OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries) sekä sen intressi hallita maailman öljytuotteiden tuotantoa saattaa vaikuttaa esimerkiksi kullan hintaan ja saasteettomiin energiamuotoihin odottamattomalla tavalla
Öljynporauslautta Quatarin edustalla |
Maailmantalous ja kullan arvo ovat käsi
kädessä kulkevia asioita, joiden riippuvuus toisistaan johtuu
siitä, että jalometalli kulta on ikään kuin maailman valuutta.
Eli vaikka yhdenkään valtion talous ei enää riipu yksin kullasta,
niin kuitenkin eräiden toisten tuotteiden arvo määritellään
suoraan tai välillisesti kullassa, ja nämä tuotteet ovat nimen
omaan maailmantalouden kannalta äärimmäisen tärkeitä, koska
niitä tarvitaan perusvoiman tuottamiseen. Suurin osa maailman ihmisistä varmaan tietää, että ainoastaan yksi "ei islamilainen valtio" maailmassa kuuluu OPEC:iin (Organization of the Petroleum Exporting Countries), joka sitten varmasti kertoo jotain tuon järjestön asenteesta USA:aa ja länsimaita kohtaan, varsinkin jos kyseessä on Israelin tukemiseksi katsottu toiminta. Vuonna 1972 OPEC käänsi öljyhanat kiinni, jotta se saisi painostettua USA:aa luopumaan Israelin tukemisesta, ja vaikka öljyn maailmanmarkkinahinta määräytyy dollareissa, niin joskus dollareiden toimimista arabian pörsseissä on rajoitettu.
Nämä tuotteet ovat
petrokemian teollisuuden tuotteita, joista tärkeimmät ovat öljy
sekä maakaasu, joiden jalostaminen kyllä osataan lännessä, mutta
kuitenkin raakaöljy- sekä maakaasuvarannot sijaitsevat aina jonkun
valtion mailla, ja niiden kauppaa säädellään erittäin tarkasti.
Nykyään toki kultaa käytetään aina vähemmän esimerkiksi
öljytuotteiden hintaa laskettaessa, ja tässä täytyy huomauttaa
siitä, että nykyään öljyä myydään nimellisesti nimen omaan dollareissa
lasketun hinnan mukaan. Mutta ongelma on siinä, että aina välillä nuo muslimit, joista enemmistö OPEC:in jäsenmaiden kansalaisista on, eivät ehkä halua aina vaihtaa USA:n dollareita.
Ja öljyn hinta on se, jota käytetään
pohjana, kun lasketaan maakaasun hintaa, ja tuon ensimmäisen
tuotteen hinta määräytyy sitten siten, että kuinka paljon öljyä
saa kilolla kultaa. Tuo tilanne tulee eteen silloin, jos joku maa
kieltäytyy vaihtamasta USA:n dollareita esimerkiksi poliittisista
syistä, ja kuten tiedämme, niin monet OPEC:in jäsenmaista ovat
muslimimaita, joissa US:sta ei perinteisesti pidetä., ja joskus nuo
maat päättävät, että USA:n dollaria ei saa noteerata heidän
pörsseissään, jos sen katsotaan tukevan liikaa Israelia tuolla
Lähi-Idässä.
Kyse on pörssissä määritellystä
barrellihinnasta, joka sitten riippuu tietenkin myös kullan arvosta
maailmanmarkkinoilla. Barelli on 159-litraa, jos kyseessä on öljytuotteiden tilavuusmitta. Mutta vielä enemmän kuin kullan hinta, niin
myös tuotettu öljyn määrä vaikuttaa öljyn hintaan, ja se mikä
koskee öljyä, koskee myös maakaasua. OPEC (Organization of the Petroleum Exporting Countries) määrittelee tarkasti sen, kuinka
paljon öljyä sen 12 jäsenmaata vievät markkinoille, ja nämä 12
jäsenmaata Algeria, Angola, Ecuador, Iran, Irak, Kuwait, Libya,
Nigeria, Qatar, Saudi-Arabia, Yhdistyneet arabiemiirikunnat ja
Venezuela, muodostavat kartelli, joka palvelee jäsenmaidensa etuja.
Monet näistä valtioista ovat
nimenomaan USA:aa vastustavia maita, ja niiden poliittinen
infrastruktuuri ei ainakaan kovin demokraattinen ole. Ja kuitenkin
noiden maiden hallinnassa on huomattava osa maailman öljyvaroista.
Ja tuo liittouma sitten tietenkin haluaa parhaan mahdollisen tuoton
omille tuotteilleen, jotka ovat lähinnä raakaöljy sekä maakaasu,
joiden myyntiä ne säännöstelevät todella tarkasti. Noiden maiden
käsissäon tuolloin niin sanottu öljyase, mikä tarkoittaa sitä,
että ne voivat pienentää öljyn tuotantoa, jolloin ”mustan
kullan” maailmanmarkkinahinta kohoaa. Tätä taloudellista asetta
ne käyttivät ensimmäisen kerran vuonna 1972, jolloin Jom
Kippur-sodan aikaan arabimaat alkoivat vähentää öljyntuotantoaan,
jolloin syntyi öljykriisi.
Tuo tarkoitti öljytuotteiden hinnan
nopeaa kohoamista, mikä jätti pysyvät jäljet autoteollisuuteen,
kun ihmiset USA:ssa ja muualla lännessä luopuivat kalliista
V-8-autoistaan, ja vaihtoivat pienimoottorisiin japanilais- ja
euromalleihin. Tuo öljykriisi tietenkin loi uuden tavan rakentaa
autoja, eli alettiin suunnitella kokonaisuuksia, joissa auton
moottorin tuottama teho laskettiin painokiloa kohti, eli alettiin
laskea sitä kuinka paljon tehoa moottori tuotti verratttuna auton
painoon, eikä sitä paljonko tehoa moottori tuotti ilman koria tai
voimansiirtoa. Ja samoin teho ilmoitetaan taka-akselilta, ja myös
auton saastuttamiseen ja osien kierrätettävyyteen kiinitetään
paljon huomiota. Ja tietenkin kaikkia autotyyppejä suunniteltaessa
on turvallisuus tärkeintä.
Eli niissä saattaa olla ylipainosta
varoittava tietokone, joka estää liian painavan auton ajamisen.
Hybriautot ovat vastaus sekä saasteisiin että suorituskykyyn, ja
niiden avulla voidaan yhdistää urheilullisuus, turvallisuus sekä
ekologisuus, ja automatiikka saattaa tulevaisuudessa säädellä
auton nopeutta, niin että vaikka kaasua pidetään pohjassa, niin
kaupunkialueella auto ei ylitä sallittua nopeutta, koska sen
automatiikka skannaa liikennemerkit, ja sovittaa nopeudenrajoittmen
niiden mukaan. Ehkä tulevaisuudessa tällaisen laitteen hankkiminen
on vapaaehtoista, mutta jos auton omistaja hyväksyy sen autonsa,
niin häntä voidaan palkita autoveron ja vakuutusmaksujen
alentamisella.
Autojen polttoaine korvataan muulla
kuin öljyllä, ja samoin tuo maakaasu korvataan esimerkiksi vedyllä,
niin se vähentää OPEC:in kykyä vaikuttaa maailmantalouteen
kääntelemällä öljy- ja kaasuputkien sulkuventtiiliä, ja kun
puhutaan maakaasusta sekä öljystä, niin näillä tuotteilla on
korvaamaton asema maailman ajoneuvojen sekä perusvoiman tuotannossa.
Ja siksi esimerkiksi Venäjän asema on maailmassa niin vahva, koska
se sitten pystyy vaikuttamaan esimerkiksi EU:n politiikkaan
säätelemällä maakaasun hintaa, joka sitten vaikuttaa suoraan
sähkön kuluttajahintaan. Maakaasu on erittäin hyvää
polttoainetta, Kyse on parhaasta vaihtoehdosta, mikäli valittavana on vain fossiilisia polttoaineita. Sen
toimittaminen voimaloihin on helppoa, eli niihin pitää vain vetää
putket, joita pitkin tuota pääasiassa metaania sisältävää
kaasua voidaan helposti johtaa suoraan kaasukentiltä polttouuniin.
Maakaasu on erittäin käyttökelpoista,
koska vaikka putki hajoaisi, niin se ei kovin paljon ymäristöä
likaa. Öljy taas leviää pitkin maastoa, ja likaa erittäin laajoja
alueita, jos vuotoa ei huomata ajoissa. Jos taas puhutaan
vetytaloudesta, niin silloin voidaan markkinoille tuoda uusi ja
saasteeton polttoaine, jota voidaan hyödyntää samoissa kattiloissa
kuin maakaasua, ja sitä voidaan tuottaa kapillarivoimalaitoksilla.
Kyseessä on laitos, missä vettä
johdetaan turbogeneraattorin kautta meren pohjasta pintaan, ja tuota
syntyvää sähkövirtaa voidaan käyttää veden hajottamiseen
elektrolyyttisesti vedyksi ja hapeksi. Tuolloin voidaan itämerelle
rakentaa kaasuntuotantolaitos. Samalla saadaan aikaan sellainen
poliittinen tilanne, että Venäjä ei enää olisi niin määräävässä
asemassa EU:n politiikkaan nähden. Jos me joskus siirrymme
vetytalouteen, niin silloin jo olemassa olevaa energian
tuotanto-infrasrtuktuuria voidaan hyödyntää tekemättä siihen
mitään muutoksia, vain putkissa virtaavan kaasun laatu muuttuu.
Veden hajottaminen vedyksi ja hapeksi
vaatii tietenkin energiaa, ja kätevintä olisi käyttää muunnettua
öljynporauslauttaa, minkä öljyputken paikkalle asennetaan putki,
jonka pää on lähellä valtameren pohjaa, ja sitten tuo vesi
johdetaan turbiinin siipien läpi. Tai mikä tahansa muukin
hajoitusmenetelmä käy, mutta jos halutaan olla ekologisia, niin
tietenkin myös maalämpöä voidaan hyödyntää tässä
tarkoituksessa. Ja maalämpö on tietenkin meidän leveyspiireillämme
paras ja stabiilein tapa tuottaa energiaa. Maalämpövoimala on
oikeastaan yksi kiehutusvesilaitosten alatyypeistä, jossa
vulkaanista lämpöä käytetään veden kiehauttamisen. Tuolloin
maahan porataan laseri avulla erittäin syvä reikä, johon lasketaan
lämmönvaihdin. Ja sitten tuo kuumennettu vesi johdetaan sen
turbiiniin.
Mutta kun palataan kullan
maailmanmarkkinahintaan, niin on yksi asia, mikä voi tuon jalon
metallin hinnan romauttaa. Se on yllättävää kyllä
avaruusteollisuus, joka on nyt ottamassa ensiaskeleitaan. Nimittäin
jos asteroidivyöhykkeeltä joskus tuodaan maahan mineraaleja, niin
kullan maailmanmarkkinahinta varmasti putoaa, jos maahan tuodaan
vaikka 50 000 kiloa kultaa jonkun avaruudessa olevan valtavan
kultahipun muodossa. Se saattaisi ehkä riittää teollisuuden
tarpeisiin, mutta kuten tiedämme niin monesti on spekuloitu sillä,
että milloin valtioiden välinen kauppa vapautuu tuosta keltaisesta
metallista täysin.
Comments
Post a Comment