Platonin ihannevaltio sekä
”tuouhuteoria” ovat asioita, mitä aina välillä käsitellään,
kun nuorille opetetaan filosofiaa. Siinä puhutaan siitä, kuinka
yhteiskunnan tuottajilla on ollut vaikeuksia kohtuuden kanssa, ja
tietenkin esimerkiksi kohtuullisia palkkioita myydyistä tuotteista
perivä kauppias takaa sen, että tuotetta saavat kaikki, jotka sitä
haluavat ostaa. Ja erityisesti välttämättömien elintarvikkeiden
ja muiden vastaavien elämälle välttämättömien tuotteiden kuten
lääkkeiden kanssa pitää olla varovainen, koska jos ihminen ei
niitä saa, niin hän menettää henkensä, ja siksi noiden
tuotteiden saatavuus pitää taata.
Mutta kuitenkin voidaan sanoa niin,
että tuon miehen käsitys esimerkiksi ihannevaltiosta on kuitenkin
hyvin epädemokraattinen. Platonin määritelmä hallinnosta on se,
että valtiota hallitsee ikään kuin ”älyn ylivalta”, jota
sotakoneisto tukee, ja helooteille eli tuottajille jää vain tuo
paljon puhuttu ”kohtuullisuus”. Kuitenkin tuo Platonin
ihannevaltio korostaa sitä, kuinka valtion johto on ikään kuin
”velvoitettu” totalitarismiin sekä kurittamaan kansalaisiaan
kuin lapsia. Tuo Platonin harrastama ajatusleikki on ainakin omasta
mielestäni ikään kuin tehty kohottelemaan valtion johdon häntää,
joka sitten suuressa viisaudessaan saattoi tehdä päätöksiä,
mitkä johtivat useiden ihmisten kuolemaan. Ja kuolemastahan on
valtiossa pohjimmiltaan kysymys.
Valtio on luotu puolustamaan
kansalaisiaan ulkoisilta uhilta, ja sen takia tuo vanhan ajan Kreikka
on niin kauhean sotaisa, joten myös Platon on joutunut ikään kuin
harhateille synnyttäessään ajatuksen tuosta ihannevaltiostaan. Hän
eli maailmassa, missä kuningas saattoi vihapäissään surmata kenet
hän halusi, mutta kun puhutaan siitä, miten hän kohottaa oman
yhteiskuntaluokkansa eli filosofit kaiken päätäntävallan
monotoniseksi edustajaksi, joka vastaa toimistaan vain jumalille,
niin silloin tietenkin selviää, miksi hän ikään kuin kohottaa
aseellisen voiman, falangin ihmisten päälle. Tarkoitus on tietenkin
suojata valtaa tuolla tappokoneistolla, joka joutuessaan pois
hallitsevan luokan käsistä saattoi merkitä heidän
erityisoikeuksiensa loppua. Kun sanotaan että Platonin luoma
yhteiskunta ei ole varsinaisesti luokkayhteiskunta, niin itse kyllä
näen asian hiukan toisin.
http://opinnot.internetix.fi/fi/muikku2materiaalit/lukio/fi/fi4/2._oikeudenmukaisuus/02_platonin_valtio?C:D=hNhe.gXcv&m:selres=hNhe.gXcv |
Suuri ajatelma, missä Platon sanoo
oikeudenmukaisuudesta seuraavaa: ”Oikeudenmukaisuus, joka
tarkastelun jälkeen on sitä, että jokainen hoitaa omat tehtävänsä
eikä touhua joka paikassa”. Ikään kuin naulitsee ihmisen siihen
rooliin, mikä hänelle on elämässään annettu, eikä kohoaminen
yhteiskunnan portailla ole kovin helppoa. Platonismin valtiollinen
ajatelma on siinä, että ”hyvä soturi ei ole hyvä hallitsija
eikä filosofin pidä ryhtyä leipuriksi. Huomattavaa on, että
taipumukset ja lahjakkuudet ohjaavat tehtävään, ei varallisuus tai
perinnöllisyys. Täten filosofihallitsijaksi tai soturiksi voi yhtä
hyvin ryhtyä suutarin lapsi, mikäli hänen taipumuksensa ja
lahjansa osoittavat siihen suuntaan. Platonin valtio ei siis ole
perinteisessä mielessä elitistinen, vaan tärkeintä on
kokonaisuuden, valtion, toimivuus ja harmonia”(1).
Kuitenkin raha sekä taloudellinen
asema varmasti edesauttavat sitä, että henkilö voi järjestää
itselleen aikaa kehittää itseään filosofina. Tuolla asialla
tarkoitan sitä, että vaikka platonismin ydin on sellainen, että
”viisaus on järjen hallintaa, rohkeus kiihkeän osan toimintaa
järjen käskyjen toteuttamiseksi, kohtuullisuus himosielun
alistumista järjen ylivaltaan ja oikeudenmukaisuus näiden harmoniaa
ja tasapainoa” (2). Tällainen ajattelutapa tietenkin tarkoittaa
sitä, että Platonin maailmassa ihminen tarvitsee ikään kuin luvan
harjoittaakseen filosofiaa, eli tiedettä jonka avulla valtiota
hallitaan. Näet platonin valtiossa sitten on sellainen käsite
voimissaan, mikä muodostaa bushidon eli samurain tradition ytimen.
Termi ”alistuminen järjen ylivaltaan” voidaan ymmärtää
sellaisena, että esimerkiksi henkilön esimies voi sitten määrätä
hänet vaikka surmaamaan itsensä, mikä on kuitenkin varmasti
moraalisesti väärin.
Platonin kirjoituksia on kuitenkin
saatettu muuttaa myöhemmin, ja tuon kotisivun taulussa esitetty
katkelma Platonin ”oikeudenmukaisuusteesistä” on ikään kuin
sopimaton tuon suuren retoriikan mestarin kirjoittamiksi. Tuo
kuuluisa katkelma menee siten, että ”oikeudenmukaisuus on sitä,
että hoitaa omat tehtävänsä eikä touhua joka paikassa”, mikä
on tietenkin hiukan erikoinen, koska se ikään kuin on
vaillinaisesti esitetty. Ja tuo lause olisi mielestäni paremmin
kirjoitettu muotoon: ”oikeudenmukaisuus on sitä, että jokainen
hoitaa omat tehtävänsä eikä heidän tule touhuta ympäriinsä”
kuulostaisi minusta paremmalta, ja olen joskus kyllä epäillyt
nimenomaan tätä kohtaa jonkun muun kuin Platonin kirjoittamaksi.
Eli uskoisin että noita hänen tekstejään on muuteltu historian
aikaan siten, että ne mielistelisivät sekä imartelisivat
nimenomaan kuninkaita tai muita totalitaristisia hallitsijoita.
Ja kun Platonin tuota kolmatta teesiä
ajatellaan, niin se voidaan ymmärtää siten, että ihmisiltä on
kaikki muu kuin heidän elannon hankkimiseensa käyttämä toiminta
kiellettyä, ja tuossa kolmannessa teesissä ikään kuin
määritellään se, että ihminen ei saisi ikään kuin esimerkiksi
harrastaa kirjoittamista, opiskella huvikseen tai ylipäätään
tehdä mitään muuta kuin sitä, mitä häntä ohjaava ”järjen
ylivaltias” sattuu määräämään. Joten tämän takia Platonin
valtiota voidaan pitää hiukan erikoisena mallina.
Siis kun puhutaan siitä, että me
kaikki olemme ihmisiä, niin toki voisi käydä niin että
kuninkaalta unohtuu itsekritiikki, kun hän tekee päätöksiä
erilaisista asioista. Me ihmiset emme osaa olla itseämme kohtaan
objektiivisia, koska pohjimmiltaan olemme itsekkäitä olentoja. Sen
takia meidän arvostelukykymme joskus pettää, ja siitä on aina
välillä uutisia lehdissä, tai sitten Platon osoitti
kirjoituksillaan isänmaallisuutta, mikä tietenkin on havaittavissa
nimenomaan hänen Atlantista käsittelevissä teksteissään, missä
Ateenan falangit sitten niittävät tuon valtion pois kartalta. Eli
hän siinä sitten suurta johtajaa Solonia sitten imartelee, ja toki
Platon teki varmasti itseään tykö tuolle Ateenan johtajalle, joka
olisi ehkä sitten katkaissut suuren filosofin pään, jos tämän
teksti ei olisi häntä miellyttänyt.
Kaikki viittaukset ja kuvat on osoitettu alla olevaan linkkiin:
Comments
Post a Comment