Skip to main content

Ilmaston muuttumisen esiin tuomia ongelmia ovat esimerkiksi hurrikaanien esiintymisalueen laajeneminen sekä sen aiheuttamat uhat.


Kun puhutaan ilmaston lämpenemisestä, niin siitä seuraa aivan uudentyyppisiä uhkakuvia, joista pelottavimmat liittyvät nimenomaan hurrikaaneihin. Näet jos maapallon ilmasto lämpiää, niin hurrikaanien esiintymisalue laajenee, mistä seuraa ongelmia esimerkiksi pohjoisella merialueella liikkuvien laivojen kannalta. Monien ihmisten mielestä säätä voitaisiin modifioida, eli pilviä hajottaa, jotta tuo hurrikaanien muodostuminen jää toteuttamatta ainakin osittain, koska hurrikaani syntyy siten, että pilvipeite lämpiää, jolloin coriolisvoima alkaa pyörittää tuota pilvimassaa, joka vetää ilman pyörteelle.



Ilmaston lämpenemisen pelätään sekä laajentavan hirmumyrskyjen esiintymisalueita sekä myös lisäävän niiden esiintymistiheyttä sekä noiden luonnonilmiöiden oletetaan voimistuvan pilivipeitteen paksuuntuessa.  Nimittäin juuri pilvet saavat aikaan sen, että tuon sääilmiön aikaansaama matalapaine alkaa tiivistyä. Kun pilven vesipisarat alkavat ikään kuin kiskoa kaasua mukanaan, niin silloin tuon ilmiön sisällä oleva tuulen nopeus alkaa kasvaa. Kun hurrikaani liikkuu veden päällä, niin silloin sen voima lisääntyy, koska haihtuminen paksuntaa pilviverhoa, joka pyöriessään saa aikaan ilmapyörteen vahvistumisen. Samoin kun aurinko lämmittää pilviä, niin ne alkavat pyöriä nopeammin, jolloin ilman nopeus noiden pilvien alla kasvaa.



Mikäli hurrikaaneja alkaa esiintyä laajemmalla alueella, niin silloin monissa maissa, jotka ovat alavilla alueilla tulee ongelmia. Mikäli hurrikaani kulkee välillä maan ylitse, niin silloin se menettää tehonsa. Mutta jos hurrikaani pääsee koskettamaan mannerta niin, että se tulee suoraan avomereltä, niin silloin voi tilanne muuttua hyvin vaaralliseksi. Eli Katrinan kanssa oli onni onnettomuudessa, että myrsky saapui Bahaman kautta, mutta jos trooppinen hurrikaani koskettaisi maata ensimmäisen kerran New Yorkissa, niin silloin varmasti tilanne olisi erittäin vakava. Tai oikeastaan vielä vakavampi kuin Katrinan tapauksessa.


Jos hirmumyrskyjen ilmenemistiheys kasvaa, niin silloin tietenkin ovat esimerkiksi Karibian alueen asukkaat vaarassa, sekä merialueiden liikenne häiriintyy. Kuitenkin voidaan sanoa, että myös lisääntyvät sateet aiheuttavat ongelmia muuallakin kuin Kaliforniassa. Myös Appalakeille satava liika lumi tai vesi aiheuttavat samanlaisia uhkakuvia myös USA:n Itärannikolla sijaitseville kaupungeille, kuten Washington DC:lle sekä New Yorkille, ja tietenkään globaalin lämpenemisen tuomat haitat eivät rajoitu Pohjois-Amerikkaan.


Myös Alpeille tai muihin vuoristoihin satanut vesi aiheuttaa tulvia sellaisissa paikoissa kuin Rotterdam, Pariisi sekä muissa kaupungeissa, jotka sijaitsevat jokien varsilla. Mutta kun puhutaan jokien varsilla olevien asutuskeskusten kokemista uhista, niin silloin tietenkin heti mieleen tulee sellainen skenaario, että kaupunkien suojaksi rakennetut suojapadot lähtevät murtumaan, jolloin Lousianan pääkaupungin New Orleansin tuhonnut hirmumyrsky Katrina voi olla pieni tuulenhenkäys tuollaisen jokea alas syöksyvän tulva-aallon vierellä, koska Katrinan tapauksessa tuo myrsky näkyi satelliiteissa, ja sen eteneminen voitiin ennustaa melko tarkasti.


Jos jotain jokea pitkin lähtee alas valtava hyökyaalto, niin silloin saattaa olla niin, että tuollainen valtavan voimakas veden syöksyminen joenuomaa pitkin alas jää ehkä huomaamatta, jolloin pato saattaa murtua hyvinkin äkisti. Tietenkin esimerkiksi Potomac-joen uomaa pitkin kulkeva tulva saisi varmasti myös veden kohoamaan Valkoisen Talon kellariin, ja tällä kertaa joudumme toteamaan, että se minkä kannan USA:n hallinto ottaa, on saman tekevää, koska luonto ei poliitikkoja usko.  


Sään modifiointi on erittäin vaarallista toimintaa, ja suurvalloilla on varmasti myös tätä asiaa koskevaa teknologiaa hallussaan. HAARP-laitteilla eli taivaalle suunnattujen mikroaaltoja lähettävillä antenneilla voidaan aiheuttaa takatalvi suuriin osiin pohjoista tai eteläistä pallonpuoliskoa. Tuo toiminta perustuu siihen, että taivaalle suunnattujen mikroaalto-asemien avulla luodaan ikään kuin ketju, jolla luodaan nousevia termiikkejä, joiden läpi eivät päiväntasaajalta tulevat lämpimät virtaukset pääse.

Tuon mikroaalto-asemien ketjun avulla napa-alueet eristetään päiväntasaajalta tulevilta lämpimiltä ilmavirtauksilta. Kun napa-alueet ovat sitten kylmenneet tarpeeksi, niin sitten mikroaalto-laitteet sammutetaan, jolloin ílmavirtaukset pääsevät kohtaamaan toisensa, jolloin ilma sitten alkaa viilentyä. Tuon jälkeen sitten napakalottien kylmä alue leviää laajemmalle vyöhykkeelle, eli johonkin kohtaan maapalloa luodaan korkeapaineen vyöhyke, joka sitten saa aikaan sellaisen ilmiön, missä napa-alueiden kylmä ilma alkaa levittäytyä suuremmalle alueelle, koska tuolloin luodaan tilanne, missä päiväntasaajalta tuleva lämmin ilma ei vain pääse nousemaan kohti napoja, ja tuolloin sitten tuo napojen alueella oleva ilmamassa viilenee. Tämän jälkeen tuo ilma päästetään vajoamaan kohti päiväntasaajaa.

https://sites.google.com/view/ilmastonmuutoksenuhka/etusivu

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca...

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require elec...

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica...