Skip to main content

Suihkumoottorikäyttöisten riippuliitimien aiheuttama uhkakuva, eli mikä hyvänsä lentokone voidaan ehkä kaapata kesken lennon ulkoa tulevalla iskulla



Mikroilmailu on avannut aivan uusia mahdollisuuksia monissa asioissa, jotka eivät ehkä ole niin mukavia, kuin miltä ensisilmäyksellä vaikuttaa. Alla olevassa filmissä esitettyjen lentolaitteiden kaltaiset pienoisilma-alukset eli niin sanotut suihkumoottori-käyttöiset riippuliitimet voivat tulevaisuudessa tehdä sellaisen painajaisen mahdolliseksi, että esimerkiksi suihkuhävittäjä kaapataan ilmassa. Tällaista tilannetta voidaan hyvin ajatella liittyvän pahimpaan ajateltavissa olevaan painajaiseen, missä esimerkiksi joku terroristi hankkii tämän kaltaisen laitteen haltuunsa, ja kaappaa sen avulla sitten esimerkiksi F-16-hävittäjän Syyrian taivaalla.


Eli hän vain lentää kohteena olevan lentokoneen eteen, ja painaa rynnäkkökiväärin lentokoneen kuomua vasten. Tällainen skenaario missä lentokone kaapataan ilmassa on ollut myös monien Toisen Maailmansodan aikaisten lentäjien painajaisena, eli noissa skenaarioissa esimerkiksi hävittäjiin valjailla kiinnitetyt laskuvarjo- tai kommandosotilaat laskeutuivat lentokoneen päälle, ja  kaappaavat esimerkiksi ampujia torneistaan. Tuon jälkeen tätä skenaariota pidettiin lähinnä huvittavana, ennen kuin eräässä katastrofi-elokuvassa eräs matkustajakone lensi päin toista konetta, menettäen lentäjänsä, ja sitten varalentäjä laskettiin nopeasta suihkumoottorikäyttöisestä helikopterista tuon Jumbon ohjaamoon tulleesta aukosta sisään.



Tuolloin alkoi sitten ihmisten mielissä liikkua kuva siitä, että esimerkiksi terroristit ampuisivat B-52 tai Tu-95 pommikoneeseen ankkurin, eli eräänlaisen sateenvarjoa muistuttavan nuolen, joka ammutaan kohteeseen. Tuo laite avataan sen osuttua kohteeseen, jolloin sen päässä olevat ankkuriraudat tarttuvat koneen kylkeen tulleen aukon reunoihin.


Skenaarioissa kyseiseen nuoleen on kiinnitetty vaijeri, jota pitkin nuo miehet sitten pääsevät tuon koneen ohjaamoon, ja sitten he kranaattikiväärillä avaavat kyseisen koneen katon. Vaikka tällaisen operaation suorittaminen vaatii tietenkin sitä, että ydinpommittaja ei muuttele suuntaansa ja korkeuttaan, jotta tuota vaijeria ei saada siihen kiinni, tai että henkilö joka laskeutuu tuon koneen päälle valjaissa, ei kykene saamaan kyseisestä koneesta otetta. Mutta kun puhutaan tuollaisista moottoroiduista riippuliitimistä, niin niiden käyttöä myös tämän kaltaisissa operaatioissa tutkitaan jatkuvasti. Eli kauhukuvissa ryhmä hyppää esimerkiksi jonkun kuljetuskoneen rampilta alas ja asettaa panoksen tuon kohteen runkoon, ja valtaa kyseisen lentokoneen.


Ja vaikka esimerkiksi supervaltojen erikoisjoukkoja pidetään maailman parhaina, niin täytyy muistaa se, että niillä on tietenkin takanaan esimerkiksi omien valtioidensa ydinasearsenaali, mikä tietenkin vähentää näiden joukkojen kohtaamien joukkojen innokkuutta tehdä vastarintaa, eli jossain maassa voi olla parempia tai tehokkaampia joukkoja kuin NAVY SEAL tai SPETSNAZ, mutta kuten voidaan sanoa, niin näiden joukkojen maine on todella kova, mutta kuitenkin usein pitää kyllä kysyä, että ovatko nuo joukot oikeasti niin tehokkaita, kuin mitä niiden väitetään olevan? Eli tällaiset operaatiot tehdään usein niin, että mukana ovat sekä laivasto että ilmavoimat, joiden toiminta sitten nivotaan yhteen tuon erikoisryhmän kanssa, ja esimerkiksi GPS-hakeutuvat aseet ovat siirtäneet paljon noiden ryhmien työtä ilmavoimille sekä laivastolle ja strategisille ohjusjoukoille.


Kuitenkin noita miehiä tarvitaan edelleen esimerkiksi vankien sieppaus-operaatioissa. Ja kun tutkalaitteet ovat kehittyneet, niin sen tähden ryhmien toimittaminen yhä etäämmältä on tullut tarpeelliseksi, ja samalla noita suihkumoottoreilla varustettuja riippuliitimiä voidaan käyttää niin, että kun miehet on saatu maahan, niin ne lennähtävät pois. Ja kun ryhmä pitää hakea tehtävästä, niin silloin nuo laitteet voidaan lähettää paikalle vaikka C-130 “Hercules” tai Antonov-12 “Cub” kuljetuskoneista, ja ne voivat noutaa tuon ryhmän huomaamattomasti pois. USA:n asevoimilla on käytössään tällaisen laitteen prototyyppejä, joita varmasti kehitetään jatkossakin.


Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...