Skip to main content

Solar Stratos sekä uuden sukupolven aurinkovoimaa käyttävät lentokoneet mullistavat monia asioita ilmailussa että tietotekniikassa


Solar Stratos on Sveitsiläinen aurinkopaneeleita sekä sitä kautta aurinkovoimaa käyttävä lentokone, joka kohoaa todella korkealle. Se on itseasiassa Cessna, johon on asennettu pidemmät siivet, jotka on varustettu alaspäin taivutetuilla, sekä alasiipilaipoiksi kutsutut levyt, joilla ilmaa padotaan siiven alle, jotta kone saisi paremmin otettua korkeutta, ja tätä muuten on sellainen asia, että noiden ultra-korkeudella lentävien koneiden lentäjillä pitää ehdottomasti olla avaruuspuku.

Mikäli tuolla hyvin korkealla stratosfäärissä lennettäessä  tapahtuu koneen rungossa vuoto, niin silloin lentäjän ruumiinnesteet alkavat kiehua. Myös kosminen säteily saa aikaan sen, että koneen lentäjän tulee kuitenkin käyttää suojapukua, tai sitten sen rakenne pitää muuttaa erittäin raskaaksi, koska kosmista säteilyä vastaan täytyy käyttää säteily-suojaa. Myös onnettomuuteen pitää aina varautua, ja kun lennetään ääriolosuhteissa, niin silloin on paljon asioita, jotka voivat mennä vikaan. Tämän takia monissa stratosfäärikoneissa käytetään yleensä paineistamatonta ohjaamoa, koska se auttaa rakennetta kestämään paremmin. 

Näet jos tuolla lähes avaruuden rajoilla lennetään koneilla, joissa on paineistettu ohjaamo, niin silloin niiden runkoon kohdistuu erittäin suuri rasitus, koska paine-ero on niin valtavaan suuri. Ja jos koneen runkoon tulee silloin reikä, niin ulos purkautuva paine sitten repii koneen rungon kappaleiksi. Tuon takia on helpompaa varustaa lentäjä avaruuspuvulla, joka suojaa häntä kosmiselta sätelyltä sekä paine-erolta. Jos koneeseen tulee tuolloin toimintahäiriö, niin lentäjä voi pelastautua normaalisti laskuvarjolla, eli tuolloin toiminta on samanlaista, kuin muissakin korkealta tapahtuvissa laskuvarjohypyissä, joten sen takia kannattaa avaruuspukua käyttää. 

Koneen pintaan on kiinnitetty aurinkopaneelit, joista sen sähkömoottori saa energiaa. Tuotaa konetta markkinoidaan laitteena, jolla ihminen voi lentää avaruuden rajoille. Aurinkovoimaa käyttävien lentokoneiden etuna on se, että ne eivät tarvitse happea moottorinsa käyttämiseen.  Sen takia ne voivat lentää erittäin korkealle, ja siksi näiden välineiden käyttö voisi olla perusteltua, jos halutaan lähettää pieniä avaruussukkuloita kiertoradalle. Tuolloin tuo X34/37B:n kaltainen laite kiinnitetään tähän lentokoneeseen, joka nostaa sen äärimmäisen korkealle. 

Kyseessä on sitten vain muunnos siitä laitteesta, jonka Virgin Galactica-yhtiö kehitti omaa avaruussukkulaansa varten, ja NASA käyttää sitä myös X34/37B- avaruussukkulan lähettämiseen. Noiden aurinkovoimalla toimivien Solar Stratoksen kaltaisten koneiden käyttö voisi olla erittäin mielenkiintoista monissa muissakin tehtävissä, jotka voivat liittyä erilaisiin kommunikaatio- ja muihin ratkaisuihin. Jos tuollainen aurinkokäyttöinen lentokone muutetaan.

Noiden koneiden takaosaan voidaan asentaa esimerkiksi kommunikaatioon käytettäviä laitteita, joilla voidaan vahvistaa tietoverkkoa, ja korvata osittain myös satelliitteja. Mutta niitä voidaan käyttää myös sotilaallisissa tehtävissä. Nämä laitteet voidaan myös varustella elektronisen sodankäynnin tehtäviä varten, tai ne voivat osoittaa maaleja muille rynnäkkö-koneille. 

Kuitenkin noiden koneiden käyttö ei välttämättä rajoitu pelkästään tiedusteluun. Niiden takaosaan voidaan asentaa myös taktisia täsmäaseita kuten Hellfire-ohjuksia, joiden käyttö tällaisen koneen yhteydessä voi olla äärimmäisen tappavaa. Stratosfääristä pudotettu kevyt panssarintorjuntaohjus voi aiheuttaa vakavan uhan, jos se laukaistaan vaikkapa öljynjalostamon krakkaus-torniin, missä öljyä jalostetaan bensiiniksi.

Samoin jos tuollainen ase sattuu osumaan vaikkapa varikoille tai radio-keskukseen sekä muuntamoihin sekä voimalaitosten turbiineihin, niin se voi katkaista sähkövirran laajoilta alueilta. Nuo laitteet voivat viedä myös pienois-lennokkeja toiminta-alueelleen, jolloin nuo laitteet voivat toimia erittäin tehokkaasti esimerkiksi maalien osoitusta koskevissa tehtävissä. Tuollaiset pienet nanokokoiset robotti-hyönteiset voidaan varustaa esimerkiksi GPS-laitteilla, joita sitten käytetään kohteiden paikantamisessa. Eli nuo pienet hyönteisiä muistuttavat laitteet ohjataan kohteisiin kuten lentokone-bunkkereihin tai koneiden siipien päälle, ja niiden GPS-laitteiden avulla kohdennetaan esimerkiksi JDAM-täsmäpommit. Tai sitten ne kohdentavat täsmäaseita omien laseriensa avulla.

Tuollaiset kääpiö-lennokit voidaan pudottaa alueelle vain muutamia minuutteja ennen iskua, jolloin esimerkiksi B-2-pommikoneiden käyttämiä täsmäaseita ei tarvitse suunnata maassa olevien erikoisjoukkojen toimesta. Eli nuo GPS-laitteet lähettävät kohdetiedot suoraan koneen alla oleville pommeille, ja jos tuollainen GPS-lutikka sattuu istahtamaan esimerkiksi liikkuvan junan tai panssarivaunun päälle, niin silloin sen kohdennus liikkuvaan kohteeseen onnistuu varmasti, koska tuollainen GPS-laite voi päivittää lähettämänsä paikannustiedot vaikka satoja kertoja sekunnissa, jolloin GPS-pommi voi toimia samalla tavalla kuin laserin avulla maaliin hakeutuvat pommit. 

Samoin noissa pienissä roboteissa voi olla pieni räjähde, jolla nuo välineet voivat eliminoida vastapuolen komentajia sekä vaurioittaa GSM- toistin-asemia, joita voidaan tietenkin tuhota myös keveillä radiosäteilyä lähettävään kohteisiin hakeutuvilla ohjuksilla. Eli tällaiset korkealla lentävät sähkökäyttöiset lennokit voidaan muuttaa helposti useisiin tehtäviin sopiviksi, ja jos ne rakennetaan tutkassa näkymättömiksi, niin niiden tuhoaminen on erittäin vaikeaa, koska sähkömoottori jättää hyvin alhaisen infrapuna-alueen jäljen, joten  silloin on ohjuksen kohdistaminen tähän kohteeseen erittäin vaikeaa.

https://sites.google.com/view/aurinkolentokone/etusivu

http://solarstratos.webnode.fi




Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica