Skip to main content

Syrjintä on kiusaamisen malleista törkein sekä inhottavin, koska siihen on vaikeinta puuttua

Espoon Suvela 1980-luvulla

Elokuva “Huominen ei koskaan kuole” (“Tomorrow never dies”) esittelee itseasiassa eräänlaisen inhimillisemmän version noista elokuvista tutusta arkkikonnasta. Kyseinen hahmo on ajautunut rikoksen tielle, koska häntä on ikään kuin väärin kohdeltu yhteiskunnassa. Kuitenkin voidaan sanoa, ettei hänen tekonsa ollut muuten sitten mitenkään oikeutettu. Kuitenkin esimerkiksi jatkuva syrjiminen työpaikalla on asia, mikä varmasti aiheuttaa vihaa muita ihmisiä kohtaan.

Se mikä ihmisiä eniten ottaa aivoon yhteiskunnassa on sellainen arkipäivän simputus. Sitä kohtaa joskus lähes jokainen henkilö lähes jokaisena arkipäivänä. Tuota simputusta sekä syrjimistä ovat esimerkiksi unohtuneet saunailtaa koskevat kutsut sekä jatkuva toisen henkilön työn vähätteleminen, ja tietenkin se että toiselle ei töissä sitten puhuta sanaakaan varmasti sitten saa aikaan vihareaktion, mikä saattaa purkautua esimerkiksi rikollisena toimintana.

Yksi erityisen inhottava tapa kiusata sekä simputtaa muita on tietenkin sellainen, että muut pakotetaan kääntymään yhtä henkilöä vastaan. Tuollainen hyvin ikävä tilanne on niin sanottu “päätepysäkkisimputuksen”-nimellä tunnettu ilmiö, jossa bussinkuljettaja painaa jarrun pohjaan, ja karjaisee jollekin matkustajalle, että on tämän aika poistua bussista. Siinä sitten vielä usein tehdään selväksi, että bussi ei liikahda mihinkään ennen kuin tuo henkilö sitten poistuu bussista. Tästä  sitten seuraa mukava tilanne, kun joku neropatti ei ole muistanut sitä, että “bussikuski on kapteeni laivassa”.

Siinä sitten opetetaan suurella äänellä sitä, mikä valta tuolla ihmisellä ratin takana on. Jos henkilö uskaltaa vastustaa mahtavaa AKT:tä eli Auto ja kuljetusalan ammattiliittoa, niin silloin seuraa kamalia asioita. Bussit menevät lakkoon, ja muutenkin alkaa liikenne tökkiä pahasti. Mutta voin sanoa sen, että kyseessä on törkeä teko, jonka tuo teon kohde sitten muistaa ikuisesti. Siinä on varmaan hurjimmaltakin varusmieheltä tullut itku, kun joku kuski on tällaista mennyt tekemään. Ei ole mitenkään mieltä ylentävää jäädä johonkin korpeen istumaan rahattomana, kun kuski on ottanut jostain nokkiinsa. Kuitenkin nyt tähän ongelmaan on herätty, ja näkyvällä kampanjalla on tätä ongelmaa alettu hoitaa. Kuitenkin maassamme on paljon asioita, joihin pitää ottaa kantaa. Ja yksi noista asioista ovat ongelmalähiöt.

Siellä sitten aina kun joku toimittaja kävelee kadulla, niin jollain on tullut mieleen ryhtyä esiintymään. Eli itse en ole kokenut mitään perseen näyttöä eikä minulle olla tarjottu huumeita Espoon keskustassa, mutta vastaan tulee siellä välillä ihmisiä, jotka ovat melko huonossa kunnossa, eli tietenkin kaikki on yksilöllistä. Toiset ihmiset houkuttelevat huumemiehiä tehokkaammin kuin toiset. Ja jos nuo ihmiset on tunnistettu toimittajiksi, niin silloin on ehkä joku tullut hiukan esiintymään. Eli tuo voi olla syynä siihen, että joillekin ihmisille kaupataan huumeita tai vastaavia tuotteita, koska nuo henkilöt voivat vain haluta leikkiä kovaa poikaa tai tyttöä.

Mutta kun keskustellaan esimerkiksi ongelmalähöitä koskevista ohjelmista, niin silloin on muutamia kertoja tullut ilmi sellaista toimintaa, missä henkilöitä on palkattu esittämään nimenomaan toimittajille tai dokumenttien tekijöille sellaisia asioita, mitkä tukevat jonkun tietyn tahon kantaa asioihin, joiden mukaan esimerkiksi ongelmalähiöistä pääsee mukavasti eroon sillä, että pakolaiset siirretään pois suomesta, jolloin sitten nuo rakennukset jäävät tyhjilleen. Sitten vain voidaan nuo asunnot peruskorjata sekä sitten laittaa myyntiin. Se että nuo ongelmalähiöt sijaitsevat nykyäään junaradan lähelle nostaa rakennusten arvoa, ja siksi esimerkiksi Espoossa on huhujen mukaan kuulunut puheita siitä, että nuo lähiöt ovat vähän “liian hienoja” maahanmuuttajille.

Nuo talot pitäisi sitten tyhjentää, jotta paikalle saataisiin asumaan tasokasta väkeä, mikä tietenkin kohottaisi Espoon profiilia. Ja samalla saataisiin maahanmuuttajat poistumaan maasta, joka aikoinaan rakensi loistavan lähiön halvalle paikalle, mutta sitten kun alkoi noiden tonttien arvo kohota, niin tietenkin nuo rakennukset voidaan muuttaa sellaisiksi todella tuottaviksi paikoiksi, ja tietenkin kaupungin vuokratalot tasokkaan omakotitalon vieressä eivät ole mitään kaunista katsottavaa. Siellä kun majailee ihmisiä, joiden elämä ei sitä tasokkainta ole. Ongelma on siinä, että noissa vuokrataloissa asuu enemmän ihmisiä kuin omakotialueella, joten jos poliitikko alkaa ehdotella noiden talojen panemista “lihoiksi”, niin hän ei sitten ääniä tulisi paljoa saamaan.  

Kuten varmaan kaikki tietävät, niin on asioita, joista ei paljoa puhuta. Yksi niistä on se, että kun nykyaikaisia ongelmalähiöitä alettiin rakentaa 1970-luvun alussa, niin ne oli tarkoitettu ikään kuin määräaikaisiksi asunnoiksi, joissa nuoripari aloitti elämäänsä, kun he odottivat kotitilan vapautumista. Noissa lähiöissä ei juuri mitään palveluita ollut, ja siksi näiden asuntojen hinnat olivat halpoja. Ja siksi näihin taloihin myöhemmin majoitettiin maahanmuuttajia, mutta palvelut sekä infrastruktuuri kehittyvät.

Sen tähden noiden asuntojen hinnat ovat nousussa. Siksi on tahoja, jotka haluavat sitten tyhjentää noita lähiöitä sen takia, että he saisivat sitten ostettua halpoja asuntoja, joita sitten myydään tai laitetaan vuokralle sellaisille henkilöille, jotka haluavat näistä asunnoista maksaa. Tietenkin tuohon toimintaan liittyy sellaista trollaamista, kun kerrotaan, että tuolle lähetille oli sitten käyty persettä näyttämään, koska tietenkin ihmiset pitää saada kannattamaan karkotuksia sekä asuntojen haltuunottoa, sekä sitä kun joku rakennusyhtiö sitten lupaa korjata vahingot vähän kuin pilkkahintaan. Ja näin voidaan kaupungin rakentama talo ikään kuin uittaa jonkun yhtiön käsiin.

avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica