Skip to main content

Jokivarsien kulttuurit sekä ihmisen ensimmäiset innovaatiot, eli oletteko ajatelleet, että pyörän on joku oikeasti keksinyt?

Hammurabi (1790-1752 eKr.)muinaisessa
kaiverruksessa. Jotkut tutkijat epäilevän
sanan "Rabbi"tulevan hänen nimestään

Alkujaankin ihminen tai ihmisapina oli melkolailla älykäs olento, jonka kehityskaari suosi jostain syytä sellaisia yksiloitä, jotka omasivat produktiivista eli tuottavaa älyä. Kyky tuottaa uusia tuotteita eli innovaatioita perustuu siihen, että kykenemme ajattelemaan asioista abstraktisti. Abstrakti ajattelu tietenkin mahdollistaa välineiden sekä esimerkiksi metsästyksessä käytettävän taktiikan mallintamisen ennen kuin henkilöt lähtevät kaatamaan vaikka luolakarhuja. Kuitenkin se että me ihmiset aloimme kehittämään tekniikkaa, jolla myöhemmin dominoimme maailmaa johtuu siitä, että lajimme kävi jääkauden aikaan voimakkaan eloonjäämistaistelun tuolloin vallitsevia olosuhteita sekä muita ihmisiä vastaan.

Jääkauden aikaan ihminen muuttui väkivaltaiseksi myös omia lajitovereitaan kohtaan, koska ruokaa oli vähän, ja nykyihminen tietenkin taisteli olemassaolostaan neandertalin ihmisten kanssa, jotka saattoivat varastaa hänen ruokansa. Ihmisen äly alkoi kehittyä voimakkaasti jääkauden aikaan, koska silloin kovat elinolosuhteet suosivat älykkäitä sekä luovia lajeja, jotka pystyivät kehittämään uusia menetelmiä ruuan hankkimiseksi, sekä välittämään perimätietoa eteenpäin niin, että välitettävä tieto ei kärsinyt, vaikka tiedon haltija ei olisi enää ollut fyysisesti heimonsa keskuudessa. Kirjoitustaito mahdollisti tiedonvälityksen, vaikka sen haltija olisi kuollut. Ihmisen alkukotia on kauan etsitty esimerkiksi antropologien sekä erilaisten seikkailijoiden toimesta, ja meidän alkukotimme epäillään olevan suolla, koska olemme karvattomia.

Useimmat metsässä elävät eläimet ovat karvan peittämiä, mikä sitten tietenkin auttaa hyönteisten kanssa elämistä. Kuitenkin turkin ongelma on siinä, että esimerkiksi puutiaiset sekä muut vastaavat eläimet saattoivat piiloutua siihen, ja esimerkiksi mutaa oli vaikea kiinteästä turkista irrottaa. Mutta suolla karvaan tarttuu mutaa sekä verenimijämatoja, jonka takia karvasta on suolla vain haittaa. Ennen kuin ihminen alkoi kehittää kulttuuria noilla valtavilla suoalueilla, niin tietenkin hänellä piti olla vaatteet, jotka suojasivat häntä hyönteisiltä, ja se mikä sai kulttuurin syntymään juuri noissa jokilaaksoissa olivat hyönteiset. Vaatetettu ihminen sitten kesti paremmin hyönteisten hyökkäykset, ja vaatteet voitiin riisua päältä ja pestä, jos niihin jäi jotain toukkia tai muita verenimijoitä. Nuo eläimet pitivät karhut sekä kissaeläimet poissa ihmisten kimpusta, ja ehkä juuri tämän takia alkoivat ensimmäiset kaupunkikulttuurit kehittyä jokien varsilla.

Tuollaisen asian takia meidän epäillään olevan karvattomia, mutta kun palataan taas siihen paljon puhuttuun luonnolliseen karsintaan, niin juuri se että me nykyihmiset kykenemme abstraktiin ajatteluun sekä omaamme foneettisen kirjoitustaidon teki meistä ylivoimaisia neandertal-ihmiseen nähden. Yllä olevassa kuvassa Babylonian kuningas Hammurabi antaa lakinsa jollekin oppineelle, ja foneettinen aakkosisto mahdollisti myös lakitekstien laatimisen. Yhteneväinen oikeuskäytäntö koko valtakunnassa helpotti esimerkiksi kaupankäyntiä sekä kulttuurinvaihtoa mikä kehitti yhteiskuntaa, ja sai aikaan sen, että yleiset käytännöt olivat voimassa kuninkaan kuoltua, ja epäilen että Hammurabin nimestä on johdettu sana "rabbi", joka on juutalaisten vastine papille, mutta alkuun tuo sana on ilmeisesti tarkoittanut vain oppinutta henkilöä. Samoin esimerkiksi sana "paavi" tulee sanasta "papa" eli "isä".

Yksi ensimmäisistä innovaatioista, mitä ihminen loi olivat neula sekä lanka, sekä piikki joka mahdollisti nahkavaatteiden ompelemisen, joka teki turkisten käytöstä mahdollisen, mitä voidaan pitää melkein yhtä tärkeänä tuotteena kuin pyörää, mitä pidetään esimerkkinä ensimmäisestä kulkuneuvosta, mikä ihmisillä oli koskaan ollut. Mutta jotta ompelija osaa tehdä vaatteet oikein, tarvitsee hän tietenkin ohjeet siitä miten hänen piti toimi, kun kuollut eläin tuotiin kylään. Eli selostukset työvaiheista piti tietenkin olla jossain kirjoitettuna ja tieto siitä, mitä ruhon osaa esimerkiksi ei saanut käyttää vaatteisiin. Jänteitä tarvittiin myös jousen valmistamiseen, ja tuon takia osaa ruhosta oli varattu muuhun käyttöön. Samoin nahka piti puhdistaa ennen kuin sitä alettiin työstää. Jousi ja nuoli olivat tehokkaita metsästysvälineitä, varsinkin jos kivikauden mies lähti ajamaan takaa nopeaa peuralaumaa.

Toki jousi ja nuoli olivat tappavia laitteita, kun lähdettiin hakemaan oikeutta, jos muut heimot olivat ryöstäneet oman saaliin, ja voimiltaan ylivoimaiset neandertalit eivät pystyneet vastustamaan nykyihmisen nuolia, jotka surmasivat heitä jo pitkän matkan päästä verrattuna keihäisiin sekä nuijiin, joista jälkimmäinen ei jättänyt jälkeen verijälkiä, jotka olisivat sitten houkutelleet karhuja sekä kissapetoja paikalle, ja joka siksi oli tietenkin käyttökelpoinen väline metsästyksessä, mutta siinä oli yksi ongelma, nimittäin tuon välineen käyttäjä oli pakotettu hiipimään uhrin lähelle, ja hän tarvitsi melkoiset voimat, jotta tuo ase olisi tehokas, ja nuija oli tietenkin tehoton juuri karhuja vastaan, jotka vain suuttuivat, jos ihminen niitä yritti lyödä.

Myöhemmin sitten kehitettiin ballista, mikä mahdollisti keihäiden ampumisen, ja joka sitten suojasi ihmistä lopullisesti karhulta, jonka surmaamiseen tarvittiin kokonainen nuolisade. Kuitenkin oli tietenkin toinen tapa surmata karhu, ja se tietenkin oli myrkkynuolen käyttö tuota eläintä vastaan.  Pyörän keksiminen teki mahdolliseksi nopeiden taisteluvaunujen rakentamisen, missä toinen mies ohjasti ja toinen taas ampui jousella vastustajia, jotka olivat joko eläimiä tai muita ihmisiä, jotka olivat saaneet nimen "vihollinen". Kuitenkin pyörän keksimistä pidetään ihmiskunnan tärkeimpänä askeleena, kun pohditaan keksintöjen tärkeyttä.


Pyörä on meidän elämässämme välttämätön laite, jota ilman emme tule toimeen. Tuota välinettä ei juurikaan mielletä jonkun keksimäksi, mutta asia vain on niin. Sellaisen laitteen kuin pyörä on joku ihminen oikeasti keksinyt jossain kaksoisvirtain maassa. Ihmisen menestyminen lajina perustuu innovaatioon, eli me kykenemme lajimme kehittämän teknologian takia mukautumaan ympäristöömme paremmin kuin mikään muu laji maailmassa. Ilman tekniikkaa, kuten asuntojamme sekä aseitamme me olisimme hätää kärsimässä. Se että meillä ei ole turkkia luonnostaan tekee meistä ihmisistä haavoittuvia esimerkiksi sään vaihteluita kohtaan. Mutta kuten tiedämme, niin vaatteet toki ovat meitä suojanneet myös suolla olevilta sääskiltä. Sääsket suojaavat ihmistä myös muilta eläimiltä, jotka eivät mielellään tule hyttysten keskelle. Jos iho peitetään nahkavaatteilla, ja kasvoille laitetaan silkkiliina, niin silloin ihminen ei joudu hyttysten armoille, ja paljaan ihon voi pestä vedessä puhtaaksi, jolloin siihen ei piiloudu erilaisia kovakuoriaisia tai muita ihmiselle vahingollisia eläimiä.

kirjabloggaus.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica