Skip to main content

Avaruusaseman ongelmana voi olla esimerkiksi homesieni, joka pilaa sen ilman


Ilman happipitoisuuden alentaminen voisi olla hyvä keino hallita esimerkiksi jossain tilassa syttyneen tulipalon, ja tuo hapen poistaminen ilmasta voisi tapahtua keinotekoisen hemoglobiinin avulla. Eli hemoglobiinia kierrätetään pienessä laatikossa niin, että ilma pääsee kosketuksiin sen kanssa, jolloin tuo kaasu saadaan sidottua ilmasta pois. Sen jälkeen tuo elämälle välttämätön kaasu sidotaan hiileen, kuten tapahtuu jokaisen elävän eliön elimistössä. Tällainen väline on kuin jostain Aku Ankan sarjakuvasta, missä rikollisilla on ties mitä laitteita.

Tuon välineen valmistaminen olisi todella helppoa, eli hemoglobiinin vain annetaan virrata jossain kourussa, jossa se pääsee koskettamaan ilmaa, ja sitten se päästetään reagoimaan hiilen kanssa, jolloin happi yhtyy hiileen sekä muuttuu hiilidioksidiksi. Tuollainen hemoglobiiniin perustuva hapen kuljetin on sikäli hyvin yksinkertainen sekä turvallinen väline, että se ei vaadi mitään painetta, ja sitten kun hiilidioksidi halutaan taas muuttaa hapeksi, niin riittää että se ohjataan aktiivihiilen läpi. Eli tuossa reaktiossa hiilidioksidista voidaan pelkistää happea, mikä ehkä on parempi ilmaisu. Jos hengitysilma varastoidaan hiilidioksidina, niin se sitten estää ainakin ilmaa hengittävien organismien pääsyn happisäliöön. Eikä pimeässä ole silloin pelkoa esimerkiksi levien pääsystä tuohon säiliöön.

Kun hengitysilma varastoidaan hiilidioksidia, niin silloin tuo hiilidioksidi voidaan varastoida kiinteässä muodossa eli jäänä. Hiilidioksidin jäisen muodon  muodostumiseen vaaditaan vain vähän alle miinus 60 asteen lämpötila, joten sitä voidaan käyttää esimerkiksi valtameren pohjaan tai avaruusasemille varastoitavaan hengityskaasun olomuotona. Samoin jos tuolla avaruusasemalla tapahtuu esimerkiksi tulipalo, niin silloin ilman happi voidaan ohjata pois tilasta hemoglobiiniin avulla. Samaa menetelmää voidaan käyttää tiloissa, joissa ei voida käyttää halon- tai hiilidioksidisammuttimia. Tuollainen tila voisi löytyä esimerkiksi avaruusasemalta, jossa palon sammutus voisi tapahtua tietenkin päättämällä ilmaa avaruuteen.

Mutta tuo toimenpide sitten vaatii sitä, että avaruuteen päästetty kaasu korvataan uudella, ja se sitten tietenkin lisää kustannuksia, jos avaruuteen joudutaan lähettämään paineilmapulloja. Avaruudessa kaikki kaasu on arvokasta,koska se pitää lennättää sinne raketilla. Joten sen takia olisi tärkeää, että aluksesta ei tarvitse päästää ilmaa ulos, jos siellä sattuu tulipalo.

Samoin avaruusasemalla ei kannata rakentaa diesel-sammuttimia. Samoin jos tuohon alukseen tai asemaan rakennetaan alipainesäliöitä, joilla ilmanpainetta vähennetään, niin se vaatii tietenkin lisärakenteiden lähettämistä avaruuteen, ja jokainen avaruusaluksen lähettäminen on todella kallista toimintaa. Jos tuo aluksen vaatima happi varastoidaan hiilidioksidijään muodossa, silloin tuota jäätä voidaan suoraan käyttää palojen sammuttamiseen. Eikä tuolloin ole pelkoa siitä, että joku eläin soluttautui tälle asemalle. Aseman kaasuseos ei saisi kuitenkaan olla puhdasta happea, koska se on niin kamalan helposti syttyvä ratkaisu. Eli muitakin kaasuja pitää kaasuseoksessa olla,jotta avaruusasemalla oleskelu olisi turvallista, mutta ongelma sitten on juuri hengityskaasun  varastoinnissa.

Nimittäin sen pitää olla sellainen, että mikään eläin kuten kärpänen ei siellä eläisi. Tuo säiliö pitää olla sellainen, että se voidaan steriloida kosmisen säteilyn avulla. Tuolloin ei alukselle tule esimerkiksi kärpäsiä tai hyttysiä sekä sieniä, jotka voivat tehdä sen sisäosista elinkelvottomia. Kun puhutaan avaruusaseman hylkäämisestä avaruuteen, niin sen sisällä olevat eliöt ovat tuolla avaruudessa täydellisessä eristyksessä muista eliöistä.

Yksi todella ikävä asia, mikä voi avaruusalukseen tulla on sieni tai mäkäräinen. Tuollainen olento saattaa yhdessä kosmisen säteilyn sekä erityisten kosteus-ja muiden vastaavien olosuhteiden kuten mikro-gravitaation ansiosta muuttua todella paljon, joten siksi asemat pitää aina tuhota Maan ilmakehässä. Noin estetään esimerkiksi geneettisen mutaation takia vaarallisten eliömutaatioiden pääsy maahan. Eli varsinkin noiden hyönteisten kohdalla ei ole tiedossa se, että mitä jatkuva mikrogravitaatio sekä kosminen säteily aiheuttavat niiden alkio-kehitykselle tai miten niiden käytös muuttuu tuossa ympäristössä.



Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica