Skip to main content

Kirjoitelma tunnelien poraamisesta sekä kaivostoiminnasta. (Valtava pora tekee räjähteet tarpeettomiksi tunnelityömailla)


Sankt Gotthardin tunnelin
poraamisessa käytetty pora

Sankt Gotthardin tunnelin rakennustöissä oli avainasemassa laite, jota kutsutaan nimellä "myyrä". Kyseessä on valtavan suuri pora, joka etenee kallion sisällä, ja tuo yli sata metriä pitkä väline on varmasti suurin koskaan tehty maalla liikkuva esine. Tuo valtava pora liikkuu kallion sisällä painautumalla leikkaamansa käytävän seiniin hydraulisten jalkojen varassa, ja tietenkin se tarvitsee valtavasti sähköä toimiakseen. Käytännössä tuollainen valtava pora tarvitsee yhtä paljon sähkövirtaa kuin joku pikkukaupunki, ja tuon poran ongelmana on leikkuuterän kuluminen, ja tuollaisessa kallioporauksessa ongelmia sitten tulee myös irti leikatun kalliojätteen toimittamisessa pois tunnelista, koska tarvittavaa kuljetinta pitää aina välillä jatkaa. Kuitenkin tuo poraamiseen perustuva metodi kallion sisällä liikkumiseen on sikäli mielenkiintoinen myös tavallisessa kaivostoiminnassa, että poraa käytettäessä ei tarvita räjähteitä. Ja se sitten tuo turvallisuutta, koska tuolloin räjähteet eivät voi päätyä esimerkiksi terroristien käsiin.

Kuitenkin on kehitelty myös toisenlaisia välineitä kallion leikkaamiseen, ja yksi mielenkiintoisimmista on ilmatyynyn päällä liikkuva eräänlainen panssarivaunu. Tuon porausajoneuvon edessä on rullamainen terä, mikä leikkaa kalliota, ja tuo leikkuujäte vain putoaa tuon ajoneuvon alle, ja vaikka nuo timanttiterät muuten kuluvat melko nopeasti, niin tuota terän kulumista voidaan vähentää kuumentamalla kalliota punahehkuiseksi, jolloin leikattava materiaali pehmenee, ja terän kestävyys paranee.

Tuo kallion kuumentaminen voi tapahtua esimerkiksi mikroaalloilla, ja ongelmia sitten tulee siitä, kun tuon ilmatyynyaluksen pitää päästä tulikuuman kiviaineksen yli. Vaikka tietenkin tuota lämpötilaa voidaan laskea suihkuttamalla tuon sulan maa-aineksen päälle kylmää vettä. Jos tuollainen porausväline liikkuu ilman pintakosketusta, niin silloin sen renkaat eivät puhkea, ja jos kallion leikkaaminen tapahtuu elektromagneettisen säteilyn kuten laserin tai mikroaaltojen avulla, niin silloin kojeen leikkuuterä ei kulu, mikä antaa tuolle laitteelle erittäin pitkän toiminta-ajan, ilman että leikkuuterää pitää ryhtyä vaihtamaan, ja jos kalliota kuumennetaan tarpeeksi, niin siitä tulee kuin taikinaa, joka tekee hyvin nopean etenemisen kallion sisällä mahdolliseksi.

Jos käytössä olisi mahdollisuus käyttää ydinvoimaa, niin silloin voidaan toteuttaa todellinen "monster"-ratkaisu, missä tuollaiseen Sankt Gotthardin tunnelityömaalla käytetystä laitteesta voidaan tehdä todellinen maan alla liikkuva UFO, mikä voisi porata maan alla yhtä nopeasti kuin joku Ferrari liikkuu maanteillä. Tuo laite olisi sellainen, että sen leikkuuterät olisi korvattu laser-, valokaari-  ja mikroaaltoleikkureilla, eli nämä valtavan voimakkaat sähkömagneettiset leikkurit ovat välineitä jotka voivat polttaa kalliota irti hyvin nopeasti, ja tuon valtavan laitteen ympärille asennetut turbiinit sitten asemoivat sen keskelle käytävää.

Kyseinen koje olisi valtavan tehokas, kun valmistetaan maan alla olevia käytäviä. Tarinan mukaan on  kehitetty myös sellainen versio, joka tulppaa takanaan olevan käytävän , eli se ikään kuin muuraa kallion niin, että tuon laitteen suorittamaa kaivuutyötä ei huomaisi mistään. Tuolloin kyseinen pora käyttäisi tähän muuraukseen irti laikkaamaansa kalliota.  Sen pinta voidaan valmistaa sellaisesta hiilikuidusta, jonka molekyylirakenne on jousimainen, jolloin aine kovenee mitä kovemmin sitä painetaan. Ja kovaa lämpötilaa voidaan tietenkin laskea tehokkaalla jäähdyttimellä, joka johtaa lämmön ympäröivään kallioon.

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...