Skip to main content

Avaruuspukujen uusia käyttökohteita voivat olla Fukushiman kaltaiset onnettomuudet


Avaruuspukujen uusia käyttökohteita voivat olla esimerkiksi Fukushiman kaltaiset onnettomuudet, missä radioaktiivisen sätelyn takia eivät ihmiset kykene toimimaan. Samoin robottien ongelmana tällaisessa äärimmäisessä radioaktiivisessa sätelyssä on se, että tuollainen säteily sitten aiheuttaa vaikeuksia viestiyhteyksissä, koska ilma ionisoituu tuolla reaktorin läheisyydessä, jolloin radoaalto ei läpäise tuota ionikupu. Ikävä kyllä tuo sama radioaktiivinen säteily estää ihmisen hermoston toiminnan, jolloin ihminen lamaantuu välittömästi. Kuitenkin avaruuspukujen tai tarkemmin ottaen avaruuskävelyyn tarkoitettujen pukujen käyttö on erittäin tehokas tapa välttää radioaktiivista säteilyä, ja noiden pukujen pinta tietenkin kestää erittäin hyvin kulutusta, joten esimerkiksi raunioista törröttävät rautakappaleet eivät revi avaruuspukua kappaleiksi.


Ja syy siihen miksi tällaista avaruuskävelyitä varten kehitettyä pukua ei käytetä missään maanpinnalla johtuu noiden pukujen painosta. Eli varsinaisesti sätelyltä suojaava puku on helppo valmistaa, eli tuolloin synteettisestä materiaalista valmistettu painepuku vain vuorataan lehtikullalla. Mutta sitten tietenkin seuraa ongelmia tilanteissa, jossa on räjähdys- tai kompastumisen vaara, koska jos tuollaisen ydinvoimala-onnettomuuden yhteydessä sitten joudutaan lähtemään sammuttamaan reaktoria, niin silloin on mahdollista, että esimerkiksi vety tai joku vesiputki räjähtää kappaleiksi. Kuitenkin jos käytössä on avaruuspuku, sekä siihen liitetty HULC-eksoluuranko, niin silloin voi käydä niin, että tuollaisen reaktorin sammuttaminen on erittäin helppoa sekä vaivatonta.


Kuitenkin avaruuspuvun paino johtuu lähinnä siinä olevasta mikrometeoriittisuojasta, joten teoriassa niitä voidaan käyttää myös esimerkiksi erittäin tehokkaina uuden sukupolven haarniskoina, joiden pinta kestää vaikka konetykin ammuksen, ja tietenkin HULC-eksoluuranko sitten auttaa myös tällaisten laitteiden käytössä. HULC on alun perin liikuntarjoitteisten ihmisten käyttöön kehitetty kuljetusjärjestelmä, mikä koostuu hydraulisista männistä sekä laitteistosta, joka rekisteröi ihmisen lihasten liikkeitä tai oikeastaan niiden hermoissa kulkevia sähkösignaaleja. Jos ihminen kykenee liikkumaan, niin HULC vain aistii ihmisen käden tai jalan lihaksen liikkeitä, ja sitten auttaa ihmistä nostamaan erittäin raskaita painoja.


Oikeastaan voidaan sanoa, että HULC (Human Universal Load Carrier) -laitteiston avulla voi normaaleilla lihaksilla varustettu ihminen nostaa vaikka henkilöauton ilmaan, jos vain hydrauliikassa on tarpeeksi voimaa, ja laite on varustettu rannetuella, mikä estää kättä taipumasta alaspäin. Avaruuspuku on tietenkin hyvin kiehtova varuste, ja sen etuna on tietenkin se, että tämä sama puku toimii myös kilometrien syvyydessä valtameren pohjassa, joten sillä varustettu henkilö voisi periaatteessa sitten toimia sekä maan pinnalla sekä meren syvyydessä. Samoin avaruuspuku voidaan ladata raketti- tai suihkumoottorilla varustetulla lentolaitteeella, joka muuten on erittäin vaarallinen.

http://bleex.me.berkeley.edu/research/exoskeleton/hulc/

Tuollainen "Tähtien Sodasta" tuttu selkään pantava "lentoreppu" on sikäli ongelmallinen, että siitä lähtevä pakokaasu saattaa polttaa sen käyttäjän pahasti, mutta avaruuspuvun käyttö tietenkin estää henkilöä palamasta pahasti, mutta kuitenkin lentoreppu on siitä parempi kuin joku lentosiipi, että sitä voidaan käyttää saumattomasti paikassa, missä pitää hyppiä erittäin korkealle. "Lentoreppua" on kokeiltu esimerkiksi NASA:n toimesta jo 1960- luvulla, mutta silloin siitä ei jostain syystä tullut mitään. Kuitenkin tuo reppu voisi mullistaa esimerkiksi sellaiset tehtävät, missä alas ammuttu lentäjä pelastetaan jostain peltoaukealta. Eli hän voisi sitten käynnistää lentoreppunsa ja lentää esimerkiksi C-130 "Herculesiin", jos hänellä olisi käytössään tällainen "rakettireppu", missä voi sitten tietenkin olla myös liitovarjo mukana.

https://kirjabloggaus.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica