Skip to main content

Uusliberalismi telakoiden toiminnan sekä sitä kautta kansallisen turvallisuuden uhkana.

N/S (Nuclear ship) Sevmorput

Uusliberalismi jyrää markkinoilla, ja työnantajat sitten alkavat radikalisoitua, kun heillä ei ole mitään todellista syytä neuvotella kenenkään kanssa. Jos maamme työläiset eivät tee kuten työnantaja vaatii, niin silloin vaihdetaan työläisiä hyvin nopeasti. Uusliberalismi ei ole taloustieteessä mikään pitkätukkien toimintamalli, vaan tuota toimintamallia ajaa yleensä tyylikkääseen pukuun pukeutunut henkilö, joka uskoo siihen, että valtiolla pitää olla ainoastaan pakolliset toiminnot hallussaan, ja muuten sitten kaikki muut asiat voidaan yksityistää, ja nuo asiat mitä valtion hoidettavaksi jää tuossa mallissa ovat pelastuslaitos, poliisi sekä puolustusvoimat.

Ja tietenkin myös julkinen terveydenhoito hoitaa vain niitä tapauksia, jotka ovat ehdottoman välttämättömiä ihmisten hengissä säilymisen kannalta. Vaikka talousoppi on nimeltään uusliberalismi, niin varmasti kyse ei ole mistään muusta kuin konservatiisesta yhteiskunta-ajattelusta sekä siitä mallista, että jokaisen meistä on kustannettava itse omat terveydenhoitomme sekä lääkkeemme ja muutenkin kaikki mistä voimme saada jotain, on pantava maksulliseksi, jotta meillä olisi mahdollisimman vähäiset verot.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusliberalismi

Uusliberalismi teitenkin merkitsee sitä, että valtion verotus on erittäin matalaa, koska tuolloin valtion palvelut on puristettu minimiin, mikä sitten tietenkin pienentää julkisen sektorin osuutta valtion menoista. Uusliberalismia pidetään tietenkin sosiaalidarwinistisena suuntauksena, missä ihmistä toki rohkaistaan yrittämään, mutta jos hän sattuu sitten epäonnistumaan, niin siinä sitten ei kovin paljoa häntä lähdetä tukemaan. Talous- sekä sosiaalidarwinismi ovat asioita, mitkä liittyvät aina jollain tavoin toisiinsa. Talousdarwinismi on sellainen talouden aatesuunta, missä vain yhtiö jonka toiminta on täysin terveellä pohjalla voi tehdä bisnestä sekä menestyä, eli kuten vanha sanonta kuuluu, niin ”heikot sortuvat elon tiellä, mutta vahvat vain porskuttavat”.

Kapitalistinen malli markkinataloudesta esimerkiksi on sellainen, että sen mukaan valtio ei saisi mitenkään puuttua teollisuuden toimintaan, ja tuon talousmallin tulkinta on sellainen, että esimerkiksi telakkatukia ei valtio saisi mitenkään maksaa, eikä myöskään osallistua mihinkään yksityisiin laivatilauksiin antamalla varustamoille tekuita laivojen tilausta koskevissa rahoitusmalleissa. Kun telekkatoimintaa ajatellaan valtion kannalta, niin laivanrakennus on osa niin sanottua strategista teollisuutta, joka on välttämätöntä merivoimien kehittämisen kannalta. Jos valtiolla ei ole telakoita, niin se ei voi rakentaa laivoja myöskään merivoimilleen. Sen takia telakoiden toiminnan tukeminen on vähän kaksipiippuinen kysymys, koska telakoiden samat tuet häiritsevät vapaata kilpailua, mutta kuitenkin valtiolla, jolla on merirajaa, pitää olla laivoja, joiden avulla ne voivat puollustaa omaa rannikkoaan, mikäli ne joutuvat aggression kohteeksi.

 Jos valtiolla ei ole telakoita, niin silloin se joutuu ostamaan kaikki laivat muualta, ja tietenkin strategiseen ajattelutapaan kuuluu se, että kaikki avainvälineet tehdään tai ainakin kootaan itse, jotta niissä ei mitään yllätyksiä sitten ole. Kuitenkin nuo telakat ovat avainasemassa silloin kun valtio haluaa tuottaa itselleen jotain tuotteita, joiden pitää liikkua vedessä. Telakkatoiminta kuitenkin on erittäin suurimittaista liiketoimintaa, missä tuotetaan muitakin aluksia, kuin niitä mitä valtio tarvitsee, ja siksi esimerkiksi Suomessa ei varmasti tulla koskaan rakentamaan puhdasta varustelutelakkaa. Telakkatoiminta on sikäli suurisuuntaista, että jokainen sen yhteydessä myyty esine on erittäin suurikokoinen, ja tuo toiminta vaatii erittäin suuret tilat sekä paljon pääomaa, koska laiva on erittäin suuri investointi.

Mikäli varustamo ei sitten saa tilauksia tuolle heidän tuotteelleen, jota varten laiva on hankittu, niin silloin varsinkin aloitteleva laivanvarustamo on pahoissa vaikeuksissa. Laivan varustaminen ei mitään kovin halpaa työtä ole, ja siksi varustamon pitäisi saada heti katetta tilaukselleen. Syy siihen miksi varutamon pitäisi saada valtiontakaus ostamalleen laivalle, johtuu siitä että se joutuu usein ottamaan lainaa tuota tilaustaan varten.

Syy tähän on se, että varustamo tarvitsee tietyn katereserviksi kutsutun rahan, jotta se voi pyörittää normaaleja toimintojaan. Nämä normaalit toiminnot ovat miehistöjen palkat sekä muut merenkulkuun kuuluvat maksut, joiden ansiosta sen liiketoiminta pysyy käynnissä. Mutta aloittelevalla varustamolla tietenkin on sellaisia ongelmia, että sen pitää saada värvättyä miehistö, hankkia aluksia sekä myös saada asiakkaita noille laivoilleen.

Ja jos sillä on vain yksi alus, niin silloin eteen tulee markkinointia koskeva ongelma, koska tietenkin tuo alus on hyvin kallis väline, ja silloin tietenkin kaiken pitää olla sellaista, että tuo varustamon tarjoama palvelu on hyvää sekä tasokasta myös silloin, jos tuo alus on rahdin kuljetus käytössä. Tässä tulee sitten mieleen sellainen alustyyppi, joka varmasti on aina valtio omistama, eli kyseessä on ydinkäyttöinen rahtialus. Jos halutaan toimia tehokkaasti sekä taloudellisesti, niin kaikkein paras malli tietenkin on ydinvoiman hyödyntäminen.

Ydinreaktorilla varustettu rahti- tai muu alus voi toimia noin viisi vuotta ilman keskeytyksiä, ja se tietenkin tekee ydinvoimasta sellaisen mikä houkuttelee käyttämään sitä. Mutta tietenkin ydinkäyttöisiä laivoja vastustetaan erittäin paljon, ja syynä on säteilyn pelko. Kuitenkin arktisella alueella toimiessaan ydinreaktorilla varustettu laiva voi operoida myös ahtojäässä, ja se ei tarvitsisi ollenkaan jäävahvistusta, jos rungon ympärille suihkutetaan tulistettua höyryä.

Epäillään että aikoinaan Suomesta tilattu M/S Julius Fuchik olisi aikoinaan tilattu vain sitä varten, että Neuvostoliitto voisi rakentaa oman version tuosta aluksesta.  Ja tuon takia Venäjä on ottanut uudelleen käyttöön erään ydinkäyttöisen konttialuksen nimeltään N/S Sevmorput. Tuossa aluksessa on proomujen käsittelylaitteisto, eli vinssit joilla proomut voidaan hinata aluksen sisään sekä nosturit, joilla se voi käsitellä myös kontteja. Vaikka alus on nimenomaa valtion alus, niin kuitenkin on mahdolista, että Venäjä tulee kilpailemaa länsimaisten varustamojen kanssa tuollaisilla ydinkäyttöisillä proomujen kuljetusaluksilla. Ja noiden alusten ero varsinaisiin maihinnousaluksiin tai maihinnousun tukialuksiin nähden on todella pieni, eli ero on lähinnä vain noiden laivojen värityksessä, joten tuon kaltaiset monitoimialukset sitten muodostavat uhan myös kansalliselle turvallisuudelle.

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Yulius_Fuchik

kirjabloggaus.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica