Skip to main content

Jälleen kuulemme sitten suru-uutisia, eli joku on ajanut ihmisten yli tahallaan...


Seuraavaa tekstiä ei ole tarkoitettu miksikään autoa tai autoilua vastustavaksi palopuheeksi. Autoa on taas käytetty hyvin ikävällä tavalla tuomaan tuhoa ja kuolemaa ihmisten joukkoon, ja aina välillä kyllä itsekin sanoisin suoraan, että minkä takia kukaan ei voi tuohon tomintaan puuttua. Ja miksi muuten kaikilla ihmisillä pitää olla auto? Kas siinä on loistava kysymys, johon tässä sitten ei varmaan kuitenkaan edes väitä löytävänsä vastausta. Kun puhutaan siitä, että joku olisi ajanut ihmisten yli tahallaan, niin tietenkin sitä on varmasti tapahtunut myös Suomessa.


Eli vaikka jollain henkilöllä ei olisi mitään muuta motiivia kuin liikenneraivo, niin hän voi aiheuttaa autolla erittäin pahaa jälkeä, jos hän tahallaan lähtee ajamaan ihmisten yli. Näitä hyvin vakavia tapauksia sattuu usein muuten pieni sarja, koska näyttävät otsikot yllyttävät joitain ihmisiä vastaaviin tekoihin. Toisin sanoen näissä tapauksissa on sama kuvio kuin muissakin joukkomurhissa.


Auto on itsessään ase aivan kuten kaikki muutkin liikkuvat esineet, joita luonnossa näkee, ja jos tuollainen noin 1000 kg painoinen teräskappale joutuu vastuuttomiin käsiin, niin silloin varmasti tulee hyvin julmaa jälkeä, jos joku sitten pillastuu ratin takana. Ja itse kyllä olen sitä mieltä, että muutenkin autoilua voidaan vähentää esimerkiksi suurkaupuungeissa siten, että vain ne joilla on oikeasti koti tuossa kaupungissa voisivat ajaa siellä autoa, ja muut joutuisivat sitten turvautumaan muihin kuljetusratkaisuihin.


Auto tappaa vuosittain todella paljon ihmisiä yksinkertaisesti päästämällä ilmaan erilaisia kasvihuonekaasuja mutta samalla se nostaa maasta pölyä, mikä on paljon haitallisempaa kuin rikkidioksidi. Nuo autojen nostamat pienhiukkaset jäävät ihmisten keuhkoihin, ja sitten niihin alkaa kasvaa sidekudosta, joka sitten alkaa täyttää keuhkoja. Eli se että joku ajaa toisen yli on vain pieni osa siitä määrästä ihmisiä, jotka joutuvat sairaalaan autojen nostamien pienhiukkasten takia. Tietenkin auto on erittäin mukava väline käydä töissä sekä opiskelemassa, mutta sen aiheuttama hiukkasvirta on erittäin ikävä asia kaikille, jotka elävät kaupungeissa.


Mutta tällaisen välineen käyttö rikolliseen toimintaan on tietenkin hyvin houkuttelevaa, koska sen hankkiminen on erittäin helppoa. Ja kun ensin joku ajaa autolla väkijoukkoon, niin silloin tietenkin on sitten muistettava sellainen asia, että näitä massamurhia tapahtuu aina ikään kuin pieni sarja, koska nuo rikolliset jäljittelevät miellellään toisiaan. Joten suuret media-otsikot saattavat yllyttää joitain autoilijoita toimimaan niin, että he vaarantavat toisten ihmisten turvallisuuden. Kun puhutaan autojen käytöstä terrorin välineenä, niin silloin tietenkin pitää ihmisten muistaa se, että sellainen ihminen joka tuolla kadulla puhuu siitä, kuinka "jonkun ihmisen yli pitäisi ajaa" kannattaisi käydä ilmiantamassa poliisille, jotta häntä voidaan sitten puuhuttaa sekä saattaa asianomaiseen hoitoon, jos siihen on tarvetta.


Kun ihminen puhuu toisiin kohdistuvasta väkivallasta, niin silloin tietenkin pitää asiaan suhtautua vakavasti, kuten olemme esimerkiksi kouluampumisten yhteydessä huomanneet. Uhrin kannalta on sama, tapetaanko hänet autolla vai pesäpallomailalla. Ja kuten olemme nyt huomanneet, niin onko uhkauksessa esitety väline auto vai pistooli on aivan sama uhrien kannalta. Eli se millä ihminen toista uhkaa on aivan saman tekevää. Riittää että ihminen on puhunut tällaisesta asiasta jollekin toiselle, niin silloin tuollainen asia sitten pitää kyllä selvittää, ennen kuin mitään vakavaa pääsee tapahtumaan. Sama tietenkin koskee sellaisia "isojen poikien juttuja", missä joku sitten käy kaahaamassa jossain missä poliisi pitää harvoin ratsioita. Jos tuollaisia juttuja alkaa joku päästellä suustaan, niin silloin kannattaa asiasya vihjata poliisille, joka sitten ottaa henkilön puhutteluun.

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica