Skip to main content

Miten työn verotusta voidaan keventää, jos kuitenkin budjetin alijäämä kasvaa?


Meistä kukaan ei varmasti pidä veroista, mutta niitä on kuitenkin aina maksettava. Valtion johdon mielestä tietenkin olisi mukavaa, jos heidän ei tarvitsisi korottaa veroja, mutta kun talous on alijäämäinen, niin silloin pitää jostain saada rahaa, joka tasapainottaa valtion menoja. Ja tietenkin valtiolla on kaksi tapaa hankkia rahaa, jolla se selviää lainoistaan ja niiden koroista. Yksi tapa on myydä sen omaa reaaliomaisuutta yksityisille ja toinen on sitten tietenkin korottaa veroja.


Veroja sekä veron kaltaisia maksuja on valtiossa vaikka millä mitalla, ja tuloveron lisäksi tulee sitten tietenkin pääomaverotus, eli ihmisen hallussa olevia omistuksia kuten asuntoja sekä tontteja verotetaan samalla tavalla kuin osaketuottoja. Se kumpia veroja korotetaan on tietenkin hiukan hankala asia, koska jos valtion johto lähtee korottamaan esimerkiksi pääomaverotusta, mikä kohdistuu erityisesti suuria osakesalkkuja hallussaan pitäviin henkilöihin, niin silloin tietenkin tuo veron korotus kohdistuu suurituloisiin, mutta jos taas työstä perittävää veroa korotetaan, niin silloin tietenkin suuri osa palkansaajista suuttuu tällaisesta asiasta.


Politiikka on pohjimmiltaan massoihin vaikuttamista, ja kukaan ei varmasti halua olla se, joka suututtaa suurimman kansanryhmän, eli "herra" tai "rouva" keskiverron, joka on sen ryhmän edustaja, jolta voidaan saada suurin mahdollinen äänisaalis. Ja siksi jokainen itseään kunnioittava poliitikko teettää sitten omassa vaalipiirissään olevien ihmisten tulotasoa koskevan kartoituksen, jotta hän ei sitten mene suututtamaan suurinta tulonsaajien ryhmää, millä voidaan sitten aiheuttaa itselle lukuisten äänten katoaminen vaaleissa.


Tietenkin maassamme on lisäksi arvonlisävero, joka maksetaan kaikista palveluista sekä asioista mitä ostamme. Yleinen prosentti maassamme on verohallinon kotisivujen mukaan 24% ellei kyseessä ole joku erityinen erikseen mainittu tuoteryhmä, jossa verotus on alempi kuin yleinen arvonlisävero. Tuo veroprosentti on melko korkea, eli yrittäjä maksaa saamastaan urakan tuotosta lähes neljäsosan veroja, ja sitten hän joutuu maksamaan vielä normaalin tuloveron, ja sitten vielä lähtevät aliurakoitsijoiden maksut. Kun puhutaan sitten siitä, miten paljon veroja voidaan korottaa, niin silloin tietenkin tulee heti mieleen se, että jos valtion johto nostaa liikaa  liikkeen harjoittamiseen sekä tulonhankintaan liittyviä veroja, niin silloin se menettää kansan suosion.


Tuo ei kuitenkaan ole mikään kovin paha juttu, mutta tähän liialliseen yrittämiseen sekä tulonhankintaan kohdistuvien verojen korottaminen sitten saa aikaan sen, että silloin yritykset saattavat paeta maastamme, ja sitten lisäksi käy niin, että pienituloisten palkka ei enää riitä elämiseen, ja missään tapauksessa ei varmaan työttömyyden hoito tarkoita sitä, että valtiolle maksettava veroraha jaetaan nyt noille veronmaksajille sosiaaliluukulta, kun heillä ei ole varaa ostaa jokapäiväisiä elintarvikkeita. Samoin kun valtio aikoo hoitaa työllisyyttä, niin ideana tuon ikävän asian hoidossa olisi sellainen asia, että tietenkin noiden työllistettävien olisi mentävä oikeasti töihin, jotta valtio saisi heiltä verotuloja, joilla se sitten rahoittaa menojaan.


Ja vain aito työllistyminen ilman palkkatukia tai valtion maksamia "myötäjäisiä" auttaa valtion taloutta kuntoon. Kuitenkin voidaan sanoa, että ulkomaankauppa on se, mikä tuo ulkomaista rahaa maamme valtiolle. Samalla kuitenkin maksamme sitten valtavia summia EU:lle, mutta sitten tietenkin taas voimme ryhtyä oikeasti sekä aidosti harjoittamaan sitä jälkiviisautta, ja sanoa että EU ei ehkä ole Suomen juttu. Maamme velkaantuminen saattaa kuitenkin tuolloin jatkua, koska silloin joudumme kasvattamaan julkista sektoria, joka sitten taas imee verorahoja todella paljon, ja silloin joudumme taas ottamaan lisää lainaa. Ja tietenkin Suomi voisi sanoa yksityisilla lainanantajille suoraan, että se ei aio maksaa mitään takaisin, mutta toisille valtioille on vähän vaikeaa sanoa tuosta asiasta samaan sävyyn.


Eikä se että emme maksaisi yksityisille velkojille takaisin heidän antamiaan vippejä tietenkään auta meitä silloin muuten kuin lyhyellä aikavälillä. Nimittäin sitten jos me emme maksa yksityisille velkojille valtion puolesta otettua velkaa varmasti vaikuttaa siihen, saammeko oikeastaan sitten mitään lainoja yhtään mistään. Mikäli Suomi sitten ryhtyy sosialisoimaan maahamme tallennettuja ulkomaisia talletuksia, niin silloin maamme menettää luottamuksen sijoituskohteena, ja taloutemme ajautuisi suoraan kaaokseen, kuten tapahtui esimerkiksi Chilessä sekä Argentiinassa muutamia kymmeniä vuosia sitten.

https://metsantarinoita.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica