Skip to main content

"Silver bullet" eli supernopea potkurikone tai helikopteri voivat muuttaa ilmailun täysin


F-86 "Twin Mustang"

Yllä on kuva melko erikoisesta koneesta eli F-86 "Twin Mustangista, josta aikoinaan aiottiin kehittää huippusuorituskykyinen yöhävittäjä, ja tuo kone tarvitsi kaksoisrunkoa siihen, että sen runkoon voidaan asentaa tutka. Kuitenkaan tuo yläkuvan lentokone ei sitten liity tähän tekstiin mitenkään muuten, kuin  että se esittää jotain hyvin epätavallista lentokonetta.

On olemassa kuitenkin tarinoita ohjelmasta nimeltään "Silver bullet". "Silver bullet" on tarunhohtoinen ”Foo-hävittäjä”, jonka väitetään muistuttavan ulkoisesti melko paljon North American P-51 Mustangia. En tiedä onko tuollaista konetta koskaan tehty muuten kuin paperilla, mutta kuitenkin kyseessä olisi mullistava väline.Se on kuulemma aivan tavallisen potkurikoneen näköinen, ja jotkut ovat sitten lentäneet kyseisen koneen viereen, ja yllättäen koneen potkuri on alkanut pyöriä hitaasti, ja tuon koneen nopeus on sitten kohonnut valtavan suureksi. 


Idea kuulostaa varmaan vähän kaukaa haetulta, mutta kun puhutaan siitä, että North American P-51 ”Mustang” hävittäjä olisi muutettu tuota projektia varten hiukan erilaiseksi, kuin mitä se muuten olisi, niin toki tällainen kone voisi oikeasti olla olemassa. Kun selvitetään miten tämä ehkä hyvinkin nopea lentokone toimisi, niin silloin tietenkin pitää muistaa se, että lentokone ei koskaan voisi lentää nopeammin kuin, mitä sen potkuri pyörii, joten sen tähden potkurikoneen nopeusennätys on vähän yli Mach 1.


Tuon ennätyksen on tehnyt Venäläinen Tupolev Tu-95 ”Bear”-luokan ydinpommittaja, joka käyttää potkuriturbiinia, ja syy miksi myöskään potkuriturbiinikone ei kovin nopea ole, johtuu siitä, että sen potkureihin kohdistuu valtavan kova voima, jos kone lähtee lentämään yliäänen-nopeudella. Jos potkurin annetaan pyöriä vapaasti, niin silloin sen kehän nopeus kasvaa yhtä kovaksi kuin lentokoneen nopeus eteenpäin on. Ja tämä sitten aiheuttaa valtavan voimakkaan keskipakoisvoiman, joka sitten rikkoo paikkoja. Mutta tietenkin on mahdollista tehdä kaikki vähän toisella tavalla, kuin kääntää potkurit lepoasentoon, ja antaa ikään kuin ilmavirran pyörittää niitä. Potkuri muistuttaa hiukan kierrettyä siipeä, joten sen takia tuon kappaleen istuttaminen nopeasti lentävään lentokoneeseen on hyvin vaikeaa.


Piasecki XV-49 "Speedhawk"

Tietenkin voidaan käyttää sellaisia materiaaleja sekä tekniikkaa, että tuo potkuri voitaisiin sitten kääntää suoraksi. Silloin voidaan tehdä niin, että koneen lähtiessä erittäin nopeaan lentoon, käännettäisiin potkuri suoraan kohti ilmavirtaa. Silloin vastaan tuleva viima ei voisi pyörittää tuota potkuria, joka olisi kuin joku koneen keulassa oleva ylimääräinen siipi, josta ei mitään haittaa pitäisi olla. Mutta jos palataan tähän ”Silver bulletiin”, niin silloin voidaan päätellä sellainen asia, että ehkä kyseessä olisi ollut jokin P-51 ”Mustangista” tehty potkuriturbiiniversio, jota ei ehkä oltu koskaan laitettu kirjoihin. Kun puhutaan siitä ajasta, jolloin P-51 ”Mustangin” kaltaiset lentokoneet hallitsivat taivasta, niin silloin tietenkin kaikki koneet olisivat olleet tuon potkuriturbiinia käyttävää Mustangia hitaampia.


Mutta jos puhutaan siitä, että tuo kone olisi saavuttanut noin 800 Km/h tuntinopeuden, niin siihen perustuvaa teknologiaa voitaisiin sitten hyödyntää myös nykyaikaisissa hyvin nopeissa UH-60 ”Black Hawkin” seuraajiksi kuvailluissa, mutta kehitysasteella olevissa helikoptereissa. Noissa helikoptereissa käytetään samanlaisia työntöpotkureita kuin vanhan ajan potkurihävittäjissä, mutta nämä potkurit on usein asennettu noiden helikopterien taakse, jolloin ne työntävät tätä autogiroa eteenpäin. Eli kyseessä on oikeastaan vain esimerkiksi ”Bond” elokuvasta ”Kuuraketti” tutun autogiron suurempi versio, joka olisi tehokkaampi kuin perinteinen helikopteri. Helikopterien ongelmana on niiden verraten hidas lentonopeus, joka aiheuttaa sen, että nuo välineet pitää viedä toiminta-alueelleen kuljetuskoneilla, ja se sitten rajoittaa niiden käyttöä. Mutta tietenkin on olemassa sellainen hypoteesi, että tuo ”Silver Bullet” olisi sitten oikeasti aivan toista maata, kuin mitä konventionaaliset lentokoneet olisivat.


Tuolloin voidaan leikitellä sellaisella ajatuksella, että ”Silver bullet” olisi eräänlaisen sähkömagneettista työntövoimaa käyttävän lentokoneen prototyyppi, jossa koneen potkuri tai siipien etureuna magnetisoidaan, ja sitten ionisoitua kaasua siirretään sen runkoa pitkin koneen taakse, jolloin koekone kykenisi lentämään erittäin nopeasti sekä korkealla. Kun puhutaan esimerkiksi jostain ”Airwolf”-elokuvan kuuluisasta helikopterista, niin totta kai helikopterista voidaan tehdä nopea, jos siinä käytetään esimerkiksi boosteri suihkumoottoreita, jotka käynnistyvät silloin kun kaasuvipua vedetään taakse. Tuolloin helikopteri voisi olla sellainen, että sen roottori päästetään pyörimään autorotaatiossa, eli siihen kiinnitetty kytkin irrottaa roottorin turbiinista, jolloin kyseessä olisi autogiro, joka voisi oikeasti ylittää äänen nopeuden.



Jos ajatellaan tilannetta, missä esimerkiksi helikopterin roottorin yläreuna ionisoi sen läpi virtaavan ilman, ja sitä sitten kiihdytetään sen roottorin kehätä alaspäin, niin silloin helikopterilla voitaisiin lentää avaruuteen. Mutta tuo lentäminen sähkömagneettisella voimalaitteella, joka perustuu niin sanottuun ”avoimeen ionimoottoriin” ei varmasti onnistu ilman erittäin suurta jännitettä, joten sen takia jotkut sotilaalliset laitokset ovat kiinnostuneita esimerkiksi Vanderbiltin kojeesta, mikä on oikeastaan vain valtavan voimakas radio. Jos tuo kone saadaan joskus toimimaan, niin se voi sitten mullistaa ilmailun.

Comments

Popular posts from this blog

New AI-based operating systems revolutionize drone technology.

"University of Missouri researchers are advancing drone autonomy using AI, focusing on navigation and environmental interaction without GPS reliance. Credit: SciTechDaily.com" (ScitechDaily, AI Unleashed: Revolutionizing Autonomous Drone Navigation) The GPS is an effective navigation system. But the problem is, how to operate that system when somebody jams it? The GPS is a problematic system. Its signal is quite easy to cut. And otherwise, if the enemy gets the GPS systems in their hands, they can get GPS frequencies. That helps to make the jammer algorithms against those drones. The simple GPS is a very vulnerable thing.  Done swarms are effective tools when researchers want to control large areas. The drone swarm's power base is in a non-centralized calculation methodology. In that model, drones share their CPU power with other swarm members. This structure allows us to drive complicated AI-based solutions. And in drone swarms, the swarm operates as an entirety. That ca

Hydrogen is one of the most promising aircraft fuels.

Aircraft can use hydrogen in fuel cells. Fuel cells can give electricity to the electric engines that rotate propellers. Or they can give electricity to electric jet engines. In electric jet engines. Electric arcs heat air, and the expansion of air or some propellant pushes aircraft forward. Or, the aircraft can use hydrogen in its turbines or some more exotic engines like ramjets. Aircraft companies like Airbus and some other aircraft manufacturers test hydrogen as the turbine fuel.  Hydrogen is one of the most interesting fuels for next-generation aircraft that travel faster than ever. Hydrogen fuel is the key element in the new scramjet and ramjet-driven aircraft. Futuristic hypersonic systems can reach speeds over Mach 20.  Today the safe top speed of those aircraft that use air-breathe hypersonic aircraft is about Mach 5-6.   Hydrogen is easy to get, and the way to produce hydrogen determines how ecological that fuel can be. The electrolytic systems require electricity, and electr

The neuroscientists get a new tool, the 1400 terabyte model of human brains.

"Six layers of excitatory neurons color-coded by depth. Credit: Google Research and Lichtman Lab" (SciteechDaily, Harvard and Google Neuroscience Breakthrough: Intricately Detailed 1,400 Terabyte 3D Brain Map) Harvard and Google created the first comprehensive model of human brains. The new computer model consists of 1400 terabytes of data. That thing would be the model. That consists comprehensive dataset about axons and their connections. And that model is the path to the new models or the human brain's digital twins.  The digital twin of human brains can mean the AI-based digital model. That consists of data about the blood vessels and neural connections. However, the more advanced models can simulate electric and chemical interactions in the human brain.  This project was impossible without AI. That can collect the dataset for that model. The human brain is one of the most complicated structures and interactions between neurotransmitters, axons, and the electrochemica