Skip to main content

Miksi autoissa ei käytetä laajemmin maakaasua polttoaineena?


Maapallon luonnonvarojen hupeneminen on todella ikävä asia, ja se kuitenkin on taannut esimerkiksi öljy- ja kaasu-yhtiöille sellaiset tulot, mitä kukaan ei edes osaa koskaan laskea. Kun puhutaan vaikkapa siitä, kun autojen polttoaineeksi valittiin öljy, niin silloin ihmiskunta sidottiin nimenomaan mineraaliöljyyn, jota ei voinut mistään muualta saada kuin maaperästä. Mineraaliöljyn käyttö tietenkin oli aikoinaan erittäin kannattavaa, koska sitä oli niin helppo käsitellä. Kuitenkin voidaan sanoa, että esimerkiksi kaasun käyttö auton polttoaineena olisi vähintään yhtä tehokasta, ja jos oikein halutaan asiaa kaivella, niin jos auto kävisi kaasulla sen tankkaaminen voisi tapahtua yksinkertaisesti vaihtamalla kaasupullo autossa olevaan liittimeen.

Tuolloin voitaisiin huoltamolla myytävää kaasua käyttää myös autojen moottoreissa, mutta ongelma tietenkin on verotuksellinen. Samalla myös autosta karkuun pääsevä kaasu on kuitenkin sikäli ongelmallinen, että jos sitä pääsee ilmaan, niin silloin voi käydä hyvin ikävästi, jos kaasu sitten muodostaa sellaisen koheesion ilman kanssa, että se aiheuttaisi voimakkaan räjähdyksen. Toki tuota kaupunkikaasua käytetään raskaan liikenteen ajoneuvoissa sekä trukeissa, joilla tavaroita siirretään varastoissa. Joten noissa välineissä ei tällainen kaasupullo ole mitenkään räjähdysherkkää tavaraa.


Kuitenkaan kaasukäyttöistä henkilöautoa ei juurikaan markkinoida ihmisille eikä sitä ainakaan ennen olla mitenkään markkinoitu yhtään kenellekään. Se mikä kaasukäyttöisen auton erottaa vanhasta kunnon bensiini- tai diesel-ajoneuvosta on se, että kaasumoottori ei ole mitenkään erityisen nirso siitä, mitä sen sisällä poltetaan. Eli mikä tahansa kaasu käy tuollaisen polttomoottorin polttoaineeksi, ja tuota kaasua voidaan valmistaa itse esimerkiksi elektrolyysi avulla vedestä. Tai sitten esimerkiksi biojätteen käymisessä syntyvä metaani tai hitsauksessa käytettävä asetyleeni toimivat aivan hyvin jokaisessa polttomoottorissa, mikä on vain muutettu käyttämään kaasua.


Mäntämoottoreissa on kuitenkin tiettyjä puristukseen liittyviä rajoitteita, jotka voidaan ohittaa käyttämällä autoissa turbiinia, jonka sisällä tuota kaasua poltetaan, ja tietenkin silloin kaasuautolla voisi olla hyvin suuri nopeus verrattuna perinteiseen mäntämoottorilla varustettuun ajoneuvoon. Tietenkin turbiinin pakokaasujen lämpötila on erittäin korkea, joten sen takia tuollaisen turbiinikäyttöisen auton pakoputki pitää suunnata ylös, jotta ihmiset eivät palaisi tuollaisen auton ajaessa ohitse. Turbiinimoottoreilla varutettujen siviiliautojen kehityksestä luovuttiin niiden korkean polttoaineenkulutuksen sekä myös kovan äänen takia.


Joissain panssarivaunuissa käytetään nykyään turbiinimoottoreita, mutta niiden polttoaineenkulutus on erittäin suuri, joten tuon takia ollaan kokeiltu niin sanottuja hybridiajoneuvoja. Turbiineilla saadaan aikaan valtava tehonlisäys verrattuna normaaliin dieseliin, mutta tuolloin ei pelkällä turbiinilla kannata koko aikaa ajaa, koska noissa ajoneuvoissa nousee silloin polttoaineenkulutus erittäin suureksi. Tämän takia niissä käytetään normaaleja dieseleitä silloin, kun ajetaan normaalisti tiellä, mutta jos tarvitaan lisää voimaa, niin silloin auton kardaaniakseliin kiinnitettyyn turbiiniin johdetaan polttoainetta.


Noissa turbiineissa sitten voidaan käyttää esimerkiksi kaasua, jota johdetaan sinne venttiilin kautta, joka voidaan avata käsin erillisellä kytkimellä. Jos kuljettaja haluaa käyttää turbiinia, niin silloin hän vain kääntää vipua, ja sen jälkeen polttoaineena käytettävän kaasun syöttö turbiiniin käynnistyy. Mutta jos turbiinia ei haluta käyttää, niin silloin on käytössä vain diesel. Kun auto alkaa käyttää turbiinia, niin silloin tietenkin pitää voimansiirto irrottaa auton turbiinista niin, että diesel ei lähde pyörimään mukana, kun auto käynnistää tuon kakkosmoottorin.


Tuon takia autossa pitää olla kaksi kytkintä turbiinin molemmissa päissä, joilla voidaan estää dieseliä tuhoutumasta ylikierrosten vaikutuksesta, ja tuo järjestelmä sitten voi toimia tietokoneen avulla, joka säätää noita kytkimiä sekä siirtää vaihteita, niin että molempia moottoreita käytetään sopivassa suhteessa. Tuossa tietokone-ohjatussa vaihdelaatikossa sitten yhdistyvät sekä manuaalivaihteiston keveys että automaattivaihteiston helppokäyttöisyys. Eli tällaisessa vaihteistossa vaihteiden vaihtamisen suorittaa hydraulinen mäntä, joka siirtää vaihteita niin, että auton kierrosluku pysyy aina optimaalisena.

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...