F-86 "Twin Mustang" |
Yllä on kuva melko erikoisesta koneesta eli F-86 "Twin Mustangista, josta aikoinaan aiottiin kehittää huippusuorituskykyinen yöhävittäjä, ja tuo kone tarvitsi kaksoisrunkoa siihen, että sen runkoon voidaan asentaa tutka. Kuitenkaan tuo yläkuvan lentokone ei sitten liity tähän tekstiin mitenkään muuten, kuin että se esittää jotain hyvin epätavallista lentokonetta.
On olemassa kuitenkin tarinoita ohjelmasta nimeltään "Silver bullet". "Silver bullet" on tarunhohtoinen
”Foo-hävittäjä”, jonka väitetään muistuttavan ulkoisesti
melko paljon North American P-51 Mustangia. En tiedä onko tuollaista konetta koskaan tehty muuten kuin paperilla, mutta kuitenkin kyseessä olisi mullistava väline.Se on kuulemma aivan
tavallisen potkurikoneen näköinen, ja jotkut ovat sitten lentäneet
kyseisen koneen viereen, ja yllättäen koneen potkuri on alkanut
pyöriä hitaasti, ja tuon koneen nopeus on sitten kohonnut valtavan
suureksi.
Idea kuulostaa varmaan vähän kaukaa haetulta, mutta kun
puhutaan siitä, että North American P-51 ”Mustang” hävittäjä
olisi muutettu tuota projektia varten hiukan erilaiseksi, kuin mitä
se muuten olisi, niin toki tällainen kone voisi oikeasti olla
olemassa. Kun selvitetään miten tämä ehkä hyvinkin nopea
lentokone toimisi, niin silloin tietenkin pitää muistaa se, että
lentokone ei koskaan voisi lentää nopeammin kuin, mitä sen potkuri
pyörii, joten sen tähden potkurikoneen nopeusennätys on vähän
yli Mach 1.
Tuon ennätyksen on
tehnyt Venäläinen Tupolev Tu-95 ”Bear”-luokan ydinpommittaja,
joka käyttää potkuriturbiinia, ja syy miksi myöskään
potkuriturbiinikone ei kovin nopea ole, johtuu siitä, että sen
potkureihin kohdistuu valtavan kova voima, jos kone lähtee lentämään
yliäänen-nopeudella. Jos potkurin annetaan pyöriä vapaasti, niin
silloin sen kehän nopeus kasvaa yhtä kovaksi kuin lentokoneen
nopeus eteenpäin on. Ja tämä sitten aiheuttaa valtavan voimakkaan
keskipakoisvoiman, joka sitten rikkoo paikkoja. Mutta tietenkin on
mahdollista tehdä kaikki vähän toisella tavalla, kuin kääntää
potkurit lepoasentoon, ja antaa ikään kuin ilmavirran pyörittää
niitä. Potkuri muistuttaa hiukan kierrettyä siipeä, joten sen
takia tuon kappaleen istuttaminen nopeasti lentävään
lentokoneeseen on hyvin vaikeaa.
Piasecki XV-49 "Speedhawk" |
Tietenkin voidaan
käyttää sellaisia materiaaleja sekä tekniikkaa, että tuo potkuri
voitaisiin sitten kääntää suoraksi. Silloin voidaan tehdä niin,
että koneen lähtiessä erittäin nopeaan lentoon, käännettäisiin
potkuri suoraan kohti ilmavirtaa. Silloin vastaan tuleva viima ei voisi pyörittää tuota potkuria, joka olisi kuin joku koneen keulassa
oleva ylimääräinen siipi, josta ei mitään haittaa pitäisi olla.
Mutta jos palataan tähän ”Silver bulletiin”, niin silloin
voidaan päätellä sellainen asia, että ehkä kyseessä olisi ollut
jokin P-51 ”Mustangista” tehty potkuriturbiiniversio, jota ei
ehkä oltu koskaan laitettu kirjoihin. Kun puhutaan siitä ajasta,
jolloin P-51 ”Mustangin” kaltaiset lentokoneet hallitsivat
taivasta, niin silloin tietenkin kaikki koneet olisivat olleet tuon
potkuriturbiinia käyttävää Mustangia hitaampia.
Mutta jos puhutaan
siitä, että tuo kone olisi saavuttanut noin 800 Km/h tuntinopeuden,
niin siihen perustuvaa teknologiaa voitaisiin sitten hyödyntää
myös nykyaikaisissa hyvin nopeissa UH-60 ”Black Hawkin”
seuraajiksi kuvailluissa, mutta kehitysasteella olevissa helikoptereissa. Noissa helikoptereissa
käytetään samanlaisia työntöpotkureita kuin vanhan ajan
potkurihävittäjissä, mutta nämä potkurit on usein asennettu
noiden helikopterien taakse, jolloin ne työntävät tätä autogiroa
eteenpäin. Eli kyseessä on oikeastaan vain esimerkiksi ”Bond”
elokuvasta ”Kuuraketti” tutun autogiron suurempi versio, joka
olisi tehokkaampi kuin perinteinen helikopteri. Helikopterien
ongelmana on niiden verraten hidas lentonopeus, joka aiheuttaa sen,
että nuo välineet pitää viedä toiminta-alueelleen
kuljetuskoneilla, ja se sitten rajoittaa niiden käyttöä. Mutta
tietenkin on olemassa sellainen hypoteesi, että tuo ”Silver
Bullet” olisi sitten oikeasti aivan toista maata, kuin mitä
konventionaaliset lentokoneet olisivat.
Tuolloin voidaan
leikitellä sellaisella ajatuksella, että ”Silver bullet” olisi
eräänlaisen sähkömagneettista työntövoimaa käyttävän
lentokoneen prototyyppi, jossa koneen potkuri tai siipien etureuna
magnetisoidaan, ja sitten ionisoitua kaasua siirretään sen runkoa
pitkin koneen taakse, jolloin koekone kykenisi lentämään erittäin
nopeasti sekä korkealla. Kun puhutaan esimerkiksi jostain
”Airwolf”-elokuvan kuuluisasta helikopterista, niin totta kai
helikopterista voidaan tehdä nopea, jos siinä käytetään
esimerkiksi boosteri suihkumoottoreita, jotka käynnistyvät silloin
kun kaasuvipua vedetään taakse. Tuolloin helikopteri voisi olla
sellainen, että sen roottori päästetään pyörimään
autorotaatiossa, eli siihen kiinnitetty kytkin irrottaa roottorin
turbiinista, jolloin kyseessä olisi autogiro, joka voisi oikeasti
ylittää äänen nopeuden.
Jos ajatellaan
tilannetta, missä esimerkiksi helikopterin roottorin yläreuna
ionisoi sen läpi virtaavan ilman, ja sitä sitten kiihdytetään
sen roottorin kehätä alaspäin, niin silloin helikopterilla
voitaisiin lentää avaruuteen. Mutta tuo lentäminen
sähkömagneettisella voimalaitteella, joka perustuu niin sanottuun
”avoimeen ionimoottoriin” ei varmasti onnistu ilman erittäin
suurta jännitettä, joten sen takia jotkut sotilaalliset laitokset
ovat kiinnostuneita esimerkiksi Vanderbiltin kojeesta, mikä on
oikeastaan vain valtavan voimakas radio. Jos tuo kone saadaan joskus toimimaan, niin se voi sitten mullistaa ilmailun.
Comments
Post a Comment