin muun
pitämään omia blogejaan sekä Facebook-kirjoituksiaan. Tuosta
huolimatta nuo henkilöt ovat todella suosittuja, mutta jos heidän
salaisuutensa paljastuu, niin silloin saattaa seurauksena olla
ihmisten luottamuksen loppuminen hänen toimiaan kohtaan.
Kuitenkin aina
välillä joku jää tuosta sitten kiinni, ja silloin ei kunnian
kukko laula. Mutta kun puhutaa sosiaalisen median voimasta, niin se
on loistava paikka toimia, jos henkilö haluaa vaikkapa kerätä
palautteita sosiaalisen median kautta. Ja sosiaalinen media tietenkin
antaa sellaista kuvaa asioista, mitä tuon Facebook yms. tilin
omistaja haluaa sen antavan. Ja tuon takia on hyvä käyttää hiukan
kritiikkiä, kun katselee noita nettivideoita. Vaikka video
sinällään olisi aito, niin silti se voi olla tarkoitushakuinen, ja
paljastusten kohde voi olla yksipuolisesti valittu. Siinä
saatetaan jättää esimerkiksi toisen osapuolen tilat kokonaan
käymättä läpi, tai nämä tiloilla tunkeutuneet henkilöt saavat
ehkä autoja tai muita välineitä kilpailevalta lihan tuottajalta, tai sitten perinnön siirtymistä perikunnalle on haluttu nopeuttaa tällaisella toiminnalla. Ja luomalla kuva kansainvälisestä rikollisjärjestöstä voivat aivan tavalliset ihmiset ikään kuin lisätä toimintaan pelkokerrointa, ja pelotella ihmisiä olemaan hiljaa tuosta rikollisesta toiminnasta, jonka takana voi olla esimerkiksi paikallinen huotoaseman pitäjä.
Comments
Post a Comment