Skip to main content

Avaruusaseman ongelmana voi olla esimerkiksi homesieni, joka pilaa sen ilman


Ilman happipitoisuuden alentaminen voisi olla hyvä keino hallita esimerkiksi jossain tilassa syttyneen tulipalon, ja tuo hapen poistaminen ilmasta voisi tapahtua keinotekoisen hemoglobiinin avulla. Eli hemoglobiinia kierrätetään pienessä laatikossa niin, että ilma pääsee kosketuksiin sen kanssa, jolloin tuo kaasu saadaan sidottua ilmasta pois. Sen jälkeen tuo elämälle välttämätön kaasu sidotaan hiileen, kuten tapahtuu jokaisen elävän eliön elimistössä. Tällainen väline on kuin jostain Aku Ankan sarjakuvasta, missä rikollisilla on ties mitä laitteita.

Tuon välineen valmistaminen olisi todella helppoa, eli hemoglobiinin vain annetaan virrata jossain kourussa, jossa se pääsee koskettamaan ilmaa, ja sitten se päästetään reagoimaan hiilen kanssa, jolloin happi yhtyy hiileen sekä muuttuu hiilidioksidiksi. Tuollainen hemoglobiiniin perustuva hapen kuljetin on sikäli hyvin yksinkertainen sekä turvallinen väline, että se ei vaadi mitään painetta, ja sitten kun hiilidioksidi halutaan taas muuttaa hapeksi, niin riittää että se ohjataan aktiivihiilen läpi. Eli tuossa reaktiossa hiilidioksidista voidaan pelkistää happea, mikä ehkä on parempi ilmaisu. Jos hengitysilma varastoidaan hiilidioksidina, niin se sitten estää ainakin ilmaa hengittävien organismien pääsyn happisäliöön. Eikä pimeässä ole silloin pelkoa esimerkiksi levien pääsystä tuohon säiliöön.

Kun hengitysilma varastoidaan hiilidioksidia, niin silloin tuo hiilidioksidi voidaan varastoida kiinteässä muodossa eli jäänä. Hiilidioksidin jäisen muodon  muodostumiseen vaaditaan vain vähän alle miinus 60 asteen lämpötila, joten sitä voidaan käyttää esimerkiksi valtameren pohjaan tai avaruusasemille varastoitavaan hengityskaasun olomuotona. Samoin jos tuolla avaruusasemalla tapahtuu esimerkiksi tulipalo, niin silloin ilman happi voidaan ohjata pois tilasta hemoglobiiniin avulla. Samaa menetelmää voidaan käyttää tiloissa, joissa ei voida käyttää halon- tai hiilidioksidisammuttimia. Tuollainen tila voisi löytyä esimerkiksi avaruusasemalta, jossa palon sammutus voisi tapahtua tietenkin päättämällä ilmaa avaruuteen.

Mutta tuo toimenpide sitten vaatii sitä, että avaruuteen päästetty kaasu korvataan uudella, ja se sitten tietenkin lisää kustannuksia, jos avaruuteen joudutaan lähettämään paineilmapulloja. Avaruudessa kaikki kaasu on arvokasta,koska se pitää lennättää sinne raketilla. Joten sen takia olisi tärkeää, että aluksesta ei tarvitse päästää ilmaa ulos, jos siellä sattuu tulipalo.

Samoin avaruusasemalla ei kannata rakentaa diesel-sammuttimia. Samoin jos tuohon alukseen tai asemaan rakennetaan alipainesäliöitä, joilla ilmanpainetta vähennetään, niin se vaatii tietenkin lisärakenteiden lähettämistä avaruuteen, ja jokainen avaruusaluksen lähettäminen on todella kallista toimintaa. Jos tuo aluksen vaatima happi varastoidaan hiilidioksidijään muodossa, silloin tuota jäätä voidaan suoraan käyttää palojen sammuttamiseen. Eikä tuolloin ole pelkoa siitä, että joku eläin soluttautui tälle asemalle. Aseman kaasuseos ei saisi kuitenkaan olla puhdasta happea, koska se on niin kamalan helposti syttyvä ratkaisu. Eli muitakin kaasuja pitää kaasuseoksessa olla,jotta avaruusasemalla oleskelu olisi turvallista, mutta ongelma sitten on juuri hengityskaasun  varastoinnissa.

Nimittäin sen pitää olla sellainen, että mikään eläin kuten kärpänen ei siellä eläisi. Tuo säiliö pitää olla sellainen, että se voidaan steriloida kosmisen säteilyn avulla. Tuolloin ei alukselle tule esimerkiksi kärpäsiä tai hyttysiä sekä sieniä, jotka voivat tehdä sen sisäosista elinkelvottomia. Kun puhutaan avaruusaseman hylkäämisestä avaruuteen, niin sen sisällä olevat eliöt ovat tuolla avaruudessa täydellisessä eristyksessä muista eliöistä.

Yksi todella ikävä asia, mikä voi avaruusalukseen tulla on sieni tai mäkäräinen. Tuollainen olento saattaa yhdessä kosmisen säteilyn sekä erityisten kosteus-ja muiden vastaavien olosuhteiden kuten mikro-gravitaation ansiosta muuttua todella paljon, joten siksi asemat pitää aina tuhota Maan ilmakehässä. Noin estetään esimerkiksi geneettisen mutaation takia vaarallisten eliömutaatioiden pääsy maahan. Eli varsinkin noiden hyönteisten kohdalla ei ole tiedossa se, että mitä jatkuva mikrogravitaatio sekä kosminen säteily aiheuttavat niiden alkio-kehitykselle tai miten niiden käytös muuttuu tuossa ympäristössä.



Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...