Skip to main content

Ajatuksia euroalueen talouskasvusta sekä talouden kehityksen muuttamisesta suotuisaksi: Vain innovaation avulla voidaan tuottaa uusia tuotteita, joilla herätetään ihmisten ostohaluja sekä elvytetään markkinoita


Kun puhutaan siitä, miten EU:n talousalueen taloutta voitaisiin piristää, niin ainakin siitä voidaan olla varmoja, että mitään ihmetekoja ei ole sen suhteen luvassa, jotta talous tällä alueella lähtisi kohoamaan korkeuksiin, ja syy tähän on selvä. Koska koko EU on ikään kuin lamassa, ja suuret investoinnit sekä itäisen Euroopan infrastruktuurin kehitys on pysähtynyt, ja uusia jättiurakoita ei ole ehkä luvassa ainakaan siinä mittakaavassa, kuin mitä 1990-luvulla oli, kun kokonaisia valtioita modernisoitiin, niin mitään ihmereseptejä talouden elvyttämiseksi ei tässä sitten ole luvassa, jos halutaan rakentaa taloutta kestävälle kehitykselle. Ja jossain vaiheessa markkinat sitten tukkeutuvat tuotteista, jolloin seuraa kysynnän laskeminen.

Tuodakseen uusia tuotteita markkinoille, tarvitaan sellaista mikä kannustaa ihmisiä innovoimaan sekä kehittämään uusia tuotteita, joita sitten voidaan markkinoida massoille, joilla on jo kaikkea. Vain uudet sekä edistyneemmät tuotteet tuovat imua markkinoille, niin että yhtiö saa tilauksia jatkossakin.  Hyvänä esimerkkinä voidaan mainita älypuhelimet, joihin on hiipinyt puhelinkohtainen PIN-koodi, joka auttaa puhelimen suojaamisessa myös silloin, kun se jää pöydälle. Jos puhelimessa on pelkkä SIM-lukitus, niin siinä oleviin sosiaalisen median sovelluksiin sekä sähköposteihin pääsee kätevästi käsiksi ottamalla SIM-kortin pois puhelimesta sekä kytkemällä se WLAN-verkkoon.

Kun tuo puhelinkohtainen PIN-koodi  tai sormenjälkitunnistin on lisätty laitteeseen, niin silloin sen sisältämiin tietoihin ei voisi mitenkään päästä käsiksi, vaikka puhelin jäänyt pöydälle tai se varastetaan. Tai sitä olisi käytetty vain WLAN:in kautta, jolloin tuossa laitteessa ei olisi SIM-kortin PIN:iä käytössä. Kestävä talouden nousu syntyy vain aidosta kiinnostuksesta alueen tuotteita kohtaan, ja jos katsotaan esimerkiksi matkapuhelin- tai mobiiliteknologian teollisuutta sekä ICT-alaa yleensä, niin silloin voidaan sanoa, että kaikilla ihmisillä on jo kaikkea tarpeellista, ja samalla voidaan  kysyä suoraan, että tarvitaanko esimerkiksi älylaseja joka-asiassa, mitä ihmiset saattavat ajatella.

Toki älylasit tai paremmin sanottuna "HUD-lasit" (Head Up Display), jotka ovat oikeastaan aikoinaan hävittäjäkoneita varten kehitettyjen näyttölaitteiden muunnelmia voidaan käyttää monipuolisesti hyväksi myös normaalissa elämässä, ja yksi kohde tietenkin voisi olla normaali autolla ajaminen. Eli tuossa tapauksessa auton maskiin olisi asennettu infrapunakamerat, joiden avulla saadaan aikaan selkeä kuva ympäristöstä, vaikka autolla ajettaisiin sumussa tai räntäsateessa, ja ainoa mikä rajoittaa tuon välineen käyttöä on ihmisten yksityisyys, koska nuo infrapunakamerat näkevät vaatteiden läpi. Mutta toki tuo laite voisi olla sellainen, että sitä saisi käyttää vain taajamien ulkopuolella, jolloin ihmisten yksityisyys on turvattu.

Toisin sanoen tuo väline voisi olla sellainen, että se aktivoidaan vasta kun auto ajaa esimerkiksi moottoritien liittymässä olevan portin läpi. Tietenkin älylaseihin voidaan kytkeä sellaisia näyttöjä, jotka ilmoittavat ajoneuvon toiminta-ajan sekä toimintasäteen silloisella polttoaineen kulutuksella. Kuitenkaan älylasien käyttö normaalissa elämässä ei ehkä ole tarkoituksenmukaista, vaikka polku- tai moottoripyöräilijän kypärään voidaan kiinnittää tuollainen lämpökamera, jonka kuva tulee hänen laseihinsa, mikä tietenkin lisää turvallisuutta sateessa ajettaessa, ja tuollainen laite voi hyödyntää esimerkiksi kännykkää datan käsittelyssä. Tuo kypärä voidaan varustaa katsetunnistimella, mikä mahdollistaa esimerkiksi puhelimen käytön ilman käsiä, ja tietenkin tuon laitteiston käyttämä virta voidaan saada polkupyörän dynamosta.

Samalla tekniikalla voidaan toteuttaa taistelukoneeseen tai taisteluhelikopteriin laitteisto, missä lentäjä voisi hallita aseita sekä muita järjestelmiä ilman, että hänen täytyy kohottaa kättään ohjaussauvasta.  Kun mietitään mitä tällainen laitteisto tekisi esimerkiksi sotilaille, jotka voisivat sitten linkittää niihin esimerkiksi aseidensa kameratähtäimet, joiden avulla he voivat tulittaa kohteitaan tähdätyillä laukauksilla, ilman, että he sitten edes katsovat tätä, tai että heidän ei tarvitse sitten muuta kuin työntää aseen piippu jostain reiästä sisään. Tällä vain haluan sanoa, että nämä välineet ovat kaksikäyttötuotteita, joiden kehittämisessä sitten pitää muistaa myös seuraukset, eli mitä tapahtuu, mikäli jotain menee vinoon.

avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica