Skip to main content

Kännykän ja tabletin ruudun kääntö-ominaisuutta voidaan hyödyntää tehokkaasti myös kauko-ohjaimissa


Älypuhelinten sekä tablettien asentotunnistin on metka ominaisuus, joka löytyy jokaisesta kosketusnäytöllä varustetusta mobiililaitteesta. Se on erittäin hyödyllinen, koska tuolloin laitteen näytön kuvaa voidaan kääntää niin, että siihen voidaan kiinnittää näppäimistö, jolloin kuvan suhde muistuttaa normaalia tietokoneen näyttöä. Tuo tekee tästä laiteyhdistelmästä mukavan käyttää, jolloin älypuhelinta voidaan hyödyntää vaikkapa ohjelmoinnissa tehokkaasti, koska näppäimistö tekee sen käytöstä yhtä  nopean kuin normaalin tietokoneen.  

Mutta älypuhelinten sekä muiden mobiililaitteiden kääntö-ominaisuutta voidaan hyödyntää myös esimerkiksi tietokonepeleissä sekä oikeisiin ajoneuvoihin liitetyissä kauko-ohjauslaitteissa. Tuolloin ruudun kääntö-ominaisuutta hyödyntäen voidaan luoda esimerkiksi virtuaalinen ratti, jota voidaan sitten käyttää sekä oikeissa ajoneuvoissa että tietokonepeleissä. Tuollaisen virtuaalisen ratin käyttö näyttäisi muista siltä, että joku henkilö pitäisi tuollaista mobiililaitetta edessään ja kääntelisi sitä kuin oikeaakin ohjauspyörää. Tuollainen virtuaalinen ratti voisi olla Internetin kautta yhteydessä johokin autoon, jolloin sitä voidaan ohjata tehokkaasti.

Kyseisen auton ohjaamossa olevien valvontakameroiden  sekä muiden valvontalaitteiden välittämät tiedot sitten välittyvät tuon tabletin näytölle, ja muuta kuin sopiva ohjelmisto, jotta auton hallintalaitteiden tiedot saadaan välitettyä tuon tabletin näytölle. Ja tietenkin turvallisuus vaatii sen, että nuo laitteet voivat kommunikoida keskenään interaktiivisesti. Tuohon autoon täytyisi sitten vain asentaa sellaiset kamerat sekä radio-ohjauslaitteet, jotta se voisi sitten liikkua ihmisten keskellä. Kuitenkin tuollaisten mobiililaitteiden kääntely-ominaisuuksien avulla voidaan luoda myös lentokoneen kauko-ohjain, ja silti tuohon laitteeseen ei paljon muutoksia tarvitse tehdä.

Vaikka ihmisten on tätä vaikea uskoa, niin tuon laitteen avulla voidaan suoraan hallita esimerkiksi helikoptereita tai lentokoneita, ja mitään lisälaitteita ei siihen tarvita. Tuon lentokoneen ohjaussauvan liikkeen jäljentämisessä ei tuohon kojeeseen tarvitse tehdä mitään muutoksia, vaan riittää että GPS:n avulla sitten saadaan tämän tabletin paikka tarkasti tietoon. Ja ohjaussauvan vertikaalinen  liike voidaan siirtää “asiakkaan” koneesta todelliseen helikopteriin tai lennokkiin  niin, että GPS paikantaa kyseisen tabletin hyvin tarkasti, jolloin saadaan aikaan virtuaalinen ohjaussauva.

Eli periaatteessa esimerkiksi tavallinen kännykkä voidaan kiinnittää johonkin lasten lelurattiin, ja sitä voidaan käyttää edellä mainittuna ohjaimena. Syy miksi kirjoitan samalla peleistä sekä roboteista johtuu siitä, että samoja fyysisiä ohjaimia voidaan käyttää molemmissa tuotteissa. Sama ohjain joka ohjaa virtuaalista kuvaa tietokoneen ruudulla voi ohjata myös fyysistä lentokonetta tai mitä tahansa muuta välinettä. Tuollainen ohjain voisi olla mullistava esimerkiksi kaivoksissa tai muissa vastaavissa paikoissa, ja sitä voidaan tietenkin käyttää myös “drone”-helikopterien tai muiden vastaavien ilma-alusten ohjaamiseen.

Joten ehkä tulevaisuudessa meillä on autoja joita ohjataan ohjauspyörällä, joka ei ole fyysisesti kiinni missään osassa sen koria. Eli se tarkoittaa sitä, että tulevaisuuden autoilija ottaa tabletin mukaansa, kun hän lähtee ajamaan. Ja tuo tabletti voidaan asettaa telineeseen, joka muistuttaa rattia, ja sitten BlueTooth tai muu langaton liitäntä kytkee tuon laitteen auton ohjaustehostimen moottoriin. Tuollaista autoa ei saisi muuten sitten ehkä liikkumaan ilman sormenjälkitunnistimia. Eli myös muita mobiililaitteiden ominaisuuksia voidaan suoraan hyödyntää robotiikassa.

Ja ehkä tulevaisuuden autossa olisi sellainen turvajärjestelmä, että kun ajaja astuu autoon, niin hän kiinnittää kännykkänsä autoon esimerkiksi printtaus-sovellusta muistuttavan langattoman sovelluksen avulla. Sitten tuo kuljettaja tunnistautuu sormenjäljellä, ja ehkä auto sitten kytkeytyy liikenteen turvallisuusviraston tietokoneisiin, jotka tarkastavat voimassa olevat ajo-oikeudet. Eli niiden henkilöiden sormenjälki, jotka saavat ajaa tuota autoa ovat sen muistissa. Jos tällaisen järjestelmän toimintaa ajatellaan, niin sellaisen voisi joku sarjakuvapiirtäjä ideoida esimerkiksi Aku Ankkaan.


Tuollainen järjestelmä ei ehkä ole mikään kovin mukava muuten, mutta jos esimerkiksi auto yritetään varastaa, niin silloin tuo varkausyritys välittyy ehkä suoraan poliisille, ja sitten jos oikein huumorintajuisiksi ruvetaan, niin silloin voi poliisi ottaa ehkä auton hallintaan, ja ajaa sen etäohjauksen avulla suoraan aseman pihaan, jotta suuremmilta takaa-ajoilta vältytään.


Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica