Skip to main content

Onko joku hakkeroinut Yhdysvaltain laivaston hävittäjän?

USS John S. McCain (DDG 56)
vuonna 2014 otetussa kuvassa
(Lähde Navysite.de)

Taas on käynyt niin, että USA:n laivaston hävittäjä on kolaroinut kauppa-aluksen kanssa Aasiassa, ja tämä sitten panee miettimään sitä, että onko tuo Arleigh-Burke luokan hävittäjä nimeltään USS John S.  McCain (DDG-56)  oikeasti hakkeroitu jonkun kolmannen osapuolen toimesta? Kun puhutaan tämän tyyppisistä hävittäjistä, jotka edustavat USA:n laivaston tehokkainta iskukykyä, niin sellaista ei saisi kyllä tapahtua, että laiva törmää vahingossa toiseen alukseen.

Näet tuollaisen erittäin nykyaikaisen ohjushävittäjän kaappaaminen voisi tapahtua niin, että aluksen kylkeen ajetaan kauppa-aluksella, ja sitten kannelle siirtyy kommandoryhmä, joka eliminoi tuon hävittäjän miehistön. Kun mietitään tilannetta, missä huippuluokan tutka- ja tietokonejärjestelmillä varustettu alus törmää toiseen laivaan keskellä merta, ja kukaan ei muka huomaa tuota vaaraa, niin silloin kyseessä on todella vakava puute aluksen turvallisuudessa. Näitä törmäyksiä on nyt tapahtunut kaksi kappaletta, ja se sitten tarkoittaa sitä, että noiden alusten tietoturvassa voi olla hyvin vakavia puutteita, koska niiden tutkajärjestelmien olisi pitänyt varoittaa tuosta uhkaavasta törmäyksestä.


Vaikka aluksen päällikkö luottaisi täysin noihin automaattisiin laitteisiin, jotka varoittavat kaikesta mahdollisesta, niin hänen pitäisi kyllä pitää myös perinteisillä kiikareilla varustautuneita vahteja mahdollisen toimintahäiriön varalta. Ja tuollainen toimintahäiriö voisi olla se, että joku on hakkeroinut hävittäjän tietojärjestelmän. Se miten tuollainen toimenpide tehdään on erittäin helppoa, jos hyökkääjä tuntee kohdejärjestelmän, mihin hän aikoo tehdä hyökkäyksen. Tuolloin riittää, että esimerkiksi johonkin laivan elektroniseen avaimeen ujutetaan tuollainen pieni koodinpätkä, joka sitten saa aikaan sen, että sen tietokoneen palomuuri ei tunnista jotain troijalaista, joka avaa sitten "takaportin" tuohon järjestelmään.


Eli joku yksittäinen tunniste vain poistetaan sen tietokannoista, joista sen virustorjunta etsii vahingollista koodia. Näet virustorjuntaohjelmisto etsii viruksia tiettyihin tietokantoihin tallennettujen tunnisteiden avulla, ja tuo toiminta muistuttaa hiukan oikoluku-ohjelmiston toimintaa, kun se käy dokumentin läpi sana sanalta ja merkki merkiltä. Tuon takaportin kautta sitten voi hakkeri ujuttaa siihen vahingollista koodia, mikä saa sitten laivan tietokoneet sekoamaan. Kun puhutaan tuollaisista huippunykyaikaisista ohjushävittäjistä, joiden toiminta on pitkälle automatisoitua, niin aina välillä kysytään, että miksi noita tietokoneita käytetään tuossa aluksessa. Tietokoneiden tehtävänä on esimerkiksi ohjata aluksen CIWS-järjestelmää, mikä tarkoittaa sen ohjusten torjuntaan tarkoitettua tykistöä eli Vulcan-Phalanx- IT-tykkejä sekä ohjusten torjuntaan tarkoitettuja ohjuksia, sekä myös kohdentaa aluksen omia hyökkäysohjuksia kohteisiin, joita halutaan tuhota.


Nämä aseet vaativat tulenjohtoonsa tietokoneen, joka suuntaa niiden tulitusta ohjusten kärkiin, ja CIWS toimii siten, että tykkitornin tutka seuraa Vulcan- konetykin ammusten liikettä ilmassa, sekä korjaa automaattisesti tykin suuntaa, jotta sen ammukset osuvat suoraan ohjusten kärkiin. Todellisuudessa suuntausjärjestelmä on paljon mutkikkaampi kuin pelkkä tutka, eli siinä käytetään tutkan ja lasertutkan eli LIDAR:in lisäksi ESM (Electronic Surveillance Measure)-järjestelmiä, eli tutkanpaljastinta, mikä auttaa kohteen löytämisessä ja infrapunasensoreita, joilla se sitten kohdistaa ammuksensa ohjusten kärkiin, ja syy miksi tämä järjestelmä on automaattinen johtuu siitä, että ihminen ei ehtisi kääntää tykkiä kohti kohdettaan. Tämän järjestelmän akilleen kantapää on sitten riippuvuus automatiikasta sekä valtava ammusten kulutus, joten siksi laivasto on ottamassa sen tueksi käyttöön elektromagneettisia tykkejä sekä lasereita, joilla pyritään vähentämään ammusten kulutusta.


Kun puhutaan tuosta ratatykistä, niin itse uskon, että laivasto on tarkoittanut käyttää tuota asetta lähinnä suorasuuntaustykkinä sekä IT-aseena, ja tietenkin siinä on sellainen etu, että tuo ase ei tarvitse hylsyjä, ja koska tuon aseen teho perustuu kineettiseen energiaan, niin sen läpi voidaan ampua rautanauloja, jolloin ammuksia saadaan mukaan enemmän. Tietenkin tuon tykin ammuksen kantama on 180 kilometriä, jolloin pitää käyttää ohjautuvia kranaatteja, jotta tulitus olisi tehokasta. Mutta uskoisin että valtioita kiinnostaa myös normaalin tykin korvaaminen sähköisellä tykillä, jolloin saadaan aikaan 150 mm. tykki tai raskas kranaatinheitin, jonka tulinopeus olisi valtavan suuri. Tuolloin kyseessä olisi vain uusi tapa käyttää perinteisiä tykkejä, ja kuten olen kirjoittanut, niin ratatykki ei tarvitse toimiakseen ruutia, jolloin leimahdus ei paljasta tykin paikkaa eikä ammus tarvitse tuolloin hylsyä.

https://avoimenkoodinmaailma.blogspot.fi/

Comments

Popular posts from this blog

Antigravity will be the greatest thing. That we have ever created.

"Artistic depiction of a fictional anti-gravity vehicle" (Wikipedia, Anti-gravity) Sometimes, if the airships have the same lifting power as the weight of the airship.  It can act like some “antigravity system”. Those systems are based on lighter-than-air gas or hot air. The system can have a helium tank. And the hot-air section whose temperature can be adjusted using microwaves or particles that lasers warm. Those systems are faster to control than some gas flames. This makes it possible. To adjust the lifting power.  If a thing like a balloon has the same lifting power as its weight, the balloon can be lifted to a certain point and altitude. And the balloon stands at that point until something moves it. That kind of thing can make an impression. On the antigravity systems. Modern airships. Like Lockheed-Martin P-791 can look. Like a “UFO”. The system can use systems to move the craft. Or maybe those ion systems are used for plasma stealth systems, if those airships' mis...

The first test flight of X-59 QueSST

The X-59 QueSST (Quiet Supersonic Technology) demonstrator is the next generation of aircraft design. The QueSST technology means. The aircraft creates a gentler sonic boom. Because its wings are radically long and narrow delta wings, and its nose is also radically long, which makes the sonic pressure cone thinner. That technology makes the sonic boom quieter.  The QueSST technology in X-59 is a new and radical design. All of those systems are caricatures. And the final solutions might look far different than the prototypes. The QueSST technology is one of the things. That is planned to be used. It is used in military and civil applications. If that technology is successful. It can be used in manned and unmanned systems. But that requires more work.  The X-59 also uses fundamental technology. Where the pilot must not have windows. To see outside. The camera and other sensors replace traditional windows. And that can be useful in more advanced aircraft that operate at hypersoni...

The theory about paralleled universes

http://crisisofdemocracticstates.blogspot.fi/p/the-theory-about-paralleled-universes.html Kimmo Huosionmaa There is the quite unknown theory about paralleled universes. In this theory, there is not a single universe. Universes are like pearls in the pearl necklace, and there could be the connection between those universes. The connection to other universes would make possible the channel what is forming when the black hole would make the gravity tunnel to another universe. And in the paralleled universe theory, there could be millions of universes in the line, and this is also known as "Multiverse-theory". This theory was established when the galaxy-groups were noticed by astronomers. In that time were noticed that there are so-called super-groups of the galaxy, and those super-groups, where we're so much galaxy that galaxy involved stars made some cosmologists think that maybe there is also groups of universes in the emptiness. This kind of structures is so enormo...