Skip to main content

Ajatuksia Steven Spielbergin elokuvasta "Kauhun kilometrit" (Duel 1971)


Elokuva “Duel”  eli “Kauhun kilometrit” vuodelta 1971 kertoo äärimmäisestä rattiraivosta, missä erittäin outoa rekkaa ajava kuljettaja yrittää surmata hänen ohitseen ajaneen henkilön. Kun tuota Spielbergin uran alkuaikojen elokuvaa pohditaan, niin itse olen sitä mieltä, että tuon kyseisen rekan ei ainakaan mistään normaalista kuljetusfirmasta pitäisi saada ajoja. Eli niin huono ja suttuinen auto on kyseessä, että se kyllä aivan varmasti pysäytettäisiin, eikä tuollaista kuskia muutenkaan minkään rekan rattiin päästettäisiin. Kuitenkin tuo elokuva on varsin puhutteleva kuvaus siitä, mitä voi maantiellä tapahtua, jos joku menettää väärässä paikassa malttinsa.



Tuo elokuva on varmasti innoittanut myös Stephen Kingiä kirjoittamaan kirjan “Christine”, josta sitten John Carpenter ohjasi sen ilmestymisvuotena 1983 samannimiseen elokuvan, missä “pääosassa” on “Peterbilt”-merkkisen rekan sijasta vuoden 1963 “Plymouth Fury”, joka sitten alkaa hallita omistajansa mieltä. Samoin auton omistajan tyttöystävä meinaa kuolla auton matkustamoon päässeen hiilimonoksidin takia, joten tuosta autosta tai kirjasta varmaan voitaisiin tehdä erittäin hyytävä SciFi-kauhutarina, missä joku on kehittänyt loistavaan ajoneuvon, millä hän voi tehdä salamurhia.



Kyseinen ajoneuvo olisi oikeastaan melko helppo valmistaa. Siihen tarvitaan vain kameralla varustettu kauko-ohjauslaitteet sekä venttiili joka päästää hiilimonoksidia ajoneuvon hyttiin, ja ehkä noiden elokuvien tekijöillä on ollut sellainen ajatus, että esimerkiksi Mafia valmistaisi tuollaisen iskuajoneuvon jossain korjaamollaan. Esimerkiksi “Kauhun kilometrien” “Peterbilt” olisi sopiva tuollaiseen murha-operaatioon, missä auto otetaan etäkäytön avulla hallintaan, ja sitten sitä käytetään tällaiseen kamalaan asiaan. Tuolloin mafian miesten mielessä voisi olla sellainen asetelma, että tuollaisen raihnaisen rekan ajaja tai omistaja olisi ajanut konkurssin jälkeen jonkun lakimiehen tai vastaavan henkilön kuoliaaksi, ja tämän jälkeen tehnyt itsemurhan rekan pakokaasuilla.



Eli tämä kauhukuva olisi sellainen, että rekan ohjaustehostimeen olisi asennettu moottori, joka kääntää autoa, ja sitten polkimen varsiin sellaiset servomoottorit, joiden avulla niiden asentoa voidaan säätää, jolloin autolla voidaan ajaa tiellä. Ja auton maskiin tietenkin voidaan asentaa kamera, jolla tuo autoa operoiva henkilö voi nähdä mihin hän ajaa.



Ja kun mafian miehet sitten löytävät oikean kuskin, niin he vain avaavat autoon piilotetun venttiilin, ja päästävät pakokaasun ohjaamoon. Tuolloin sitten käy niin, että kuljettaja ei ehkä ehdi huomata monoksidia ja menehtyy. Sitten noiden mafian miesten vain täytyy ottaa auto hallintaan. Mikäli ajatellaan asiaa siten, että tuollaiset kammottavat murhamiehet oikeasti valitsisivat jonkun sopivan kuljettajan tällaiseen tehtävään, niin tietenkin he voisivat käyttää huumeita käyttävää henkilöä, jollainen ei saisi missään tapauksessa ajaa mitään raskasta kalustoa.



Tuolloin rikolliset vain sitten lavastaisivat tämän murhan epätoivoisen kuljettajan teoksi, ja sitten tietenkin tuo henkilö olisi arvokas kuolleena, koska tuolloin voidaan esittää hänen joutuneet epätoivon valtaan. Se miten sitten nämä autoon asennetut lisävarusteet voidaan selittää tai noita asennuksia peitellä on hiukan toinen asia.



Eli tietenkin rikospaikkatutkinnan pitää aina olla perusteellinen, ja tällaisessa tapauksessa sitten varmasti olla hyvin perusteellinen, ja tuolloin aina rekka tietenkin myös puretaan. Kuitenkin tuollainen toiminta voisi olla jonkun rikoselokuvan kantavana ideana. Eli kannattaa vähän miettiä, mitä varten joku palkkaisi juopon kuljettajan tai antaa jollekin olemattomalle kuljetusfirmalle kuljetuksia.



Elokuvan “Kauhun kilometrit”  lopussa sitten tuon rekan lastikin paljastuu vedeksi, eli siinä sitten kuvataan melkoista fantasiaa, missä ihminen on kadottanut täysin todellisuudentajunsa ja kuvittelee ajavansa jotain lasteja. Joten ehkä Spielberg tavoitteli tuossa elokuvan loppukohtauksessa sellaista tilannetta, että joku kuljetusyrittäjä olisi joutunut psykoosiin, ja sitten alkanut kuvitella ajavansa rekkaa, eli tuossa tapauksessa kyseessä olisi joku "Friday 13"-elokuvan maantielle sijoitettu varhainen versio, missä moottorisaha on korvattu Peterbilt 281-mallisellla rekalla.


Mutta tietenkin elokuva on kuuluisa siitä, että tuon rekan kuljettajaa ei näytetä koko elokuvan aikana, joten ehkä Spielberg ajatteli kuvata kauko-ohjattavaa ajoneuvoa, ja sillä tehtyä iskua. Se sitten olisi tietenkin myös sopiva motiivi tuollaiselle takaa-ajolle. Eli tuo “hyvis” olisi nähnyt rekan ajelevan ilman ajajaa, ja siitä sitten olisi tuon laitteen olemassaolo peittää ajamalla hänet hengiltä. Joten se olisi sopiva aihe myös johonkin “X-filesin” jaksoon.

https://kirjabloggaus.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica