Skip to main content

Miten taulujen alkuperää tutkitaan, ja miten museoiden ja keräilijöiden pitää varautua high-tech-työstömenetelmien avulla tehtyihin väärennöksiin?


Maailma tarvitsee sankareita sekä esikuvia, on ikuisesti toistettu väite. Kun puhutaan asioista, joista ihmiset eivät aina edes halua tietää mitään, niin silloin niitä asioita voidaan aina vähätellä. Se että jotain pääkaupunkiseudun asukasta ei kiinnosta se, miten Enontekiön kunnassa asioita hoidetaan on aivan ymmärrettävää. Eikä varmaan ketään meistä suomalaisista oikeasti kiinnosta mikään New Yorkin kaupungin paikallispolitiikka, ellemme sitten oikeasta tee tuosta asiasta jotain gradua tai muuta vastaavaa tutkielmaa, jonka otsikko voisi olla “Miten amerikassa tehdään kunnallispolitiikkaa?”. Kuitenkaan meidän ei tarvitse aina uskoa kaikkea, mitä meille sanotaan tai kerrotaan.

Ettehän tekään usko kaikkea mitä minä sanon, ja se varmaan on myös ihan hyvä asia, ja tässä sitten vielä sellaisen asian sanon, että myös historia muuttuu ajan myötä, ja tietenkin uudet arkeologiset löydöt, jotka perustuvat uuden sukupolven välineisiin, kuten lasertekniikkaan sekä plasmaspektroskopiaan. Kun puhutaan muinaisten asiakirjojen avaamisesta, niin tietenkin tällaiset korvaamattomat muinaishistorialliset papyrukset sekä pergamentit täytyy avata tyhjiökammiossa, missä happi eivätkä muut kaasut pääse vahingoittamaan niiden pintaa. Samoin tyhjiöön perustuvaa steriloimista käyttäen voidaan myös hyönteiset tappaa taulujen sekä kankaiden pinnalta, joten tauluja kannattaa säilöä tyhjiökaappeihin, joista ilma on vedetty täysin pois.

Tällä tavoin esimerkiksi “Kuolleenmeren kääröistä” voidaan ainakin osa pelastaa, koska tyhjiö tappaa pergamentin pinnalla olevat pieneliöt. Yksi upeimpia keksintöjä arkeologian alalla on skanneri, jolla muutenkin kopioidaan asiakirjoja monissa toimistoissa. Samoin jo pahasti hapertuneiden kirjoitusten pelastaminen onnistuu tekstin osalta kuvaamalla niitä kameralla, jotta teksti saadaan tallennettua digitaaliseen muotoon. Kuitenkin edelleen käytetään Radiohiili-14-menetelmää,  jotta tuon kirjoituksen ikä saadaan määritettyä.

Mutta muinais-esineisiin liittyy se vaara, että uuden sukupolven tuotantotekniikkaan perustuvien laitteiden, kuten tietokoneen ohjaamien  työstökoneiden ja laserskannerien avulla voidaan tehdä “täydellisiä väärennöksiä”. Tuossa täydellisessä väärennöksessä oikea taulu skannataan laserilla, ja siitä otetaan valokuva, joka sovitetaan skannattuun 3D-muottiin, ja sitten nuo CAM-laitteet sekä tietokoneen ohjaamat maalausvälineet alkavat tehdä tuon mallin pohjalta täydellistä kopiota tuosta maalauksesta. Eli ne leikkaavat joko kankaasta tai puulevystä sopivat palat, ja sitten ne alkavat jäljentää tuota pintaa, kaivertamalla sitä laserilla sekä ruiskuttamalla siihen maalia.

Tällaiset high-tech-väärennökset saattavat tuoda uuden taideväärennösten aallon markkinoille. Ja tässä pitää sitten muuten huomauttaa, että entisajan mestarit maalasivat usein kankaalle, joka sitten kiinnitettiin puulevyyn, jotta taulun kuljettaminen olisi helpompaa. Tuolloin taiteilijat käyttivät usein lakana- tai säkkikangasta, jotta he saivat maalauksen pysymään pinnalla paremmin, ja noita kankaita sai silloin halvalla, kun kuluneita säkkejä tai lakanoita toimitettiin lumpuiksi, niin pieniä palasia niitä sai sitten ilmaiseksi. Ja tietenkin isoja maalauksia voitiin maalata suoraan seinään.

Toki myös isoja kankaita voitiin tilata suoraan kutojilta, mutta tuolloin taulusta pyydettiin etumaksua. Sen tarkoitus oli varmistaa, että tuo henkilö sitten haki teoksen sen valmistuttua. Tuon takia väärentäminen on niin vaikea, koska usein taulujen maalareilla on kaikilla oma tekniikkansa myös materiaalin suhteen. On taiteilijoita, jotka maalasivat vain säkkikankaalle ja toiset taas sitten maalasivat lautapinnalle suoraan.

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...