Markkinointi ei ole mitään salatiedettä, ja markkinoinnin tarkoitus on tehdä tarpeettomasta asiasta ihmisten mielessä tarpeellinen juttu, johon ollaan valmiita sijoittamaan jopa miljoonia
Onnistunut markkinointi vaatii myös
strategista osaamista, sikäli että srateginen näkökulma
tarkoittaa sitä, että ihminen pystyy näkemään ikään kuin
ikävien asioiden ylitse, ja löytämään sen oikean asian, millä
hän sitten pystyy luomaan oman onnensa. Kuten Henry Ford aikanaan
sanoi, ”on sama millaisella autolla tai millainen mies autolla
ajaa, kunhan tuo auto vain on Fordin tehtaiden tekemä”.
Perusajatus markkinointia suunniteltaessa tai toteutettaessa, on se
että ihmisille luodaan mieleen tarve ostaa jotain tuotetta.
Tämän takia se kenelle tuotetta
markkinoidaan on hyvin tärkeää., jotta tuotteen ensiostaja olisi
sellainen, että hän toisi mahdollisimman monta uutta asiakasta
yhtiölle, ja siksi markkinointisuunnitelman tekeminen vaatii sitten
tietenkin myös kohderyhmän kartoittamista. Ja kun tarjous sitten
tehdään, niin tuolta asiakkaalta voi tulla myös kielteinen vastaus
tälle myyjälle. Tuolloin voi kohteliaasti kyllä sitten kysyä,
että miksi tuo tarjous ei miellytä, ja kun ajatellaan vaikka
talolle tehtävää remonttia, niin silloin kannattaa ensimmäisiä
urakoita tarjota jollekin ihmiselle, joka hallinnoi suuria
kokonaisuuksia.
Jos vaikka taloihin myydään hissejä,
niin paras kohderyhmä ei ole yllättäen mikään omistusasunto,
vaan vuokratalo jossa on ensinnäkin paljon suuria omistajia, jolloin
sitten saadaan helposti tuollainen hissi asennettua johokin hänen
taloistaan, ja silloin saattaa tuo asennus poikia myös muita
vastaavia urakoita. Samoin suur omistajilla on melko harvoin pula
rahasta, ja tuota vuokra-asuntoihin tehtävää hissisaneerausta on
todella helppoa perustella tuollaiselle asuntojen suurille eli enemmän kuin yhden huoneiston omistajille.
Inhimillisyys tietenkin on jossain Disneyn piirretyssä hyvä tapa
kertoa jollekin ihmiselle, että hän voi tehdä hyvää toisille, ja
ostaa vuokrataloon hissin, jotta vuokralaisten ei tarvitse rasittaa
jalkojaan rapuissa. Tuolloin voi tarjouksen tekijä saada
harvinaisen säälivän silmäyksen tuolta talon omistajalta, joka
sanoo että hänellä ei ole liikaa rahaa jaettavaksi, eikä
liike-elämässä tehdä toiselle palveluksia.
Kuitenkin aina voidaan vuokranantajan
ahneuteen vedota, ja hänelle voidaan kertoa sellainen asia, että
jos tuohon taloon rakennetaan hissit, niin silloin hän voi korottaa
vuokria, ja saada joidenkin nuorison edustajien tilalle vartuuneempaa
väkeä, joka sitten ei pidä niin kauheaa meteliä, ja joka ei riko
asuntoja. Tuollainen vanhempi väki on tietenkin halukkaampi
maksamaan talossa olevista palveluista, joihin hissi tietenkin
ehdottomasti kuuluu. Kun urakkaa aletaan tarjota ihmiselle, niin
siinä käytetään hyväksi Maslow'n tarvehierarkiaa, missä alinna
ovat orgaaniset tarpeet, kuten ravinnon saanti sekä turvallinen
yösija ovat asioita, jotka pitää ensin täyttää, ja sitten
seuraa uusia tarpeita. Eli tarve korvautuu vain uudella tarpeella, ja
kun asunto sekä ruoka ovat turvattuja, niin sitten ihminen alkaa
ostaa tietokoneita sekä elokuvalippuja.
Markkinoijan kannalta markkinoinnin
tarkoitus on hankkia tuotteelleen mahdollisimman monta
ostotapahtumaa. Tämän takia suuret asiakkaat ovat niin upeita
markkinoinnin kohteita. He ostavat tuotetta paljon, ja se saa heidän
kauttaan paljon näkyvyyttä. Suuria asiakkaita pidetään paljon
luotettavampina, kuin pieniä toimijoita, koska heillä oletetaan
olevan suuri asiantuntijaverkosto käytettävissään. Tuollaisen
verkoston oletetaan aina varoittavan tuota toimijaa siitä, jos se
saa huonoja tarjouksia. Ja sen takia isoja yhtiöitä vedätetään
aina vähemmän kuin pieniä. Toki tällainen oletus on vain ihmisten
mielessä oleva asia, jolla ei käytännön elämässä ole mitään
todellista yhtymäkohtaa. Mutta jos tuotetta myydään johonkin
maantieteelliseen kohteeseen, niin silloin olisi tietenkin tärkeää,
että sitä saadaan mahdollisimman paljon tuon ajattelun ydinalueen
ympärille, jotta sen näkyvyys liidien silmissä olisi
mahdollisimman suuri.
Kun noita tuotteita aletaan markkinoida
”tavallisille ihmisille”, niin silloin tärkeintä olisi se, että
he näkevät niiden todella toimivan sekä helpottavan elämää. Jos
keskustellaan esimerkiksi hissien myymisestä matalaan taloon, niin
toki tuolla laitteella on paljon etuja pelkkiin rappusiin nähden,
mutta se että tuote maksaa paljon, varmasti saa ainakin monet
lapsiperheet sekä pienituloiset miettimään sitä, että
kannattaako tuon välineen hankinta ollenkaan. Joten markkinoijien on
tuolloin luotava heille sellainen mielikuva, että hissi on
tarpeellinen väline, ja seuraavassa yhtiökokouksessa kysytään
sitten ”miksi meillä ei ole hissiä?”Tuo kysymys voidaan saattaa
yhtiökokoukseen oman työntekijän kautta, mutta silloin pitää
tuon henkilön saada ihmisiä puolelleen, jotta hän uskaltaa tuon
kysmyksen esittää.
Silloin pitää varoa sitä, että
kysymys mielletään markkinoinniksi, koska tuolloin se saatetaan
tyrmätä alkuunsa, koska ihmisillä on melko huono kuva
markkinoinnista. Tuolloin tärkein osa tarjouksen välittämisessä
on tietenkin herättää hänen ahneutensa sekä joku muu asia, mikä
saa hänet tekemään tuon tarjouksen omille asuintovereilleen tai
samassa taloyhtiössä asuville ihmisille. Pomo voi vaikka
tiedustella haluaako työläinen tehdä työtä kotipihassaan, jos se
tuntuu mukavammalta kuin pyytää tätä suoraan markkinoimaan yhtiön
omaa tuotetta.
Se missä hän tuon tarjouksen esittää
on aivan sama, eli on se sitten saunassa tai kapakassa, ja kuka sen
sitten yhtiökokoukseen vie, on markkinoijan kannalta aivan sama
asia. Riittää että hän saa taloyhtiön päättäjät puolelleen.
Ja sitten tietenkin myös muiden markkinoinnissa hyväksi todettujen trikkien käyttäminen
on varmasti tuolloin paikallaan. Kun noista tuotteista tehdään
esittely naapuritaloyhtiössä, niin silloin tietenkin paikalle
kutsutaan mahdollisimman paljon ihmisiä, jotta paikalle saadaan
jonoa, joka sitten herättää yhä useamman ihmisen kiinnostuksen
tuotetta kohtaan, eli toki tuolla hissillä voidaan sitten taata se, että joku huonojalkainen vanhus pääsee kolmannessa kerroksessa olevaan huoneistoon, mikä on sinänsä loistavasti ajateltu asia, mutta se mitä tällainen asia maksaa on varmaan aika suuri investointi..
Muuten markkinointiin liittyy vielä
sellainen trikki, että kun ihmisiä houkutellaan esimerkiksi
ravintolaan, niin silloin ravintolan ikkunaan merkitään ikärajaksi
melko korkea ikä kuten 25 vuotta. Mutta samalla käytetään sitten
sellaista keinoa, että ”seurassa pääsee sisään”. Tuolla
tavoin luodaan mahdollisimman reilu kuva kapakan henkilökunnasta, ja
samalla saadaan sisään ryhmiä, jotka sitten tuovat kapakalle lisää
asiakkaita, ja samalla asiakkaat viettävät siellä pidemmän aikaa
ja juovat enemmän. Mutta se sitten tuo eteen tilanteen, missä joku
joskus pudotetaan ryhmästä pois, koska taksi on täynnä. Ja se
sitten saa aikaan sellaisen tlanteen, missä henkilö alkaa vihata
ravntoloita ja niiden henkilökuntaa.
Comments
Post a Comment