Skip to main content

Digiaika on tullut myös kouluun, ja tekee mahdolliseksi verkostoitua jopa Atlantin tuolla puolen olevien toimijoiden kanssa

Yllä kuva ilmaisesta GeoGebra-ohjelmasta

Digiaika muuttaa asenteita ja arvoja sekä tieteen sekä taiteen luonnetta. Digitaalinen yli valtameren tapahtuva kommunikaatio antaa mahdollisuuden jakaa tietoja sekä kokemuksia ilman, että ihmisten täytyy fyysisesti mihinkään työpaikaltaan. Sen takia ei matkustamisesta enää muodostu kustannuksia, ja siksi periaatteessa kuka tahansa voi kommunikoida toisen henkilön kanssa riippumatta siitä, missä he fyysisesti ovat. Tuolloin ihminen voi olla vaikka kävelyllä tehdessään työtään älylaitteiden ja mobiiliteknologian välityksellä jopa ajaessaan polkupyörällä.


Tässä tekstissä kirjoitan kuitenkin sanaa “esimerkiksi”, kun luettelen niitä tapoja, millä digitaalinen teknologia on muuttanut maailmaa. Näet voidakseen kommunikoida toisen ihmisen kanssa tarvitaan tietysti toinen ihminen, jonka kanssa sitten vaihdetaan mielipiteitä. Ilman toista ihmistä ei ole olemassa ihmisten välistä kommunikaatiota.


Tai ainakaan kommunikaatio ei ole kovin kehittävää, jos se rajoittuu vain esimiehen sekä alaisen väliseen käskyjen lähettämiseen sekä vastaanottamiseen. Jos ainoat viestit, mitä tietokoneelta lähtee ovat jotain käskyt, joiden sisältö on, “vaihda lamput toimipisteessä, missä työskentelet ”,  johon alainen vastaa “OK”, ei ole mitenkään kovin monipuolista viestintää. Samoin “non stop” metodologialla jaetut bilekuvat eivät kovin hyvää mainosta ole, tai ainakaan missään nimessä se ei kovin kehittävää ole.


Tai ainakin sen verran voin sanoa, että siinä ei ainakaan kielitaito tai itseilmaisun taito kauheasti pääse kasvamaan, kun nettiin ladataan jatkuvasti filminauhan nopeudella erilaisia kuvia, missä henkilö juo ainakin päällepäin juomakelpoiselta  vaikuttavaa alkoholipitoista ruskeaa nestettä. Tai sitten hän juo kertaalleen ihmisen läpi kulkenutta kellanruskeaa nestettä. Kuitenkin digitalisaatio on tehnyt mahdolliseksi sen, että samoja välineitä voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen. Tuolla tarkoitan että esimerkiksi mobiililaitteilla voidaan tehdä toimisto-ohjelma presentaatioita, sekä käyttää niitä laskimina ja netin selaamiseen sekä puhumiseen ilmaisia puheluita netin yli.


Kaikki tämä on mahdollista yksinkertaisesti lataamalla sopivat ohjelmat Internetistä. Se tietenkin tarkoittaa dynaamisen tietojenkäsittelyn lisääntymiseen, sekä sen että esimerkiksi oppilaan kokeet voidaan tarkastaa samalla kun hän täyttää tehtäväpaperia, mikä voi tietenkin olla digitaalisesti tietokoneen muistissa, ja oppilas täyttää vastaukset "kosketuskynällä" tabletin näytöllä kuten hän täyttäisi perinteistä koetta, mutta ero on siinä, että tuon kokeen täyttämistä voidaan valvoa ilman, että valvoja häiritsee kokeen täyttämistä seisomalla oppilaan selän takana hengittämässä hänen niskaansa.


Samalla voidaan myös täyttämistä seurata niin, että opettaja näkee myös sen, mitä kokeen tekijä tekee paperilla. Siinä sitten huomataan, jos oppilas täyttää kokeen viidessä minuutissa tehden jokaisen vastauksen oikein. Tuolloin huomattiin myös, jos oppilas ei osaa mitään. Mutta näihin dokumentteihin voidaan lisätä myös kryptattua tietoa, josta käy ilmi dokumentin alkuperäinen tekijä. Tuo tieto voidaan salata niin, että kukaan muu kuin noita asioita valvova viranomainen voi sen saada selville. Tuolloin voidaan myös "käräyttää" henkilöitä, jotka myyvät koevastauksia.


Eli tuossa paperissa voi olla sekä julkinen että salainen allekirjoitus. Julkinen allekirjoitus on siis se, mikä tehdään paperin täyttäjän toimesta. Ja tuo salainen allekirjoitus voidaan generoida laitteen käyttäjätunnuksen tai jonkun muun tunnisteen kuten SIM-tunnisteen, jota käytetään viranomaisten kanssa asioinnin yhteydessä avulla. Ja jos joku sitten jakaa tuon työn eteenpäin, niin alkuperäinen täyttäjä voidaan saada selville välittömästi. Ja koska  kyseinen koe tehdään tableteilla, niin sekä kosketuskynän avulla, niin silloin saadaan tietenkin myös oppilaan käsiala selville ilman mitään sen suurempia apuvälineitä, ja tietenkin digitaalisia piirtoalustoja eli digitointipöytiä voidaan hyödyntää kokeen yhteydessä.

Tuolloin tietenkin tabletti lukitaan niin, että mitään muuta kuin koe ei ole käytettävissä, ja sitä kautta aletaan toteuttaa ehkä tulevaisuudessa myös YO-kirjoituksia. Tuolloin voidaan hyödyntää myös sormenjälkitunnistinta, kun vastauspaperin vesileimaa aletaan valmistaa, ja samalla voidaan hyödyntää myös virtuaalisia laskimia, eli tuota kännykkää voidaan valvoa etävalvonnan avulla, ja sen selain lukita, jotta aiheettomia ohjelmia ei voida käyttää. Ja tuolloin voisi opiskelija antaa sitten luvan laitteen lukitsemiseen kokeen ajaksi, jos hän haluaa käyttää kokeessa omaa kännykkäänsä.

Comments

Popular posts from this blog

There is a suggestion that dark matter may have deformed another universe.

The researchers suggest that dark matter is the deformed dark universe. Or in the most exciting theories, dark matter is the dark universe inside our universe. In that theory dark matter is entangled with the visible material. That theory is taken from the multiverse theory. There our visible universe is one of many universes. The other universes can be invisible because their electrons and quarks are different sizes. And that thing makes those other universes invisible to us.  Another hypothesis is that the hypothetical other universes send radiation that radiation from our universe pushes away. Things like invisible 9th. planet causes ideas that maybe there is another universe in our universe. The thing that makes the mysterious dark matter interesting is that. The dark matter can form structures that can be similar to visible material. But those structures are not visible.  The multiverse theory is not new. The thing in that theory is that there are multiple universes at this moment

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica

Nano-acoustic systems make new types of acoustic observation systems possible.

' Acoustic diamonds are a new tool in acoustics.  Another way to make very accurate soundwaves is to take a frame of 2D materials like graphene square there is a hole. And then electrons or laser beams can make that structure resonate. Another way is to use the electromagnetic field that resonates with the frame and turns electromagnetic energy into an oscillation in the frame.  Nano-acoustic systems can be the next tool for researching the human body. The new sound-wave-based systems make it possible to see individual cells. Those soundwave-based systems or nano-sonars are tools that can have bigger accuracy. Than ever before. The nano-sonar can use nanodiamonds or nanotubes as so-called nano-LRAD systems that send coherent sound waves to the target. In nanotube-based systems, the nanotube can be in the nanodiamond.  The term acoustic diamond means a diamond whose system oscillates. The system can create oscillation sending acoustic or electromagnetic waves to the diamond. Diamond