Skip to main content

Guam on taas politiikan pelinappulana, ja tuo saari on äärimmäisen tärkeä tukikohta USA:n strategisille ilmavoimille.

B-52 Stratofortress

Guamin asema keskeisellä Tyynellämerellä tekee siitä erittäin tärkeän kohteen, kun ajatellaan sitä, että joku valtio haluaisi ryhtyä hallitsemaan Tyyntä valtamerta. Sen takia tämä saari on ollut niin usein taistelujen kohteena. Näet keskeisen asemansa takia sitä voidaan hyödyntää laivaston ankkuripaikkana sekä myös esimerkiksi ohjustukikohtana, josta voidaan sitten hyökätä tehokkaasti ympäri Tyyntämerta. Tuo tukikohta on arvokas USA:lle, kun se suorittaa globaaleja operaatioitaan esimerkiksi Etelä-Kiinan merellä sekä Japanin läheisyydessä, ja varsinkin tuo ensimmäinen alue on äärimmäisen tärkeä sieltä löytyneiden öljy-ja kaasu varantojen takia.


Tuo saari on myös tärkeä osa USA:n ennakkovaroitusjärjestelmää, jonka tehtävänä on varoittaa sitä esimerkiksi juuri Indonesian läheisyydestä tulevista lähinnä sukellusveneistä laukaistavista ohjuksista, eli Alaskan alueella toimivat tutkalaitteet varoittavat tietenkin USA:aa Venäjän suunnasta tulevista ohjuksista. Ohjustentorjunta- ja ennakkovaroituksen antavien tutkien täytyy kuitenkin aina sijaita valtion omalla alueella, jotta niiden sijoittelu olisi poliittisesti varmalla pohjalla, eivätkä hallitusten vaihdokset vaikuta silloin noihin laitteisiin Guam on tärkeä siksi, että siellä oleva tutka voi varoittaa USA:aa Indonesian suunnalta tulevista iskuista melko aikaisin. Ja Venäjän  sekä kiinan ydinsukellusveneet voivat partioida missä tahansa osassa maailman valtameriä.


Se mikä tekee tuosta tutkasta tärkeän on se, että se sijaitsee USA:n omalla maaperällä, ja sama koskee myös siellä olevaaa SAC:n (Strategic Air Command) tukikohtaa, johon on sijoitettu joukko maailman tehokkaimmista taistelulentokoneista. Tai oikeastaan en tiedä ovatko nuo koneet siellä pysyvästi, mutta lentokone on liikkuva väline, joten B-1 ja B-52 pommikoneet voidaan lentää sinne erittäin nopeasti, mikä sitten tietenkin korostaa juuri Guamin arvoa. Samoin Guamin lentotukikohtaa voivat hyödyntää myös noiden strategisten pommikoneiden tukilentokoneet eli lähinnä niiden saattohävittäjät sekä ilmatankkauskoneet voivat tukeutua Guamiin, jos SAC sitten aikoo suorittaa sen omia turvallisuus sekä ydiniskujen simulointiin liittyviä operaatioita esimerkiksi Etelä-Kiinan meren yläpuolella.


Syy siihen miksi noiden strategisten ydiniskuun tarkoitettujen  koneiden operaatioita tukevien tukikohtien pitää sijaita nimenomaan USA:n omalla alueella johtuu siitä, että jos se turvaisi tuolla sektorilla esimerkiksi Australiassa sekä Indonesiassa oleviin tukikohtiin, niin silloin sen iskukyky olisi vaarassa siksi, että jos noissa maissa tulisi valtaan hallitus, mikä ei sietäisi ydinaseita alueellaan, saisi SAC sitten hylätä kalliit tukikohtansa, ja silloin sen kyky globaaleihin operaatioihin vaarantuisi. Kun SAC sitten  sijoittaa noita koneitaan, niin kaikkein tärkein asia tietenkin tuossa pommikoneiden toiminnassa on se, että niiden sijoittelua ei voida ennakoida. Jos nuo koneet paljastuvat, niin silloin esimerkiksi OSCAR-luokan sukellusvene voi suunnata niihin risteilyohjuksiaan, ja tuhota ne maahan. Tuon takia nämä koneet ovat aina sijoitettu niin, että niitä on jokaisessa tukikohdassa mahdollisimman vähän.


Siksi USA:lla on rengasmainen linja tukikohtia aina Alaskasta Guamille ja Reykjavikista Diego Garcian saarelle Intian valtamerelle, ja kun tuo laitos lähettää pommittajan lentoon, niin tuollaisten globaalien operaatioiden kannalta tärkein asia tietenkin olisi se, että sitä tukevilla ilmatankkauskoneilla olisi käytössään laaja tukikohtien verkosta, vaikka toki ne voivat täyttää tankkaussäiliönsä myös ilmassa siirtämällä polttoainetta koneesta toiseen. Ja jos tuollaiseen B-52 tai B-1 pommikoneeseen tulee vikaa, niin silloin tietenkin se tarvitsee sitten myös varalaskukenttiä, joille se pystyy laskemaan hätätilanteessa itsensä, jotta sen salaisuudet eivät vaarannu. Nimittäin nuo operaatiot saattavat kestää jopa useita vuorokausia kerrallaan, ja tuolloin pommikoneet lentävät maailman ympäri, joten siksi on hyvin tärkeää, että löytyy sopivia varalaskupaikkoja, jotta noiden pommikoneiden onnistuu sitten laskeutua turvallisesti, mikäli niiden moottoreihin tulee häiriöitä tai operaatio joudutaan keskeyttämään jostain syystä.

https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/miksi-pohjois-korea-uhittelee-ydiniskulla-hieman-lahtea-isompaa-guamia-saari-on-ollut-usean-sodan-pelinappulana/6531438

https://metsantarinoita.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...