Skip to main content

Guam on taas politiikan pelinappulana, ja tuo saari on äärimmäisen tärkeä tukikohta USA:n strategisille ilmavoimille.

B-52 Stratofortress

Guamin asema keskeisellä Tyynellämerellä tekee siitä erittäin tärkeän kohteen, kun ajatellaan sitä, että joku valtio haluaisi ryhtyä hallitsemaan Tyyntä valtamerta. Sen takia tämä saari on ollut niin usein taistelujen kohteena. Näet keskeisen asemansa takia sitä voidaan hyödyntää laivaston ankkuripaikkana sekä myös esimerkiksi ohjustukikohtana, josta voidaan sitten hyökätä tehokkaasti ympäri Tyyntämerta. Tuo tukikohta on arvokas USA:lle, kun se suorittaa globaaleja operaatioitaan esimerkiksi Etelä-Kiinan merellä sekä Japanin läheisyydessä, ja varsinkin tuo ensimmäinen alue on äärimmäisen tärkeä sieltä löytyneiden öljy-ja kaasu varantojen takia.


Tuo saari on myös tärkeä osa USA:n ennakkovaroitusjärjestelmää, jonka tehtävänä on varoittaa sitä esimerkiksi juuri Indonesian läheisyydestä tulevista lähinnä sukellusveneistä laukaistavista ohjuksista, eli Alaskan alueella toimivat tutkalaitteet varoittavat tietenkin USA:aa Venäjän suunnasta tulevista ohjuksista. Ohjustentorjunta- ja ennakkovaroituksen antavien tutkien täytyy kuitenkin aina sijaita valtion omalla alueella, jotta niiden sijoittelu olisi poliittisesti varmalla pohjalla, eivätkä hallitusten vaihdokset vaikuta silloin noihin laitteisiin Guam on tärkeä siksi, että siellä oleva tutka voi varoittaa USA:aa Indonesian suunnalta tulevista iskuista melko aikaisin. Ja Venäjän  sekä kiinan ydinsukellusveneet voivat partioida missä tahansa osassa maailman valtameriä.


Se mikä tekee tuosta tutkasta tärkeän on se, että se sijaitsee USA:n omalla maaperällä, ja sama koskee myös siellä olevaaa SAC:n (Strategic Air Command) tukikohtaa, johon on sijoitettu joukko maailman tehokkaimmista taistelulentokoneista. Tai oikeastaan en tiedä ovatko nuo koneet siellä pysyvästi, mutta lentokone on liikkuva väline, joten B-1 ja B-52 pommikoneet voidaan lentää sinne erittäin nopeasti, mikä sitten tietenkin korostaa juuri Guamin arvoa. Samoin Guamin lentotukikohtaa voivat hyödyntää myös noiden strategisten pommikoneiden tukilentokoneet eli lähinnä niiden saattohävittäjät sekä ilmatankkauskoneet voivat tukeutua Guamiin, jos SAC sitten aikoo suorittaa sen omia turvallisuus sekä ydiniskujen simulointiin liittyviä operaatioita esimerkiksi Etelä-Kiinan meren yläpuolella.


Syy siihen miksi noiden strategisten ydiniskuun tarkoitettujen  koneiden operaatioita tukevien tukikohtien pitää sijaita nimenomaan USA:n omalla alueella johtuu siitä, että jos se turvaisi tuolla sektorilla esimerkiksi Australiassa sekä Indonesiassa oleviin tukikohtiin, niin silloin sen iskukyky olisi vaarassa siksi, että jos noissa maissa tulisi valtaan hallitus, mikä ei sietäisi ydinaseita alueellaan, saisi SAC sitten hylätä kalliit tukikohtansa, ja silloin sen kyky globaaleihin operaatioihin vaarantuisi. Kun SAC sitten  sijoittaa noita koneitaan, niin kaikkein tärkein asia tietenkin tuossa pommikoneiden toiminnassa on se, että niiden sijoittelua ei voida ennakoida. Jos nuo koneet paljastuvat, niin silloin esimerkiksi OSCAR-luokan sukellusvene voi suunnata niihin risteilyohjuksiaan, ja tuhota ne maahan. Tuon takia nämä koneet ovat aina sijoitettu niin, että niitä on jokaisessa tukikohdassa mahdollisimman vähän.


Siksi USA:lla on rengasmainen linja tukikohtia aina Alaskasta Guamille ja Reykjavikista Diego Garcian saarelle Intian valtamerelle, ja kun tuo laitos lähettää pommittajan lentoon, niin tuollaisten globaalien operaatioiden kannalta tärkein asia tietenkin olisi se, että sitä tukevilla ilmatankkauskoneilla olisi käytössään laaja tukikohtien verkosta, vaikka toki ne voivat täyttää tankkaussäiliönsä myös ilmassa siirtämällä polttoainetta koneesta toiseen. Ja jos tuollaiseen B-52 tai B-1 pommikoneeseen tulee vikaa, niin silloin tietenkin se tarvitsee sitten myös varalaskukenttiä, joille se pystyy laskemaan hätätilanteessa itsensä, jotta sen salaisuudet eivät vaarannu. Nimittäin nuo operaatiot saattavat kestää jopa useita vuorokausia kerrallaan, ja tuolloin pommikoneet lentävät maailman ympäri, joten siksi on hyvin tärkeää, että löytyy sopivia varalaskupaikkoja, jotta noiden pommikoneiden onnistuu sitten laskeutua turvallisesti, mikäli niiden moottoreihin tulee häiriöitä tai operaatio joudutaan keskeyttämään jostain syystä.

https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/miksi-pohjois-korea-uhittelee-ydiniskulla-hieman-lahtea-isompaa-guamia-saari-on-ollut-usean-sodan-pelinappulana/6531438

https://metsantarinoita.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica