Skip to main content

Lentokoneiden seisminen salaisuus: vulkanismin hallintaa sekä tutka-tekniikkaa, joka voi olla jonkun pahin painajainen


Vulkanismia on aina pelätty aivan aiheesta, mutta kun puhutaan teknisestä kehityksestä, niin ehkä tulevaisuudessa me ihmiset voimme hallita tulivuoria. Tämä hallinta on periaatteessa hyvin yksinkertaista, eli tulivuoren magma-säiliöön porataan vain reikiä, joiden kautta se voisi purkaa paineensa hiljaa sekä hallitusti. Nuo reiät voidaan tehdä laser-poralla, ja jos niitä on tarpeeksi, ja ne pidetään auki, niin silloin tuo vulkaani voisi olla purkautumatta.

Kuitenkin on toinen tapa hallita tulivuoria, ja se perustuu siihen, että niiden kraaterit räjäytetään auki tai purkautuvan tulivuoren magma-tiehyitä aletaan laajentaa esimerkiksi räjäyttämällä sen huippu kappaleiksi, jolloin kapillaari-ilmiön vaikutus ei niin suuri olisi, tai ainakin purkaus voisi sattua ennalta arvattavaan aikaan. Tietenkin esimerkiksi laava-virtojen suuntaa on osattu kääntää jo pitkään esimerkiksi maa-valleilla tai kaivamalla niiden reitille ojia.

Eräässä elokuvassa on mainintoja “avaruussukkulan seismisestä salaisuudesta” , joka on oikeastaan ikään kuin vitsi tai syy lähettää tuon elokuvan päähenkilö mielisairaalaan. Mutta kuten tiedämme, niin vulkanismia sekä maanjäristyksiä on kautta aikojen haluttu hyödyntää esimerkiksi taisteluissa. Kun puhutaan siitä, miten monissa kirjoissa esimerkiksi Kaliforniassa olevaan Sand Andreasin mannerlaattojen siirroslinjaan on asennettu vetypommeja, joilla kyseinen osavaltio saadaan sitten vajoamaan veden alle. Kuitenkaan ajatus maanjäristysten hyödyntämisestä esimerkiksi vihollisen ohjus-tukikohtien sekä muiden bunkkerien tuhoamisessa ei ole mitenkään uusi.


Jo Toisen Maailmansodan aikaan oli Britannian ilmavoimilla käytössään 5000 kilon “Tallboy” sekä 10 000 kilon “Grand Slam” pommeja, joiden tarkoitus oli tuhota saksan sukellusvenetukikohtia, jotka olivat maan sisään kaivettuja bunkkereita. Noiden bunkkerien tuhoaminen maanalaisella shokki-aallolla oli tehokas tapa murskata vihollisen tärkeää infrastruktuuria. Tuon jälkeen on noista pommeista kehitelty ydin-latauksilla varustettuja versioita, joiden tuhovoima riittää myös hyvin panssaroitujen kohteiden tuhoamiseen. Kyseiset seismiset pommit ovat muodoltaan pitkiä sekä kapeita, ja niiden toiminta on sellaista, että ensin laskuvarjo kääntää aseen oikeaan asentoon maahan nähden, jonka jälkeen sen raketti-boosteri käynnistyy.

Tuo ase saattaa olla tandem-ydinpommi, eli kaksi tai useampia tällaisia aseita suunnataan samaan kohteeseen siten, että ne iskevät samaan paikkaan muutaman sekunnin välein, jolloin ne porautuvat lopulta myös kaikkein raskaimmin  panssaroitujen bunkkerien katon läpi. Kuitenkaan tämä väline ei ole se kaikkein pelätyin seisminen ase, vaikka se voidaan pudottaa kohteeseensa maapallon kiertoradalta.


Erittäin pelätty malli liittyy sähkömagneettisen säteilyn hyödyntämiseen tuollaisen keinotekoisen maanjäristyksen luomisessa. Tuossa elektromagneettiseen laitteeseen perustuvassa  ratkaisussa maan sisään luodaan keinotekoinen magmatasku, joka sitten saa aikaan sen, että maa alkaa jossain kohtaan tärähdellä, ja tuollainen ihmisen aikaansaama maanjäristys voi olla todella vaarallinen. Meillä on jo tähän tarvittava tekniikka hallussamme. Eli meidän pitää vain lähettää maapallon kiertoradalle joko passiivinen radio-heijastin tai sitten maan kiertoradalle voidaan lähettää kaksi radiomaseria, joiden avulla sitten maan pinnan alle luodaan valokaari.

Tuollaiset radiomaserit voivat olla joko omavaraisia tarvitsemansa energian suhteen, eli nuo välineet olisi varustettu valtavilla aurinkopaneeleilla. Tai sitten ne voivat toimia siten, että noihin satelliitteihin kohdennetaan valtavan voimakkaita radioaaltoja, jotka se sitten kokoaa ja välittää nuo signaalit maan sisään. Tuollainen väline on äärimmäisen vaarallinen, koska sen avulla voidaan esimerkiksi talojen sisään muodostaa valokaaria, joiden takia ihmiset voivat polttaa itsensä todella pahasti.

Nämä ELF-radioon perustuvat maserit voivat tuhota minkä tahansa ydinsukellusveneen, minkä ne havaitsevat. Tuollainen laitteisto on periaatteessa jo olemassa. Tarvitaan vain kaksi tutkavalvontasateliittia kuten “Lacrossea”, joiden tutkat synkronoidaan samalle taajuudelle, ja sitten ne kohdennetaan samaan maapallon kohtaan, johon syntyy sitten erittäin kuuma valokaari. Toki noiden radioiden ei välttämättä tarvitse olla mitään suunnattuja laitteita, vaan aivan tavalliset tutkat voivat aiheuttaa tämän ilmiön, joten periaatteessa kaksi AWACS (Airborne Warning And Control System)-koneet voisivat toimia tällaisina aseina niin, että niiden tutkat säädetään toimimaan samalla aaltopituudella, jolloin noiden radiosäteiden leikkauskohdassa ilmenee tuo ilmiö.

Eli tässä kirjoitelmassa AWACS tarkoittaa kaikkia maailman tutkavalvontakoneita eikä vain USA:n Boeing E-3 “Sentry” tai Venäjän IL-76 “Mainstay”- koneita, joiden tehtävänä on sekä etsiä maan pinnan läheisyydessä lentäviä maaleja, ja ohjata omien hävittäjien toimintaa alaspäin katsovan tutkansa avulla.  Toki jos nuo koneet on varustettu sopivilla tutkilla, niin niillä voidaan etsiä myös sukellusveneitä sekä bunkkereita. Tuolloin niihin pitää vain kiinnittää ELF-tutka, joka voi läpäistä esteitä tehokkaammin, ja tuota aallonpituutta käytetään myös sukellusveneiden viestinnässä, kun vene on erittäin syvällä meren pinnan alla.

NORAD:issa on epäilty että Kanadaan vuonna 1978 pudonneen KOSMOS-954-satelliitin ydinreaktori liittyy tämän tyyppiseen aseeseen, jolla olisi voitu periaatteessa tuhota esimerkiksi Minuteman-ohjuksia siiloihin. Kun pohditaan Kosmos-954-satelliitin rakennetta, niin kyseessä oli ydinkäyttöinen satelliitti, joka toimi kuitenkin vain vuoden verran. Ja tuollaista valtavan voimakkaalla voimanlähteellä varustettua satelliittia ei tehdä ainakaan vuoden kestävää tehtävää varten.


Noiden tehokkaiden kompaktien reaktorien valmistaminen sekä lähettäminen maata kiertävälle radalle ei mikään kovin helppo toimenpide, koska jos raketti hajoaa kesken lähdön, niin silloin korkeasti radioaktiivista ainetta leviää pahimmillaan pitkin maan ilmakehää. Ja jos kyseessä on tällainen ase, niin se voi rauhan aikana toimia SORSAT(Sea Observation Reconnaissance Satellite)-tehtävissä, ja jos siinä on käytössä ELF(Extra Low Frequency)-tutka, niin niiden avulla voivat nuo satelliitit paikantaa minkä hyvänsä sukellusvenen tai bunkkerin mitä maapallolta löytyy. Ja kun kaksi näistä satelliiteista haarukoi tutkansa radioaallot samaan kohteeseen, niin silloin siinä oleva kohde kuumenee välittömästi erittäin kuumaksi.

http://seisminensalaisuus.webnode.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica