Skip to main content

Radio-ohjattavien lennokkien käytöstä tarkkailussa


Radio-ohjattavien helikopterien sekä muiden lentolaitteiden käyttöä ihmisten kotien kuvaamisessa on pidetty erittäin suurena uhkana yksityisyyttä kohtaan. Ne voidaan varustaa esimerkiksi infrapunakameroilla, joilla esimerkiksi aseet näkyvät ihmisten vaatteiden läpi. Ja infrapunavalossa näkee todella hyvin myös ikkunoiden läpi, vaikka huoneissa olisi pimeää. Noissa välineissä voi olla tietenkin laser-mikrofoni, jolla asuntoja voidaan salakuunnella erittäin tarkasti.

Mutta kun noiden välineiden käyttöä pohditaan tarkemmin, niin todellisuudessa niitä ei kovin avoimesti kannata kuitenkaan lennättää ympäriinsä, koska tuollaista lentävää laitetta voidaan aina seurata esimerkiksi kiikareilla tai toisilla UAV-laitteilla, ja voihan tietenkin noilla vartijoilla olla käytössään ihan oikea helikopteri, jolla he voivat varjostaa tuollaista lentävää UAV:tä sinne, mihin se laskeutuu. Ja jos lennokkia on omalta pihalta lennätetty, niin silloin voi tulla jäätävä keskustelu tuosta aiheesta, koska tuolloin kiikarien avulla voidaan noiden lentolaitteiden lähetyspaikka havaita.

 Mutta jos noilla vartijoilla on toinen UAV tai muu helikopteri, niin he voivat nähdä tuon lennättäjän rekisteritunnuksen, jos hän on laitettaan lennättänyt esimerkiksi niin, että hän on matkustanut paikalle autolla, niin silloin hän voi joutua hyvin vakaviin vaikeuksiin noiden asioiden kanssa.Näet jos on tullut kuvattua valtion aluetta, jota ei saa kuvata, niin silloin voi päälle kaartaa sellainen UH-60 "Black Hawk", josta sitten hyppää ulos muutama mukava SWAT-poliisi kyselemään syytä lennätykseen. Valtiolla on myös käytössään radiosuuntima laitteita, joiden avulla noiden RPV:n ohjaussignaalin lähtöpaikka voidaan paikallistaa. Kirjainyhdistelmä RPV(Remotely Piloted Vehicle) tarkoittaa yleensä normaalia radio-ohjattavaa lennokkia ja UAV yleensä kattaa kaikki miehittämättömät ilma-alukset.

Joskus joissakin laitteissa on merkintä (A)UAV taas merkitsee Autonomous UAV:tä, ja monesti näiden autonomisesti toimivien laitteiden hankinta sinällään on siviileille mahdotonta, mutta tilanne on muuttumassa. Näet esimerkiksi kännyköiden GPS-laitteita sekä laskentakapasiteettia voidaan hyödyntää tällaisessa laitteessa. Ja tuolloin tarvitaan oikeasti vain sellainen kännykkäsovellus, mikä kykenee kommunikoimaan UAV:n oman lentotietokoneen kanssa, ja tuollainen ohjausyksikkö voidaan liittää UAV:iin USB-johdolla, joten joka nörtin oma autonominen lentolaite on sitten täyttä totta.   Mutta kuitenkin tuollainen lennokki voi olla autonominen, jolloin se ei sitten tarvitse jatkuvaa ohjaussignaalia, mutta noiden välineiden akilleen kantapää on GPS-laite, jota ne käyttävät navigointiin.

Ja silloin maassa oleva tarkkailija vertaa tuon UAV:n käyttäytymistä taivaalla siihen tietoon, mitä GPS-satelliittien paikantimet antavat, ja tuolla toiminnalla tuo lentolaite paikannetaan, jonka jälkeen satelliitit löytävät sen paikan, mihin UAV-laskeutuu. Ja joissain GPS-laitteissa on sellainen ominaisuus, että ne voidaan etäkäytöllä kytkeä olemaan auki, jolloin nuo valvojat saavat tietää, mihin tuota laitetta sitten viedään, ja seurauksena voi olla kotitarkastus. Tuollaista laitetta käytetään myös tilanteissa, joissa noiden lentolaitteiden tarkoitus on paikallistaa maastossa olevia loukkaantuneita. Silloin tuollainen lentolaite lasketaan näiden loukkaantuneiden viereen, minkä jälkeen pelastusryhmä voi suunnata tuohon pisteeseen. Tuollainen UAV voidaan muuten varustaa imukupilla, jolloin se voidaan laskea esimerkiksi ajoneuvon päälle, jolloi tuon kohteen liikkumista voidaan valvoa erittäin tarkasti.

Tarkalleen ottaen GPS-järjestelmiä on maailmassa kolme, eli Eurooppalainen Galileo, Amerikkalaisten NAVSTAR sekä Venäläisten GLONASS. Noiden järjestelmien eroa ei normaalisti havaitse, mutta kun tarkkoja ollaan, niin joissakin osissa maailmaa voidaan muiden paikannusjärjestelmien kuin esimerkiksi NAVSTAR:in toiminta estää radiohäirinnän avulla, jolloin tietenkin mikään muu kuin NAVSTAR:ia käyttävä paikannuslaitteisto ei toimi, ja tämä tietenkin rajoittaa autonomisten UAV-laitteiden toimintaa. Samoin normaalien radio-ohjattavien lennokkien eli RPV:n toimintaa voidaan rajoittaa radiohäirinnän avulla, jolloin niiden toiminta vaikeutuu.

Tietenkin  UAV:n voi joku pudottaa normaalilla haulikolla, ja tuolloin sen valmistusnumeroita voidaan käyttää maksajien jäljittämiseen. Nämä valtiolliset toimintamallit ovat kuitenkin niitä mukavampia, näet jos UAV:tä on käytetty esimerkiksi huume- tai laittoman asekaupan kuvaamiseen, niin silloin voi edessä olla paljon pahempi tilanne, ja tuolloin nämä kuvat kannattaa viedä suoraan poliisille. Näet jos tuollainen UAV on kuvannut asuntoa, jonka pöydällä on rynnäkkökivääreitä sekä kokaiinia, niin silloin voi olla edessä erittäin vakava tilanne, jos noita kuvia yritetään käyttää esimerkiksi kiristykseen.

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...