Skip to main content

Uusliberalismi telakoiden toiminnan sekä sitä kautta kansallisen turvallisuuden uhkana.

N/S (Nuclear ship) Sevmorput

Uusliberalismi jyrää markkinoilla, ja työnantajat sitten alkavat radikalisoitua, kun heillä ei ole mitään todellista syytä neuvotella kenenkään kanssa. Jos maamme työläiset eivät tee kuten työnantaja vaatii, niin silloin vaihdetaan työläisiä hyvin nopeasti. Uusliberalismi ei ole taloustieteessä mikään pitkätukkien toimintamalli, vaan tuota toimintamallia ajaa yleensä tyylikkääseen pukuun pukeutunut henkilö, joka uskoo siihen, että valtiolla pitää olla ainoastaan pakolliset toiminnot hallussaan, ja muuten sitten kaikki muut asiat voidaan yksityistää, ja nuo asiat mitä valtion hoidettavaksi jää tuossa mallissa ovat pelastuslaitos, poliisi sekä puolustusvoimat.

Ja tietenkin myös julkinen terveydenhoito hoitaa vain niitä tapauksia, jotka ovat ehdottoman välttämättömiä ihmisten hengissä säilymisen kannalta. Vaikka talousoppi on nimeltään uusliberalismi, niin varmasti kyse ei ole mistään muusta kuin konservatiisesta yhteiskunta-ajattelusta sekä siitä mallista, että jokaisen meistä on kustannettava itse omat terveydenhoitomme sekä lääkkeemme ja muutenkin kaikki mistä voimme saada jotain, on pantava maksulliseksi, jotta meillä olisi mahdollisimman vähäiset verot.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uusliberalismi

Uusliberalismi teitenkin merkitsee sitä, että valtion verotus on erittäin matalaa, koska tuolloin valtion palvelut on puristettu minimiin, mikä sitten tietenkin pienentää julkisen sektorin osuutta valtion menoista. Uusliberalismia pidetään tietenkin sosiaalidarwinistisena suuntauksena, missä ihmistä toki rohkaistaan yrittämään, mutta jos hän sattuu sitten epäonnistumaan, niin siinä sitten ei kovin paljoa häntä lähdetä tukemaan. Talous- sekä sosiaalidarwinismi ovat asioita, mitkä liittyvät aina jollain tavoin toisiinsa. Talousdarwinismi on sellainen talouden aatesuunta, missä vain yhtiö jonka toiminta on täysin terveellä pohjalla voi tehdä bisnestä sekä menestyä, eli kuten vanha sanonta kuuluu, niin ”heikot sortuvat elon tiellä, mutta vahvat vain porskuttavat”.

Kapitalistinen malli markkinataloudesta esimerkiksi on sellainen, että sen mukaan valtio ei saisi mitenkään puuttua teollisuuden toimintaan, ja tuon talousmallin tulkinta on sellainen, että esimerkiksi telakkatukia ei valtio saisi mitenkään maksaa, eikä myöskään osallistua mihinkään yksityisiin laivatilauksiin antamalla varustamoille tekuita laivojen tilausta koskevissa rahoitusmalleissa. Kun telekkatoimintaa ajatellaan valtion kannalta, niin laivanrakennus on osa niin sanottua strategista teollisuutta, joka on välttämätöntä merivoimien kehittämisen kannalta. Jos valtiolla ei ole telakoita, niin se ei voi rakentaa laivoja myöskään merivoimilleen. Sen takia telakoiden toiminnan tukeminen on vähän kaksipiippuinen kysymys, koska telakoiden samat tuet häiritsevät vapaata kilpailua, mutta kuitenkin valtiolla, jolla on merirajaa, pitää olla laivoja, joiden avulla ne voivat puollustaa omaa rannikkoaan, mikäli ne joutuvat aggression kohteeksi.

 Jos valtiolla ei ole telakoita, niin silloin se joutuu ostamaan kaikki laivat muualta, ja tietenkin strategiseen ajattelutapaan kuuluu se, että kaikki avainvälineet tehdään tai ainakin kootaan itse, jotta niissä ei mitään yllätyksiä sitten ole. Kuitenkin nuo telakat ovat avainasemassa silloin kun valtio haluaa tuottaa itselleen jotain tuotteita, joiden pitää liikkua vedessä. Telakkatoiminta kuitenkin on erittäin suurimittaista liiketoimintaa, missä tuotetaan muitakin aluksia, kuin niitä mitä valtio tarvitsee, ja siksi esimerkiksi Suomessa ei varmasti tulla koskaan rakentamaan puhdasta varustelutelakkaa. Telakkatoiminta on sikäli suurisuuntaista, että jokainen sen yhteydessä myyty esine on erittäin suurikokoinen, ja tuo toiminta vaatii erittäin suuret tilat sekä paljon pääomaa, koska laiva on erittäin suuri investointi.

Mikäli varustamo ei sitten saa tilauksia tuolle heidän tuotteelleen, jota varten laiva on hankittu, niin silloin varsinkin aloitteleva laivanvarustamo on pahoissa vaikeuksissa. Laivan varustaminen ei mitään kovin halpaa työtä ole, ja siksi varustamon pitäisi saada heti katetta tilaukselleen. Syy siihen miksi varutamon pitäisi saada valtiontakaus ostamalleen laivalle, johtuu siitä että se joutuu usein ottamaan lainaa tuota tilaustaan varten.

Syy tähän on se, että varustamo tarvitsee tietyn katereserviksi kutsutun rahan, jotta se voi pyörittää normaaleja toimintojaan. Nämä normaalit toiminnot ovat miehistöjen palkat sekä muut merenkulkuun kuuluvat maksut, joiden ansiosta sen liiketoiminta pysyy käynnissä. Mutta aloittelevalla varustamolla tietenkin on sellaisia ongelmia, että sen pitää saada värvättyä miehistö, hankkia aluksia sekä myös saada asiakkaita noille laivoilleen.

Ja jos sillä on vain yksi alus, niin silloin eteen tulee markkinointia koskeva ongelma, koska tietenkin tuo alus on hyvin kallis väline, ja silloin tietenkin kaiken pitää olla sellaista, että tuo varustamon tarjoama palvelu on hyvää sekä tasokasta myös silloin, jos tuo alus on rahdin kuljetus käytössä. Tässä tulee sitten mieleen sellainen alustyyppi, joka varmasti on aina valtio omistama, eli kyseessä on ydinkäyttöinen rahtialus. Jos halutaan toimia tehokkaasti sekä taloudellisesti, niin kaikkein paras malli tietenkin on ydinvoiman hyödyntäminen.

Ydinreaktorilla varustettu rahti- tai muu alus voi toimia noin viisi vuotta ilman keskeytyksiä, ja se tietenkin tekee ydinvoimasta sellaisen mikä houkuttelee käyttämään sitä. Mutta tietenkin ydinkäyttöisiä laivoja vastustetaan erittäin paljon, ja syynä on säteilyn pelko. Kuitenkin arktisella alueella toimiessaan ydinreaktorilla varustettu laiva voi operoida myös ahtojäässä, ja se ei tarvitsisi ollenkaan jäävahvistusta, jos rungon ympärille suihkutetaan tulistettua höyryä.

Epäillään että aikoinaan Suomesta tilattu M/S Julius Fuchik olisi aikoinaan tilattu vain sitä varten, että Neuvostoliitto voisi rakentaa oman version tuosta aluksesta.  Ja tuon takia Venäjä on ottanut uudelleen käyttöön erään ydinkäyttöisen konttialuksen nimeltään N/S Sevmorput. Tuossa aluksessa on proomujen käsittelylaitteisto, eli vinssit joilla proomut voidaan hinata aluksen sisään sekä nosturit, joilla se voi käsitellä myös kontteja. Vaikka alus on nimenomaa valtion alus, niin kuitenkin on mahdolista, että Venäjä tulee kilpailemaa länsimaisten varustamojen kanssa tuollaisilla ydinkäyttöisillä proomujen kuljetusaluksilla. Ja noiden alusten ero varsinaisiin maihinnousaluksiin tai maihinnousun tukialuksiin nähden on todella pieni, eli ero on lähinnä vain noiden laivojen värityksessä, joten tuon kaltaiset monitoimialukset sitten muodostavat uhan myös kansalliselle turvallisuudelle.

https://en.wikipedia.org/wiki/MV_Yulius_Fuchik

kirjabloggaus.blogspot.fi

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...