Skip to main content

Miksi ammattiautoilija joutuu rattiraivon valtaan, ja miksi hänen taipumustaan ei olla huomattu?


Se että esimerkiksi taksikuski tai joku vastaava henkilö saa raivokohtauksen kovin helposti tai joutuu suorastaan rattiraivon valtaan ei ole mitenkään pikkujuttu. Kuten sekään ei ole, että ammattiautoilija ei hallitse ajoneuvoaan tai jättää pysähtymättä suojatien kohdalla, koska silloin on joku asia pielessä. Meillä Suomessa on erittäin vaikeaa saada ajokortti, jos henkilöllä on psyykkisiä vaikeuksia, jotka tässä tekstissä käsittävät myös keskushermoston kasvaimet tai alkoholi sekä huumeongelma. Maassamme ajokorttia hakevat henkilöt joutuva toimittamaan ajokorttihakemuksen yhteydessä lääkärintodistuksen, josta sitten tulevat henkilön erilaiset ajamiseen vaikuttavat ongelmat ilmi.

Samoin ajokorttia koulussa ajettaessa sekä insinööriajoa suoritettaessa tuoretta ajajaa tarkkaillaan, jotta hänen mahdolliset asenneongelmansa tulisivat esiin. Kuten myös puutteet ajoneuvon käsittelyssä täytyy löytää, sekä korjata ennen kuin henkilö sitten saa ajokortin. Tuon asiakirjan hinta on myöskin niin kova, että sitä kukaan tuskin haluaa jättää poliisilaitokselle narikkaan.  Taksi- tai muun ammattimaisen ajoluvan haltijan kanssa ollaan vielä tarkempia kuin yksityisen toimijan kohdalla, ja sitä taustaa vasten ihmisten yli ajaminen, rattiraivon saaminen ratissa  sekä liikennepaon toteuttaminen ei mikään houkutteleva asia ole. Kuitenkin aina välillä tulee eteen tapauksia,  joissa ammattimainen kuljettaja on törkeästi vaarantanut liikenneturvallisuutta melkein tahallaan.

Tai hän on muuten sellainen, että asiakkaat eivät tuota kuljettajaa hyvällä muutenkaan muistele. Tuolloin tietenkin olisi hyvä tietää, että kuka tuon kaltaisen henkilön on noihin tehtäviin hyväksynyt? Jos henkilö ei osaa esimerkiksi ajaa autoa, ja hänellä on kortti, niin silloin kyllä pitää pohtia sitä, että miten hän oli päässyt ajotutkinnosta läpi, mutta jos kyseessä on  tilanne, missä henkilön liikenteen vaarantamisen aiheuttaa joku rattiraivon kaltainen tilanne, niin silloin voidaan kyllä kysyä, että millainen lääkäri tuon todistuksen on kirjoittanut?

Tietenkin insinööriajossa käytetty reitti voi olla helppo, mutta jos myös henkilön asenne ajamiseen on väärä, niin silloin voidaan epäillä sellaista, että henkilö olisi ehkä ostanut nuo todistukset kirjoittaneet  lääkärit sekä insinööriajon vastaanottajan, tai sitten hän on muuten kiristänyt heitä. Sen takia tällaisessa tapauksessa, että autoilija ei ole kykenevä ajamaan psyykkisen tilansa takia, voidaan epäillä aiheesta viranomaisen edustajan tekemää laiminlyöntiä. Huono kuljettaja tulee varmasti esiin esimerkiksi sen takia, että hän ikään kuin kolaroi liian usein, jolloin hänestä tulee tilastollinen poikkeama.

Ja jos kyseessä on esimerkiksi taksikuski, niin silloin hänen kyytimääränsä putoaa, tai sitten asiakkaat keskeyttivät kyydin kovin usein. Tuo paljastuu sillä, että taksilla ilmoitetaan osoite, mutta 500 metrin päässä sitten matkustaja käskee auton sivuun ja ottaa viiden minuutin päästä uuden taksin. Jos tätä tapahtuu usein, niin silloin varmasti ei syy ole asiakkaassa. Varsinkin jos tuota tapahtuu monien erilaisten ihmisten kanssa, ja eri kaupunginosien menevien kyytien osalta tilanne on sama, eli pahimmillaan lähes kaikki hänen asiakkaansa keskeyttävät ajon.


Tuolloin ei voi olla kyse mistään “romanin vihaajasta”, vaan ihmisestä jolla on yleisesti vaikeuksia muiden ihmisten kanssa, ja tuolloin ei tietenkään voida puhua siitä, että tällainen kuljettaja olisi läpäissyt koneensa mitenkään puhtaasti. Taksikokeessa testataan henkilön palvelu osaamista, joten jos kuljettaja ei osaa käyttäytyä taksissa vaan solvaa asiakkaitaan, niin silloin tietenkin tulee mieleen, että mitä tuo henkilö ylipäätään on lähtenyt tekemään ryhtyessään taksi-tai bussinkuljettajaksi? Onko hän ehkä sitten jonkun muun syyn takia lähtenyt ajamaan autoa kuin palkkansa? Eli eikö sitten palkka kelpaa, kun ei asiakasta enää haluta kuljettaa ollenkaan. Vai kuvitteleeko hän sitten, että valituksia ei tehdä, jos kuljettaja sitten koko matkan aukoo päätään kyytiläisille? Ja mistä tuollainen taksifirma sitten rahaa saa, jos se ei kuljeta asiakkaita.

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...