Skip to main content

Kännykän ja tabletin ruudun kääntö-ominaisuutta voidaan hyödyntää tehokkaasti myös kauko-ohjaimissa


Älypuhelinten sekä tablettien asentotunnistin on metka ominaisuus, joka löytyy jokaisesta kosketusnäytöllä varustetusta mobiililaitteesta. Se on erittäin hyödyllinen, koska tuolloin laitteen näytön kuvaa voidaan kääntää niin, että siihen voidaan kiinnittää näppäimistö, jolloin kuvan suhde muistuttaa normaalia tietokoneen näyttöä. Tuo tekee tästä laiteyhdistelmästä mukavan käyttää, jolloin älypuhelinta voidaan hyödyntää vaikkapa ohjelmoinnissa tehokkaasti, koska näppäimistö tekee sen käytöstä yhtä  nopean kuin normaalin tietokoneen.  

Mutta älypuhelinten sekä muiden mobiililaitteiden kääntö-ominaisuutta voidaan hyödyntää myös esimerkiksi tietokonepeleissä sekä oikeisiin ajoneuvoihin liitetyissä kauko-ohjauslaitteissa. Tuolloin ruudun kääntö-ominaisuutta hyödyntäen voidaan luoda esimerkiksi virtuaalinen ratti, jota voidaan sitten käyttää sekä oikeissa ajoneuvoissa että tietokonepeleissä. Tuollaisen virtuaalisen ratin käyttö näyttäisi muista siltä, että joku henkilö pitäisi tuollaista mobiililaitetta edessään ja kääntelisi sitä kuin oikeaakin ohjauspyörää. Tuollainen virtuaalinen ratti voisi olla Internetin kautta yhteydessä johokin autoon, jolloin sitä voidaan ohjata tehokkaasti.

Kyseisen auton ohjaamossa olevien valvontakameroiden  sekä muiden valvontalaitteiden välittämät tiedot sitten välittyvät tuon tabletin näytölle, ja muuta kuin sopiva ohjelmisto, jotta auton hallintalaitteiden tiedot saadaan välitettyä tuon tabletin näytölle. Ja tietenkin turvallisuus vaatii sen, että nuo laitteet voivat kommunikoida keskenään interaktiivisesti. Tuohon autoon täytyisi sitten vain asentaa sellaiset kamerat sekä radio-ohjauslaitteet, jotta se voisi sitten liikkua ihmisten keskellä. Kuitenkin tuollaisten mobiililaitteiden kääntely-ominaisuuksien avulla voidaan luoda myös lentokoneen kauko-ohjain, ja silti tuohon laitteeseen ei paljon muutoksia tarvitse tehdä.

Vaikka ihmisten on tätä vaikea uskoa, niin tuon laitteen avulla voidaan suoraan hallita esimerkiksi helikoptereita tai lentokoneita, ja mitään lisälaitteita ei siihen tarvita. Tuon lentokoneen ohjaussauvan liikkeen jäljentämisessä ei tuohon kojeeseen tarvitse tehdä mitään muutoksia, vaan riittää että GPS:n avulla sitten saadaan tämän tabletin paikka tarkasti tietoon. Ja ohjaussauvan vertikaalinen  liike voidaan siirtää “asiakkaan” koneesta todelliseen helikopteriin tai lennokkiin  niin, että GPS paikantaa kyseisen tabletin hyvin tarkasti, jolloin saadaan aikaan virtuaalinen ohjaussauva.

Eli periaatteessa esimerkiksi tavallinen kännykkä voidaan kiinnittää johonkin lasten lelurattiin, ja sitä voidaan käyttää edellä mainittuna ohjaimena. Syy miksi kirjoitan samalla peleistä sekä roboteista johtuu siitä, että samoja fyysisiä ohjaimia voidaan käyttää molemmissa tuotteissa. Sama ohjain joka ohjaa virtuaalista kuvaa tietokoneen ruudulla voi ohjata myös fyysistä lentokonetta tai mitä tahansa muuta välinettä. Tuollainen ohjain voisi olla mullistava esimerkiksi kaivoksissa tai muissa vastaavissa paikoissa, ja sitä voidaan tietenkin käyttää myös “drone”-helikopterien tai muiden vastaavien ilma-alusten ohjaamiseen.

Joten ehkä tulevaisuudessa meillä on autoja joita ohjataan ohjauspyörällä, joka ei ole fyysisesti kiinni missään osassa sen koria. Eli se tarkoittaa sitä, että tulevaisuuden autoilija ottaa tabletin mukaansa, kun hän lähtee ajamaan. Ja tuo tabletti voidaan asettaa telineeseen, joka muistuttaa rattia, ja sitten BlueTooth tai muu langaton liitäntä kytkee tuon laitteen auton ohjaustehostimen moottoriin. Tuollaista autoa ei saisi muuten sitten ehkä liikkumaan ilman sormenjälkitunnistimia. Eli myös muita mobiililaitteiden ominaisuuksia voidaan suoraan hyödyntää robotiikassa.

Ja ehkä tulevaisuuden autossa olisi sellainen turvajärjestelmä, että kun ajaja astuu autoon, niin hän kiinnittää kännykkänsä autoon esimerkiksi printtaus-sovellusta muistuttavan langattoman sovelluksen avulla. Sitten tuo kuljettaja tunnistautuu sormenjäljellä, ja ehkä auto sitten kytkeytyy liikenteen turvallisuusviraston tietokoneisiin, jotka tarkastavat voimassa olevat ajo-oikeudet. Eli niiden henkilöiden sormenjälki, jotka saavat ajaa tuota autoa ovat sen muistissa. Jos tällaisen järjestelmän toimintaa ajatellaan, niin sellaisen voisi joku sarjakuvapiirtäjä ideoida esimerkiksi Aku Ankkaan.


Tuollainen järjestelmä ei ehkä ole mikään kovin mukava muuten, mutta jos esimerkiksi auto yritetään varastaa, niin silloin tuo varkausyritys välittyy ehkä suoraan poliisille, ja sitten jos oikein huumorintajuisiksi ruvetaan, niin silloin voi poliisi ottaa ehkä auton hallintaan, ja ajaa sen etäohjauksen avulla suoraan aseman pihaan, jotta suuremmilta takaa-ajoilta vältytään.


Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...