Skip to main content

STEALTH-helikopeterien yleistyminen näkyy kaikkialla, ja erityisesti äänen tason aleneminen voi tehdä helikopterilla lentämisestä erittäin vaivatonta, mutta samalla se voi vaarantaa myös muita ilma-aluksia


Boeing-Sikorsky RAH-66 "Comanche"

STEALTH on siis tullut myös helikoptereihin, ja itse ihmettelen että miksi USA:n armeija luopui aikoinaan Boeing-Sikorsky RAH-66 "Comanche"-helikopterista, vaikka se olisi ollut loistava "kannibaali-helikopteri", mikä tarkoittaa helikopteria, joka on tarkoitettu tuhoamaan muita helikoptereita. RAH-66:n tehtävänä oli aikoinaan osoittaa kohteita muille helikoptereille, sekä hyökätä tarkoin määrättyjä taktisia kohteita, kuten radioasemia sekä rintaman lähellä olevia komentokeskuksia vastaan. Mutta samalla sen oli tarkoitus myös tuhota esimerkiksi MI-24 "HIND"-helikoptereita.

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing%E2%80%93Sikorsky_RAH-66_Comanche

Tuo helikopteri oli siis "Stealth technology concept", jonka pohjalta on kehitetty uudemmat "Ghost Hawk"-stealth-helikopterit, joita käytettiin myös esimerkiksi Osama Bin Ladenia vastaan suunnatussa iskussa. Nuo uuden sukupolven STEALTH-helikopterit on varustettu erittäin pitkillä ja jäykillä roottorin lavoilla, joiden tarkoitus on antaa hyvä noste myös alhaisilla kierrosluvuilla, joten sen takia niiden äänet on saatu pidettyä hyvin alhaisina.



Itseasiassa joidenkin  helikopterien roottorien siivekkeet ovat sellaiset, että niiden päät voidaan vetää sisään, jotta nämä helikopterit voivat operoida ahtaammissa tiloissa, vaikka tuolloin niiden äänet muuttuvat hyvin koviksi.  Desibelimäärien alentaminen tietenkin tekee helikoptereista talojen tai kaupunkien asukkaille mukavia, joten tätä tekniikkaa kehitetään myös siviilihelikopterien tarpeisiin, jotta esimerkiksi kaupunkialueella toimivan yrityksen olisi sitten hyvä toimia, ja sen kalusto ei tuolloin häiritse muita ihmisiä.



Samoin helikopterien pinta on peitetty erityisillä nestekide-näytöillä, joiden tarkoitus on saada ne mukautumaan taustaansa täydellisesti. Tuolloin helikoptereissa oleva kamera näyttää niiden takana olevan maiseman, ja sitten tuo kone kykenee sulautumaan taustaansa todella hyvin, eli se on kuin kameleontti, jota ihmisen on erittäin vaikea havaita, kun ne saapuvat iskuun. Kun puhutaan helikopterien moottoreista, niin tietenkin turbiini on erittäin käyttökelpoinen väline, kun ajatellaan niiden voimanlaitteita. Mutta ongelmana tietenkin on se, että tuollainen STEALTH-helikopteri tietenkin herättää aina huomiota, kun se on jossain tukikohdassa. Joten sen takia puhutaan, että noissa laitteissa olisi käytetty esimerkiksi ydinvoimaa, jotta niiden lentoaika saadaan mahdollisimman pitkäksi. Tuolloin helikopterin roottoriin olisi johdettu reaktorin jäädyttimen vettä, jotta sen jäähdytys olisi mahdollisimman tehokasta.



Ja tietenkin noissa välineissä on aina apusuihkumoottorit, sekä sellainen kytkin, mikä saa niiden roottorit pyörimään vapaasti, jolloin kyseessä on autorotaatio-helikopteri, mistä käytetään nimeä "autogiro". Noiden STEALTH-helikopterien operaariot ovat todella arkaluonteisia sekä salaisia, joten ne on ilmeisesti varutettu myös laservalonheittimiin kiinnitetyillä stroboskoopeilla sekä ääni-aseilla, joiden tarkoitus on antaa niille "non leathal capasity", mikä tarkoittaa sitä, että noilla aseilla voidaan ihmiselle aiheuttaa epileptinen reaktio, ja hänen hermostonsa ikään kuin lukitaan, kuten esimerkiksi miekkavalaat tekevät saaliilleen, kun ne saalistavat. Eli nä suuntaavat saaliiseen niin kovan äänen, että se ei enää kykene toimimaan, ja sen takia ne ovat niin menestyksekäs laji. Tuo "ei tappava" kapasiteetti antaa noille helikoptereille kyvyn operoida huomaamatta lähes kaikissa maissa.

https://pimeakronikka.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica