STEALTH-helikopeterien yleistyminen näkyy kaikkialla, ja erityisesti äänen tason aleneminen voi tehdä helikopterilla lentämisestä erittäin vaivatonta, mutta samalla se voi vaarantaa myös muita ilma-aluksia
Boeing-Sikorsky RAH-66 "Comanche" |
STEALTH on siis tullut myös helikoptereihin, ja itse ihmettelen että miksi USA:n armeija luopui aikoinaan Boeing-Sikorsky RAH-66 "Comanche"-helikopterista, vaikka se olisi ollut loistava "kannibaali-helikopteri", mikä tarkoittaa helikopteria, joka on tarkoitettu tuhoamaan muita helikoptereita. RAH-66:n tehtävänä oli aikoinaan osoittaa kohteita muille helikoptereille, sekä hyökätä tarkoin määrättyjä taktisia kohteita, kuten radioasemia sekä rintaman lähellä olevia komentokeskuksia vastaan. Mutta samalla sen oli tarkoitus myös tuhota esimerkiksi MI-24 "HIND"-helikoptereita.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing%E2%80%93Sikorsky_RAH-66_Comanche
Tuo helikopteri oli siis "Stealth technology concept", jonka pohjalta on kehitetty uudemmat "Ghost Hawk"-stealth-helikopterit, joita käytettiin myös esimerkiksi Osama Bin Ladenia vastaan suunnatussa iskussa. Nuo uuden sukupolven STEALTH-helikopterit on varustettu erittäin pitkillä ja jäykillä roottorin lavoilla, joiden tarkoitus on antaa hyvä noste myös alhaisilla kierrosluvuilla, joten sen takia niiden äänet on saatu pidettyä hyvin alhaisina.
Itseasiassa joidenkin helikopterien roottorien siivekkeet ovat sellaiset, että niiden päät voidaan vetää sisään, jotta nämä helikopterit voivat operoida ahtaammissa tiloissa, vaikka tuolloin niiden äänet muuttuvat hyvin koviksi. Desibelimäärien alentaminen tietenkin tekee helikoptereista talojen tai kaupunkien asukkaille mukavia, joten tätä tekniikkaa kehitetään myös siviilihelikopterien tarpeisiin, jotta esimerkiksi kaupunkialueella toimivan yrityksen olisi sitten hyvä toimia, ja sen kalusto ei tuolloin häiritse muita ihmisiä.
Samoin helikopterien pinta on peitetty erityisillä nestekide-näytöillä, joiden tarkoitus on saada ne mukautumaan taustaansa täydellisesti. Tuolloin helikoptereissa oleva kamera näyttää niiden takana olevan maiseman, ja sitten tuo kone kykenee sulautumaan taustaansa todella hyvin, eli se on kuin kameleontti, jota ihmisen on erittäin vaikea havaita, kun ne saapuvat iskuun. Kun puhutaan helikopterien moottoreista, niin tietenkin turbiini on erittäin käyttökelpoinen väline, kun ajatellaan niiden voimanlaitteita. Mutta ongelmana tietenkin on se, että tuollainen STEALTH-helikopteri tietenkin herättää aina huomiota, kun se on jossain tukikohdassa. Joten sen takia puhutaan, että noissa laitteissa olisi käytetty esimerkiksi ydinvoimaa, jotta niiden lentoaika saadaan mahdollisimman pitkäksi. Tuolloin helikopterin roottoriin olisi johdettu reaktorin jäädyttimen vettä, jotta sen jäähdytys olisi mahdollisimman tehokasta.
Ja tietenkin noissa välineissä on aina apusuihkumoottorit, sekä sellainen kytkin, mikä saa niiden roottorit pyörimään vapaasti, jolloin kyseessä on autorotaatio-helikopteri, mistä käytetään nimeä "autogiro". Noiden STEALTH-helikopterien operaariot ovat todella arkaluonteisia sekä salaisia, joten ne on ilmeisesti varutettu myös laservalonheittimiin kiinnitetyillä stroboskoopeilla sekä ääni-aseilla, joiden tarkoitus on antaa niille "non leathal capasity", mikä tarkoittaa sitä, että noilla aseilla voidaan ihmiselle aiheuttaa epileptinen reaktio, ja hänen hermostonsa ikään kuin lukitaan, kuten esimerkiksi miekkavalaat tekevät saaliilleen, kun ne saalistavat. Eli nä suuntaavat saaliiseen niin kovan äänen, että se ei enää kykene toimimaan, ja sen takia ne ovat niin menestyksekäs laji. Tuo "ei tappava" kapasiteetti antaa noille helikoptereille kyvyn operoida huomaamatta lähes kaikissa maissa.
https://pimeakronikka.blogspot.fi/
https://pimeakronikka.blogspot.fi/
Comments
Post a Comment