Skip to main content

Miksi autoissa ei käytetä laajemmin maakaasua polttoaineena?


Maapallon luonnonvarojen hupeneminen on todella ikävä asia, ja se kuitenkin on taannut esimerkiksi öljy- ja kaasu-yhtiöille sellaiset tulot, mitä kukaan ei edes osaa koskaan laskea. Kun puhutaan vaikkapa siitä, kun autojen polttoaineeksi valittiin öljy, niin silloin ihmiskunta sidottiin nimenomaan mineraaliöljyyn, jota ei voinut mistään muualta saada kuin maaperästä. Mineraaliöljyn käyttö tietenkin oli aikoinaan erittäin kannattavaa, koska sitä oli niin helppo käsitellä. Kuitenkin voidaan sanoa, että esimerkiksi kaasun käyttö auton polttoaineena olisi vähintään yhtä tehokasta, ja jos oikein halutaan asiaa kaivella, niin jos auto kävisi kaasulla sen tankkaaminen voisi tapahtua yksinkertaisesti vaihtamalla kaasupullo autossa olevaan liittimeen.

Tuolloin voitaisiin huoltamolla myytävää kaasua käyttää myös autojen moottoreissa, mutta ongelma tietenkin on verotuksellinen. Samalla myös autosta karkuun pääsevä kaasu on kuitenkin sikäli ongelmallinen, että jos sitä pääsee ilmaan, niin silloin voi käydä hyvin ikävästi, jos kaasu sitten muodostaa sellaisen koheesion ilman kanssa, että se aiheuttaisi voimakkaan räjähdyksen. Toki tuota kaupunkikaasua käytetään raskaan liikenteen ajoneuvoissa sekä trukeissa, joilla tavaroita siirretään varastoissa. Joten noissa välineissä ei tällainen kaasupullo ole mitenkään räjähdysherkkää tavaraa.


Kuitenkaan kaasukäyttöistä henkilöautoa ei juurikaan markkinoida ihmisille eikä sitä ainakaan ennen olla mitenkään markkinoitu yhtään kenellekään. Se mikä kaasukäyttöisen auton erottaa vanhasta kunnon bensiini- tai diesel-ajoneuvosta on se, että kaasumoottori ei ole mitenkään erityisen nirso siitä, mitä sen sisällä poltetaan. Eli mikä tahansa kaasu käy tuollaisen polttomoottorin polttoaineeksi, ja tuota kaasua voidaan valmistaa itse esimerkiksi elektrolyysi avulla vedestä. Tai sitten esimerkiksi biojätteen käymisessä syntyvä metaani tai hitsauksessa käytettävä asetyleeni toimivat aivan hyvin jokaisessa polttomoottorissa, mikä on vain muutettu käyttämään kaasua.


Mäntämoottoreissa on kuitenkin tiettyjä puristukseen liittyviä rajoitteita, jotka voidaan ohittaa käyttämällä autoissa turbiinia, jonka sisällä tuota kaasua poltetaan, ja tietenkin silloin kaasuautolla voisi olla hyvin suuri nopeus verrattuna perinteiseen mäntämoottorilla varustettuun ajoneuvoon. Tietenkin turbiinin pakokaasujen lämpötila on erittäin korkea, joten sen takia tuollaisen turbiinikäyttöisen auton pakoputki pitää suunnata ylös, jotta ihmiset eivät palaisi tuollaisen auton ajaessa ohitse. Turbiinimoottoreilla varutettujen siviiliautojen kehityksestä luovuttiin niiden korkean polttoaineenkulutuksen sekä myös kovan äänen takia.


Joissain panssarivaunuissa käytetään nykyään turbiinimoottoreita, mutta niiden polttoaineenkulutus on erittäin suuri, joten tuon takia ollaan kokeiltu niin sanottuja hybridiajoneuvoja. Turbiineilla saadaan aikaan valtava tehonlisäys verrattuna normaaliin dieseliin, mutta tuolloin ei pelkällä turbiinilla kannata koko aikaa ajaa, koska noissa ajoneuvoissa nousee silloin polttoaineenkulutus erittäin suureksi. Tämän takia niissä käytetään normaaleja dieseleitä silloin, kun ajetaan normaalisti tiellä, mutta jos tarvitaan lisää voimaa, niin silloin auton kardaaniakseliin kiinnitettyyn turbiiniin johdetaan polttoainetta.


Noissa turbiineissa sitten voidaan käyttää esimerkiksi kaasua, jota johdetaan sinne venttiilin kautta, joka voidaan avata käsin erillisellä kytkimellä. Jos kuljettaja haluaa käyttää turbiinia, niin silloin hän vain kääntää vipua, ja sen jälkeen polttoaineena käytettävän kaasun syöttö turbiiniin käynnistyy. Mutta jos turbiinia ei haluta käyttää, niin silloin on käytössä vain diesel. Kun auto alkaa käyttää turbiinia, niin silloin tietenkin pitää voimansiirto irrottaa auton turbiinista niin, että diesel ei lähde pyörimään mukana, kun auto käynnistää tuon kakkosmoottorin.


Tuon takia autossa pitää olla kaksi kytkintä turbiinin molemmissa päissä, joilla voidaan estää dieseliä tuhoutumasta ylikierrosten vaikutuksesta, ja tuo järjestelmä sitten voi toimia tietokoneen avulla, joka säätää noita kytkimiä sekä siirtää vaihteita, niin että molempia moottoreita käytetään sopivassa suhteessa. Tuossa tietokone-ohjatussa vaihdelaatikossa sitten yhdistyvät sekä manuaalivaihteiston keveys että automaattivaihteiston helppokäyttöisyys. Eli tällaisessa vaihteistossa vaihteiden vaihtamisen suorittaa hydraulinen mäntä, joka siirtää vaihteita niin, että auton kierrosluku pysyy aina optimaalisena.

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica